STANI I IZBROJ DO 10! Kako se smiriti kad ste pod stresom?

Shutterstock

13:33 Lifestyle 0

Ljubav&Zdravlje/N.Lazović | 25. 03. 2019.

STANI I IZBROJ DO 10! Kako se smiriti kad ste pod stresom?

Svakodnevni "konstantni pritisak i stres" - problemi na poslu, loša komunikacja s partnerom, briga oko dece, "žongliranje" sa finansijama, gužva u saobraćaju - mogu da nas gurnu preko ivice. Kako se smiriti i ostati hladan u kriznim situacijama govore psihoterapeut Aleksandra Janković i psiholog Sanja Marjanović

Kada neko kaže da je pod stresom, obično pomislimo da ga je snašla neka nevolja, da je doživeo nešto neprijatno i da je zbog toga uznemiren, zabrinut, uplašen, besan, razočaran ili ožalošćen. Ipak, mnogo češći je svakodnevni "konstantni pritisak i stres" - problemi na poslu, loša komunikacja s partnerom, briga oko dece, "žongliranje" sa finansijama, gužva u saobraćaju... Ponekad je samo jedna sitnica dovoljna da nas gurne preko ivice, a kako se smiriti i ostati hladan u kriznim situacijama govore psihoterapeut Aleksandra Janković i psiholog mr Sanja Marjanović iz savetovališta "Vaš psiholog".

NEMA EMOCIJA, NEMA KORUPCIJE! Veštačka inteligencija bi vladala bolje od političara?

- Najveći problem nije pojedinačni stres, čovek bi se s njim izborio, već je to često akumulacija stresnih situacija koje dovode do "pucanja". Jedan stres koji čovek na vreme savlada i prevaziđe svakako ga neće oštetiti, međutim, konstantna izloženost nekoj stresnoj situaciji, bilo na poslu, bilo kod kuće, i te kako može da ostavi posledice, a nagomilavanje dovodi ne samo do psihičkih problema već često i do somatskih teškoća - objašnjava Aleksandra Janković.

Shutterstock

Kad pređemo crtu

Shutterstock

 

Kada osetite da popuštate pod teretom stresa, da ne možete da tolerišete i najmanju sitnicu i da postajete kao tempirana bomba koja samo čeka da eksplodira, važno je potražiti pomoć.
- Da li će ta pomoć biti pomoć prijatelja, partnera, stručnog lica, nije toliko važno, ali svakako o tome porazgovarajte. Ne može se reći: "Eto takav sam, ja tako reagujem", zato što se s vremenom materijal troši i čovek zbog akumuliranih stresova postaje još karikaturalniji, još podložniji stresu i ulazi u jedan začarani krug. Tada je jako važno reći: "Ne, koliko god da sam ja takav, ovo je sad i za mene nesnosno." Pitajte sebe: "Da li bih voleo da komuniciram sa nekim kao što sam ja u ovom trenutku?" Svi mi imamo karakter, odnosno temperament koji ne možemo bitno da promenimo, ali možemo da se u okviru njega osećamo bolje ili gore - kaže Aleksandra Janković.

Kada se stres ponavlja, važno je unapred biti svestan da neke situacije kod vas po pravilu izazivaju lošu reakciju i shodno tome treba organizovati dan tako da odmah posle toga odete na "antistres" terapiju.

- Ako znate da vas čeka neki jako težak sastanak na kome će svakako biti i konflikata i stresa, isplanirajte da, čim se to završi, odete bilo gde - u šetnju, na bazen, u šoping, kod frizera - ili planirajte bilo kakvu aktivnost koja bi trebalo da vam donese zadovoljstvo i ostavi vremena da se emocije slegnu - savetuje psihoterapeut.

Misliću o tome sutra

Kako smo svi skloni da u stresnim situacijama reagujemo impulsivno, naša sagovornica ističe da je najvažnije da ne požurite.

- Prvi savet je: stanite, sačekajte, izbrojte do pet, deset ili koliko je već potrebno. Držite se i one stare narodne izreke "jutro je pametnije od večeri" ili kako je to Skarlet O'Hara u filmu "Prohujalo sa vihorom" formulisala: "Misliću o tome sutra." Kada nam iskrsne neki problem, najvažnije da čovek ne gura sebe u tempo koji nije njegov. Znači, dobro, taj problem mora da se reši, u redu, ali to ne znači da mora da se reši ovog sekunda, jer tako trpite dupli pritisak - pritisak spolja, koji dolazi od okolnosti, osobe ili situacije, i unutrašnji pritisak - sugeriše Aleksandra Janković.

