Pixabay

16:22 Iće i piće 0

Ljubav & zdravlje | 16. 02. 2018.

KROMPIR, KRALJ PRILOGA: Jača imunitet, čuva srce i krvne sudove, umiruje stomak...

Nutricionisti smatraju da je ovo povrće veoma hranljivo, korisno i bogato glicidima, sastojcima neophodnim svim uzrastima, dok se sok koristi kao deo terapije protiv raka

Krompir je prehranio i od gladi spasio mnoge naše pretke, a danas ga neki nazivaju praznom namirnicom koja ne sadrži baš ništa vredno. Da li je to zaista tako? Nutricionisti smatraju da je ovo povrće veoma hranljivo, korisno i bogato glicidima, sastojcima neophodnim svim uzrastima. Krompir jača imunitet, čuva srce i krvne sudove, umiruje stomak, dok se sok koristi kao deo terapije protiv raka.

22
minerala sadrži krompir

Istorija pokazuje da su određene populacije (posebno irsko seosko stanovništvo u 19. veku) živele gotovo samo od krompira, što potvrđuje njegovu veliku nutritivnu vrednost. Neki nutricionisti čak smatraju da je krompir možda jedina namirnica koja se može jesti gotovo svaki dan.

Najstarije sorte krompira pronađene na prostorima današnjeg Perua, Argentine i Čilea stare su oko 4.000 godina. U tim krajevima i danas postoji više od 3.000 sorti, koje se ubrajaju u endemske vrste.

Sir Fransis Drejk, pomorski istraživač i vojskovođa, doneo ga je u Evropu krajem 16. veka. Naziv krompir potiče od bavarske reči "Gruntbir" - "kruška iz zemlje", dok engleski naziv "potato" potiče od indijanske reči "batata". Inače, posle kukuruza, pšenice i pirinča, krompir je najrasprostranjenija namirnica na svetu.

Pixabay

Vitamin C

U odnosu na testo, krompir ima gotovo duplo manje kalorija, a sadrži čak 22 minerala. Od svih je najzastupljeniji kalijum, inače važan za pravilnu kontrakciju mišića i rad srca, takođe smanjuje kiselost i pospešuje izlučivanje vode iz organizma. Gvožđe i magnezijum su druga dva važna minerala, čiji je nedostatak ponekad odgovoran za osećaj umora. Osim toga, nikako ne sme da se zanemari prisustvo kalcijuma, fosfora, bakra, mangana, cinka i molibdena...

Posle kukuruza, pšenice i pirinča, krompir je najrasprostranjenija namirnica na svetu. Najstarije sorte stare su 4.000 godina 

Kada je reč o vitaminima, najviše ima vitamina C i grupe B, koji omogućavaju da se u organizmu iz glicida iskoristi energija. Zanimljivo je da se vitamin C polovično gubi ukoliko se krompir kuva ili peče s korom, a potpuno ako se kuva oljušten i isečen. To je zato što se belančevine, skrob i vitamin C nalaze blizu kore. Treba imati u vidu da ljuska nije otrovna - ako je domaćeg ili organski porekla, ne sadrži ništa što bi bilo štetno po zdravlje.

Pixabay

Tu je i vitamin A, koji deluje na regeneraciju organizma, kao i F, važan za zdravlje kože. Ovo povrće sadrži proteine visokog kvaliteta, ugljene hidrate u obliku šećera i dekstrina, kao i jabučnu, limunsku i vinsku kiselinu.

Snižava krvni pritisak

Naučna istraživanja dokazala su da krompir snižava krvni pritisak i da samim tim smanjuje rizik od pojave kardiovaskularnih bolesti. Krompir u sebi sadrži molekule kukoamine, koji mu pomažu u svemu tome. Preporučeno je da se konzumira nekoliko porcija kuvanog, ali neslanog krompira kako bi se regulisao krvni pritisak.

Čips napravljen od krompira je najprodavanija grickalica na svetuBROJKE

Bolji rad creva

Poznato je da velike količine dijetalnih vlakana podstiču bolji rad probavnih organa, a samo jedan pečeni krompir će priuštiti čak 12 odsto zdravih vlakana, što je dovoljan dnevni unos. Rad creva je u tom slučaju daleko bolji, a rizik za dobijanje raka pankreasa sveden na minimum.

