Public

19:23 Ljubav i zdravlje 1

Ljubav&Zdravlje | 01. 04. 2017.

ZELENA SALATA, RUDNIK ZDRAVLJA: Poboljšava probavu, bistri um, utiče na miran san...

Zelena salata obiluje vitaminom C, pomaže procesu detoksikacije, uspostavlja alkalnu ravnotežu... Sama ili u kombinaciji s ostalim namirnicama predstavlja raj za oči i nepce

 

Zelena salata je servirana na trpezama persijskih kraljeva još u 6. veku pre nove ere. Stari Grci i Rimljani koristili su je kao lek protiv kašlja, astme, napetosti i nesanice, dok su drevni Kinezi verovali da donosi dobru sreću i jeli je u posebnim prilikama. Zelena salata obiluje vitaminom C, pomaže procesu detoksikacije, uspostavlja alkalnu ravnotežu... Sama ili u kombinaciji s ostalim namirnicama predstavlja raj za oči i nepce.

Njeno poreklo nije tačno utvrđeno, ali je, prema nekim saznanjima, potomak samonikle vrste s područja Sibira. U prošlosti je bila poznata kao "trava mudraca", što dovoljno svedoči o njenoj vrednosti i snazi.

Što je tamnija, to je zdravija

Zelena salata je izvor mnogih nutrijenata važnih za naše zdravlje. Bogata je vitaminima A, C, E, B1, B2, B3, B6, kao i mineralima, fosforom, kalcijumom, magnezijumom, gvožđem i bakrom.

Brojne vrste

U svetu postoji preko 200 vrsta zelene salate, a kod nas su najpoznatije glavatice - puterica i kristalka, zatim rimska salata, endivija, ajzberg, radič, matovilac i rukola. Rimska zelena salata ima najviše hranljivih sastojaka, dok ih ajzberg ima najmanje. Tako rimska ima dva puta više proteina i kalcijuma, tri puta više vitamina K, četiri puta više gvožđa, osam puta više vitamina C i 17 puta više vitamina A u odnosu na ajzberg.

Kod zelene salate važi pravilo: što je lišće tamnije, to je veća nutritivna vrednost. Zbog neupućenosti dešava se da mnogi bacaju prve, spoljašnje listove, jer su za razliku od mekog, ukusnog unutrašnjeg dela suviše tvrdi i žilavi. Ovo je pogrešno, jer spoljni listovi sadrže dvostruko više vitamina C.

Spoljni listovi sadrže dvostruko više vitamina C

Imajte na umu da je zelena salata izrazito osetljiva namirnica. Najzdravija je sveže ubrana, jer stajanjem gubi vitamine i minerale. U frižideru se može držati dan-dva u papirnatoj kesi, pod uslovom da su joj odstranjeni oštećeni listovi. Nikada je nemojte unapred seći, jer tako uništavate velike količine vitamina C.

Public

Zelena apoteka

Konzumacija zelene salate pomaže da se uspostavi alkalna ravnoteža organizma, što donosi niz pogodnosti - povećanu energiju, bolju probavu, bistriji um, miran san i mladalački izgled kože.

Važan sastojak zelene salate je folna kiselina (vitamin B11), koja je ključna za mnoge procese u organizmu. Ovaj vitamin sprečava razvoj pojedinih vrsta anemije, štiti od osteoporoze, a zajedno s vitaminom B12 neophodan je za razvoj novih krvnih ćelija.

Stari Grci i Rimljani koristili su je kao lek protiv kašlja, astme, napetosti i nesanice

Zelena salata sadrži i laktijum - supstancu koja ima umirujuće dejstvo. Zbog toga je povećana konzumacija zelene salate naročito preporučljiva kod nervoze, napetosti, razdražljivosti i nesanice.

Kalorijski je vrlo siromašna (100 grama sadrži samo 15 kalorija), ali je bogata hranljivim materijama i dijetalnim vlaknima, što je čini savršenom i nezamenljivom namirnicom kod mršavljenja.

Public

Salata u kulinarstvu

Sve vrste zelene salate najčešće se konzumiraju sirove, kao prilog glavnom jelu ili kao samostalni lagani, osvežavajući obrok. Neke vrste poput rukole mogu odlično da dopune jela od testenine, pirinča i krompira.

Salata cvetna rapsodija

Sastojci: 250 g listova salate, 100 g cvetova dan i noć ili nekog drugog jestivog cveća: slez, neven, ruža, žalfija, maslačak, ljubičica (ili od svakog pomalo), 2 kašike vinskog sirćeta, pola kašičice senfa, 5 kašika ulja, so, biber
Priprema: Salatu i cveće dobro oprati i prosušiti. U činiju staviti sirće, senf, šećer, so i biber, dodati ulje i promešati žicom za mućenje. Dodati salati, promešati i posuti cvećem.

Kombinacija voća i zelene salate daje ukusne kašaste sokove, a savršena je i za pripremu zdravih krem supa.

Ako se konzumira sirova, može se začiniti maslinovim, suncokretovim ili uljem semenki bundeve, jabukovim sirćetom ili limunom, biberom, listićima origana i drugim začinima po želji.

Na lice i telo

Zelena salata se ne koristi samo u kulinarstvu, već i u kozmetici. Donosimo vam nekoliko zanimljivih recepata za negu kože lica i vrata.

Maska za suvu kožu
Ova maska blagotvorno deluje na kožu, čineći je mekom i nežnom. Posebno pomaže kod problema suve i ispucale kože.

Nekoliko listova zelene salate blanširajte na jedan minut u provreloj vodi. Izvadite ih, sitno iseckajte i umotajte u gazu. Tako dobijene obloge stavite na kožu lica, vrata ili drugih delova tela. Nakon tridesetak minuta skinite obloge, a kožu isperite čajem od kamilice.

Losion nakon sunčanja
Losion od zelene salate ublažava crvenilo kože izazvano sunčanjem i vetrom i leči bubuljice.

Listove zelene salate kuvajte na laganoj vatri oko sat i po, a nakon toga procedite. Dobijenu tečnost koristite za negu kože lica i vrata. Losion čuvajte na tamnom i hladnom mestu najduže tri dana.

 

 



Lala iz Banata

03.04.2017. 12:11

Крава - пасе...Зато је и здрава... - зна се...!! Али... - она не игра тенис...!!


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]