Shutterstock

17:47 Iće i piće 0

Ljubav&Zdravlje | 22. 09. 2018.

BORANIJA ZA JAČI LIBIDO: Štiti srce i krvne sudove, deluje kao blagi diuretik i pozitivno utiče na impotenciju!

Zahvaljujući izuzetnoj biološkoj vrednosti vekovima je bila glavni izvor proteina mnogim indijanskim plemenima, a preporučuje se za ishranu dece i trudnica

Žuta ili zelena, tanka ili široka, pljosnata ili valjkasta, boranija se u rukama kreativnih kuvara pretvara u pravu gastronomsku poslasticu. Uz ostalo povrće iz roda mahuna, vekovima je bila glavni izvor proteina mnogim indijanskim plemenima. U svežem obliku dostupna od proleća do jeseni, boranija štiti srce i krvne sudove, deluje kao blagi diuretik i pozitivno utiče na impotenciju.

Postoji oko 150 vrsta boranije, bez većih razlika u nutritivnom sastavu i značaju za zdravlje. Ovo povrće potiče iz Južne Amerike, gde su ga uzgajale stare Inke i Maje. Deo je meksičke ishrane već više od 7.000 godina, a u Evropu su ga doneli Španci, nakon čega se proširilo i na ostatak sveta.
Od svih sastojaka boranija sadrži najviše minerala kalijuma, kalcijuma, fosfora, magnezijuma i gvožđa. Kada je reč o vitaminima, ima provitamin A, kao i vitamine C, E i B grupe. Sadrži i oligoelement bakar, belančevine, biljna vlakna, biljne masti, saponine, ugljene hidrate, folnu kiselinu...

Shutterstock

 

Od gripa do stresa

Zbog specifičnog sastava boranija predstavlja savršenu namirnicu za regulisanje nivoa šećera i holesterola u krvi. Istraživanja su pokazala da svakodnevno konzumiranje boranije može da pomogne u snižavanju holesterola za 20 odsto. Ovo povrće sadrži specifičnu neesencijalnu aminokiselinu arginin, koja deluje slično insulinu i pomaže snižavanju nivoa šećera u krvi.

Dobri razlozi da je češće konzumirate

* pospešuje detoksikaciju
* otklanja umor
* pomaže kod zatvora
* jača nervni sistem
* poboljšava raspoloženje
* sprečava pojavu bora
* podstiče rast kose
* pomaže kod anemije
* reguliše krvni pritisak
* poboljšava zdravlje kože

S druge strane, zahvaljujući značajnoj količini kalijuma, boranija deluje kao blagi diuretik, reguliše krvni pritisak, povoljno deluje na rad srca i pomaže izbacivanju štetnih materija iz organizma. Utiče i na sniženje nivoa mokraćne kiseline, zbog čega je dobra za sve koji imaju problema sa gihtom. Boranija povoljno deluje i kada je reč o anemiji, bolestima zuba, bronhitisu, depresiji, ekcemima. Delotvornom se pokazala i kod impotencije, neplodnosti, krvarenja iz nosa, nesanice, osteoporoze, otvorenih rana i preloma. Naročito je treba konzumirati kod pada imuniteta, prehlade i gripa, stresa, hroničnog umora, raznih infekcija, sprečavanja bubrežnih bolesti.

U ishrani je zahvalna namirnica jer ima veliku biološku, a relativno malu energetsku vrednost, zbog čega je po sastavu sličnija povrću nego mahunarkama. Boranija mora da se kuva, jer nekuvana ima štetne sastojke. Preporučuje se za dijetalnu ishranu dece i trudnica i kao sredstvo za prevenciju i lečenje raznih bolesti.

Na trpezi

Iako nikada nije postala popularna kao pasulj, od boranije možete da pripremite ukusna i izdašna jela u kojima će uživati i najveći gurmani. Barena ili pržena, obogatiće sočan mesni odrezak, riblji file, testeninu ili rižoto, a od nje možete pripremiti i ukusnu musaku uz dodatak mesa.

Ukoliko ste omašili sezonu boranije, tu je ona smrznuta ili iz zimnice. Mada deca nisu ljubitelji ovog povrća, ali često kasnije promene mišljenje.
 

RECEPTI:

Shutterstock

 

Supa parmiđano

Sastojci: 1 pileće belo meso, 2 kašike ulja, glavica luka, veća stabljika celera, 4 šargarepe, 200 g boranije, 1,2 l vode, 60 g pirinča, so, 150 g kukuruza šećerca, nekoliko cvetića karfiola, kašika brašna, malo listova peršuna, rendani parmezan za posipanje.
Priprema:
U šerpi na malo ulja propržite iseckan crni luk. Isperite pirinač, dodajte ga u šerpu i pržite s lukom. Dodajte belo meso iseckano na sitne kockice i pržite dok se ne zarumeni. Povrće očistite, isecite na krupnije komade, pa dodajte u šerpu. Još malo sve zajedno propržite, posolite, dodajte kašiku brašna, promešajte i nalijte vodom. Kuvajte na tihoj vatri oko 45 minuta. U gotovu supu dodajte naseckan peršun. Služite je s parmezanom.

Shutterstock

 

Boranija sa piletinom i susamom

Sastojci: 600 g pilećeg belog mesa, 600 g boranije, 600 ml supe od povrća, 150 g dimljene mesnate slanine, 2 glavice crnog luka, 2 kašičice brašna, ulje, so, biber, susam.
Priprema:
Supu stavite da se kuva sa crnim lukom isečenim na rebarca i režnjevima slanine. Dodajte očišćenu boraniju i nastavite sa kuvanjem još 15 minuta. Kad je boranija omekšala, posolite, pobiberite i umešajte brašno razmućeno s malo vode. Belo meso pržite na zagrejanom ulju da porumeni s obe strane, isecite ga, pospite proprženim susamom i poslužite sa boranijom.

Shutterstock

 

Mediteranska salata

Sastojci: 400 g olovka boranije, 100 g kuskusa, 100 g crnih maslina, 100 g oraha, glavica crnog luka, 125 ml supe, ulje, so.
Priprema:
Boraniju obarite u posoljenoj vodi i procedite. Seckani crni luk propržite na zagrejanom ulju. Dodajte kuskus, malo propržite, prelijte supom, sklonite sa vatre i sačekajte pet minuta da omekša. Vratite na vatru, dodajte naseckane masline bez koštice i jezgra oraha, te kratko prodinstajte. Na kraju spustite obarenu boraniju, posolite i poslužite toplo.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]