Pixabay

Protivupalno dejstvo

Da bi se postiglo protivupalno dejstvo, potrebno je piti sveži sok od krompira. Ovaj moćni napitak pomaže kod artritisa i ostalih upalnih procesa, naročito na zglobovima. Isto tako, efikasan je i kod bolova u leđima, tako što podstiče cirkulaciju.

Krompir je prva namirnica koja je uspešno uzgojena u svemiru

Sok od krompira se pravi jednostavno. Krompir dobro operite i uklonite s njega sve klice i zelene delove kore, narendajte ga u sokovniku i uvek pijte sveže pripremljen sok. Radi poboljšanja ukusa, možete ga pomešati sa voćem i povrćem po izboru - jabukom i šargarepom, sokom od limuna ili medom.

Pixabay

Pomfrit je najgora opcija

Kada govorimo o tome da je krompir zdrav, ne mislimo na pomfrit. Pomfrit je jedno od najnezdravijih jela koje možete da unesete u vaš organizam. Sadrži velike količine "loših" masnoća, koje povećavaju rizik od srčanog i moždanog udara, viška kilograma i visokog holesterola.

Ovo povrće se smatra neutralnom namirnicom, koja se lako vari i od koje mogu da se spremaju i slana i slatka jela. Kuvani krompir se jede uz svako povrće, pečenje, meso... Osim što je kralj priloga, od krompira se proizvode votka i akvavit, rakija popularna u Skandinaviji.

RECEPTI:

Lepeza krompir

Sastojci: 600 g krompira, ulje, biber, tucana paprika, so, ruzmarin, majčina dušica, 150 gr slanine, parmezan.
Priprema:
Krompir zaseći na kriške. Kroz svaki krompir pre sečenja pri dnu provucite štapić za ražnjiće, tako se neće deseti da se slučajno krompir preseče skroz i svaki rez će biti isti. U činiju sipati malo ulja, dodati sve začine i uvaljati krompir, a zatim između svakog proreza ubaciti pomalo slanine. Poređajte krompir u pleh u koji ste stavili pek-papir i pospite parmezanom. Prekrijte folijom i pecite na 220 stepeni oko 30 minuta, zatim skinite foliju i pecite na 200 stepeni oko 10-15 minuta da lepo porumene.

Pixabay

Čorba od krompira i praziluka

Sastojci: 2 kašike maslinovog ulja, 40 g putera, 2 struka praziluka - beli deo, 700 g krompira (3 veća), 1,2 l vode, 125 ml neutralne pavlake, so, beli biber.
Priprema:
Sitno iseckati praziluk, a krompir oljuštiti i iseckati na kockice. U šerpi zagrejati ulje i istopiti puter. Dodati praziluk i kašičicu soli, pa mešati dok ne omekša. Dodati krompir, propržiti par sekundi da se sastojci sjedine, pa usuti vodu. Kada provri, smanjiti temperaturu i kuvati 20-ak minuta. Skloniti sa ringle, ispasirati štapnim mikserom ili u blenderu. Dodati još kašičicu soli, pobiberiti po ukusu i dodati neutralnu pavlaku. Servirati sa svežim ili suvim vlašcem i peršunom.

Krompir salata sa avokadom

Sastojci: 4 krompira isečena na kocke, 1 avokado, kašika majoneza, 100 ml pavlake, 2 kašike limunovog soka, 2 kašike seckanog peršuna, 1 kašika iseckanog bosiljka, 3 kašike iseckanog vlašca, 2 paradajza, so, biber.
Priprema:
Skuvati krompir, paziti da se ne prekuva, pa ga dobro procediti. Dok se krompir kuva, pripremiti dresing. U multipraktik dodati oguljen avokado, pavlaku, majonez i limunov sok, te napraviti kremasti dresing. Preliti krompir, pa dodati ostale sastojke. Lagano promešati i služiti.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]