Kada osetite da ste usplahireni, kao muva bez glave i da ne znate šta ćete, tog trenutka napustite fizički to mesto i uradite nešto potpuno deseto.

VELIČINA JE BITNA - DA ILI NE? Evo šta kažu seksolozi, a šta žene!

Shutterstock

- Ako je problem na intelektualnom ili recimo socijalnom planu, savet je da se osamite. Da izađete iz te grupe ljudi, a ne sada da debatujete petsto sati sa svim i svakim, jer ćete se samo dodatno uznemiriti. Izolujte se, uzmite slušalice, slušajte omiljenu muziku, izađite u šetnju, idite u posetu, crkvu ili negde gde vi osećate smirenje, poigrajte se sa kućnim ljubimcem.... Neka fizička aktivnost je takođe jako dobra. Dešavalao se, na primer, da su naše domaćice užas koji je preživljavan tokom bombardovanja rešavale tako što su uredno radile po kući. Ja znam da sam prala prozore kao da će doći higijeničar, nema veze što ti prozori mogu da puknu, ali to je neka normalizacija i vraćanje u svoje težište - kaže psihoterapeut i dodaje da su odluke donesene u afektu po pravilu loše.

SVADBA JEDE I NERVE I SATE! Priprema venčanja puna stresa

- Dajte sebi mogućnost da problem rešite onda kada vam je mozak potpuno odmoran, pripremljen i kada će to biti trezvena odluka, kao i sa idejom i porukom upućenom sebi "ovo ću rešiti" - navodi Jankovićeva.

Pomoć prijatelja

Očekivanje od sebe da ćete uvek biti smireni je nerealno, dodaje naša sagovornica, ali uvek možete da se zapitate "kako bi još moglo da se reaguje" ili "kako bi reagovao neko drugi".

stocksnap.io

- Mi vrlo često pripisujemo okruženju ili stvarima koje su se dogodile moć da nas potpuno izmeste, a zapravo je to neko naše unutrašnje loše osećanje, problem ili doživljaj. Zato je važno da, kao što vodimo računa o ličnoj higijeni, postoji i lična, mentalna higijena. Najgora varijanta je da, kad već puknete ili eksplodirate, sebi kažete: "Jao, pa ovo je strašno, tek je sada nerešivo." Ne, jer generalno, svaka je situacija rešiva i s tim treba poći - sugeriše Aleksandra, a sa njom se slaže i psiholog mr Sanja Marjanović, koja smatra da svaka situacija može da se prevaziđe, samo je bitno da promenite način gledanja na nju.

- Pogrešno je govoriti da stresne situacije imaju direktan uticaj na naše negativno reagovanje na njih. Između situacije i naše emotivne i fiziološke reakcije postoji naša inetrpretacija, koja se odvija u našoj glavi, odnosno postoji naše razmišljanje o datoj situaciji. Na primer, umesto da budete besni na kolegu, jer je uradio nešto što vam smeta, i umesto da u sebi govorite kako stalno to radi i kako je on "sebični kreten" i da će se uvek tako ponašati, pokušajte da razmotrite mogućnost da on zapravo i ne zna šta i zbog čega vama nešto smeta i da nije u stanju da vam čita misli. U trenutku kada ste dobro raspoloženi i smireni (nikako kada ste besni) otvoreno mu iznesite šta vam smeta povodom date situacije i u kom smeru biste želeli da se promeni njegovo ponašanje - savetuje mr Sanja Marjanović.

(FOTO) NEMA ŠANSE DA VAM SE NE SVIDI! Najstarija žena na svetu (116) otkrila tajnu dugog i srećnog života!

Stres iscrpljuje

Hronični stres čini organizam napetim i iscrpljenim iz dana u dan, te je neophodno da se relaksirate na dnevnom nivou, savetuje psiholog.

Shutterstock

- Često su ljudi skloni da nalaze izgovore kako nemaju vremena za relaksaciju ili fizičke aktivnosti, ili da su previše umorni da bi bilo šta radili. Važno je da, bez obzira na to koliko ste umorni ili mrzovoljni, uradite nešto za sebe (hobi, druženje s prijateljima ili porodicom, šetnja, trčanje, kardio-treninzi, joga...) na dnevnom nivou makar u trajanju od pola sata. Nemojte razmišljati o tome kako vam je teško da se pokrenete, već se setite dobrog osećaja koji imate u toku ili nakon tih aktivnosti. Svakodnevni stresni događaji su neizbežni, ali oni nisu previše negativni sami po sebi, već ih mi procenjujemo kao takve. Ako je situacija previše zahtevna za vaše resurse, promenite aktivnost i dozvolite svom umu i telu da se relaksira - poručuje mr Sanja Marjanović.
 



 



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]