20.01.2018.
POSTOJE LJUDI KOJI NE OSEĆAJU BOL, naučnici shvatili zašto! Pixabay
b92.net informer.rs | 15.12.2017. | 18:02

POSTOJE LJUDI KOJI NE OSEĆAJU BOL, naučnici shvatili zašto!

Jedna Italijanka, njene dve ćerke i njeno troje unučića potpuno su neosetljivi na bol. Ne osećaju temperaturu, nikakvu vrstu bola, pa čak ni onda kada dođe do preloma kostiju. Tim naučnika iz Velike Britanije misli da je otkrio razlog takve nelogičnosti

Proučavajući gene članova ove neobične porodice, ali i miševe, istraživači misle da su uspeli da lociraju gen odgovoran za njihovu neosetljivost. Rezultati ovog istraživanja mogli bi da pomognu u tretiranju hroničnog bola.

- Genetska analiza porodice sa Marsilijevim sindromom, retkim i možda jedinstvenim nasleđenim neosetljivim fenotipom, pokazala je gen ZFHX2 kao kritičan za percepciju bola
- napisao je autor studije objavljene u časopisu Brain.

Sindrom je dobio ime po ovoj neobičnoj porodici. Njeni članovi pristali su da učestvuju u veoma rigoroznom ispitivanju koje obuhvata novo istraživanje. Na njima su sprovođeni testovi koji bi za normalne ljude predstavljali pravu torturu.

Istraživači su uspeli da otkriju mutaciju na genu ZFHX2. Ovaj gen zadužen je za slanje nadražaja od senzornog organa do mozga, tj. DNK jezik prevodi u jezik proteina.

Pixabay

Tokom prethodnih istraživanja napravljeni su miševi bez ZFHX2 gena i prilično su bili čudni – bili su hiperaktivniji, ali su i pokazivali znake depresije. U ovoj studiji, miševi sa izmenjenim genom ZFHX2 imali su poteškoće da osete toplo i hladno, što je zapravo bio dokaz da mutirani gen uzrokuje nepostojanje osećanja bola kod članova ove porodice.
Istraživači takođe ističu da je bitno razumeti da miševi sa mutiranim genom nisu pokazali identične simptome kao ljudi i da je genetika odgovorna za bol mnogo složenija od samog gena. Drugi ljudi koji su imali prelom kostiju bez osećaja bola imali su mutaciju na drugom genu, nazvanom SCN11A. Još mnogo je toga o osećaju bola nepoznato, dodaje se u analizi.
Ali razumevanje mutacija poput ovih moglo bi jednog dana da unapredi način tretiranja bola, tj. biće lakše odrediti terapije protiv bolova.

OSTAVI KOMENTAR