UKOŠTAC SA HRONIČNIM UMOROM: Prirodni načini za popravljanje energije!

Shutterstock

19:18 Lifestyle 0

Ljubav&Zdravlje | 26. 11. 2018.

UKOŠTAC SA HRONIČNIM UMOROM: Prirodni načini za popravljanje energije!

Bolesti poput smanjene funkcije štitaste žlezde, odnosno hipotireoze i anemije, stalno prisutni stres, nedovoljno sna, malo vremena za rekreaciju koja "puni baterije", kao i nepravilna ishrana, mahom su odgovorni za ovaj komplikovani poremećaj

Mesecima ste bezvoljni, malaksali, pa i razdražljivi, ustajete umorni iako ste dugo spavali, a tokom dana ste pospani kada bi trebalo da radite i budete najproduktivniji. Uz to osećate konstantan umor u telu, ljude oko vas slušate, ali ih ne "pratite" jer ste rasejani. Zabrinuti ste što ovakvo stanje dugo traje, ne znate kako da ga rešite... Bolesti poput smanjene funkcije štitaste žlezde, odnosno hipotireoze i anemije, stalno prisutni stres, nedovoljno sna, malo vremena za rekreaciju koja "puni baterije", kao i nepravilna ishrana, mahom su odgovorni za ovaj komplikovani poremećaj.

Bolovi, depresija...

Ljudi se toliko često osećaju iscrpljeno i preumorno da lekari smatraju umor zdravstvenim problemom broj jedan. Osim umora, bolest prati čitav niz drugih simptoma kao što su: bolovi u zglobovima i mišićima, osetljivo grlo, loše pamćenje i pad koncentracije, bolni limfni čvorovi, teško buđenje jer san ne deluje okrepljujuće, glavobolja. Neke osobe se žale i na lošu probavu, otežano disanje i ubrzan rad srca, oslabljen imunitet, depresiju i napade panike, osetljivu kožu i gubitak kilograma.

Shutterstock

Saveti za dobar san

Shutterstock

* Uvek ustajte iz kreveta u isto vreme, čak i za vikend. Vaš organizam će jednom prihvatiti redovni dnevni ritam.
* Idite u krevet ranije nego što je to uobičajeno ukoliko vam treba više sna. Svako odlaganje sna smanjuje nivo melatonina u krvi, hormona koji obnavlja i regeneriše organizam, te iz tog razloga endokrinolozi savetuju da odete na počinak najkasnije do 22 sata.
* Neka vam dremanje bude kratkotrajno. Ukoliko tokom dana spavate duže od pola sata, vaš organizam će tražiti još i osećaćete se ošamućeno kada se probudite.

Često je umor praćen nedostatkom motivacije i niskim seksualnim nagonom. Dugačka je lista zdravstvenih stanja i problema u vezi sa načinom života koji mogu da doprinesu pojavi umora, uključujući nedostatak sna, nepravilnu ishranu, grip, gojaznost, alergije, infekcije, anemiju, prekomerni unos alkohola, hipotireozu, bolesti srca... Uprkos brojnim istraživanjima, uzroci ovog poremećaja (kada se isključe bolesna stanja) još nisu sasvim poznati. Sumnja se da do njega dovode pad imuniteta, poremećaj u radu žlezda ili nervnog sistema, a u novije vreme radi se na otkrivanju povezanosti ova tri elementa, kao i na analizi uticaja genetskih, psiholoških i socijalnih faktora.

Dijagnoza se postavlja na osnovu većeg broja karakteristika bolesti, sa posebnim osvrtom na tešku psihičku i fizičku iscrpljenost, koja se pogoršava sa svakim naporom, a traje najmanje pola godine.

Terapija se uglavnom usmerava ka smanjenju i uklanjanju simptoma. Glavobolje, bolovi u mišićima i zglobovima se, na primer, leče standardnom terapijom za to. Psihoterapija se takođe pokazala kao veoma korisna. Ona pomaže bolesniku da prihvati stanje u kome se nalazi i nauči kako da se adekvatno nosi sa svakodnevnim frustracijama, stresom, pratećim simptomima, ali i da bolje nauči da rasporedi aktivnosti, vreme i energiju.

Shutterstock

Iće i piće

Ono što sami možete da uradite kod kuće jeste da uložite u totalnu obnovu energije - promenite način na koji jedete, pijete i vežbate.

Neka vam doručak bude kvalitetan, praćen sa više manjih obroka i zdravih zalogaja tokom celog dana. To je bolje od dva ili tri obroka. Pokušajte da ograničite energetsku vrednost obroka na 300 kalorija, to će održati stabilnim vaš nivo šećera u krvi i pomoći će da se predupredi potonuće vašeg nivoa energije.

Brze popravke

Pixabay

Za brzo podizanje energije stavite dve kapi ulja nane na parče tkanine ili papirnatu maramicu, prislonite to uz nos i duboko dišite. Ukoliko imate više vremena, probajte da u vodu za kupanje dodate dve kapi ovog ulja, zajedno sa četiri kapi ulja ruzmarina za okrepljujuće potapanje. Probajte još jedan trik - lezite na leđa i koristite jastuke da poduprete stopala do iznad nivoa glave. Ovo pospešuje dotok krvi u mozak, a time i podiže nivo budnosti.

Budite štedljivi na namirnicama koje sadrže velike količine rafinisanih ugljenih hidrata, u prevodu na belom šećeru i brašnu. Ove namirnice čine da nivo šećera u krvi brzo raste, a zatim naglo opada. Francuski hleb, špagete i torte nisu najbolji izbor - na kraju ćete se osećati slabo i umorno. Umesto toga unosite više namirnica koje vam daju "pravu" energiju, poput povrća, voća, semenki, hladno ceđenih ulja, ribe i belog mesa, integralnih žitarica, začina...

Pijuckajte vodu tokom celog dana, najmanje osam čaša, jer čak i najmanja dehidracija može da izazove osećaj umora.


Pokrenite svoj motor

Svedite na minimum unos pića sa kofeinom, koja mogu da pruže kratkotrajnu eksploziju energije, ali posle te navale obično sledi "skrhanost". I alkohol, koji deluje inhibirajuće na centralni nervni sistem, poželjno je da bude na crnoj listi, savetuju lekari.

Pokušajte da tokom što većeg broja dana u nedelji upražnjavate najmanje 30 minuta aerobnih vežbi. Vežbanje ne samo što vas oslobađa kilograma (nošenje viška zamara) već vam obezbeđuje i povećanje energije. Razmotrite da se priključite časovima joge ili taj čija, jer ovi drevni oblici vežbanja uključuju i komponente relaksacije koje mogu da vas okrepe.

Shutterstock

Udenite obavezno deset minuta vežbi niskog intenziteta kada se osećate tromo, a skoro svaka vrsta aktivnosti biće od pomoći - pevanje, duboko udisanje vazduha, šetanje ili istezanje.
 


 



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]