Shutterstock

18:52 Ljubav i zdravlje 0

Ljubav & zdravlje | 06. 05. 18.

TIKVICE ČUVAJU LEPOTU, ali i smanjuju rizik od ateroskleroze, srčanog i moždanog udara!

Pripadaju porodici krastavaca i dinje, sadrže veliki procenat vode, imaju malo kalorija, a puno nutrijenata. Obiluju antioksidansima i folatima, koji štite od srčanog i moždanog udara

Proleće je sezona ukusnih tikvica koje se mogu pripremiti na "hiljadu i jedan način". Pripadaju porodici krastavaca i dinje, sadrže veliki procenat vode, imaju malo kalorija, a puno nutrijenata. Obiluju antioksidansima i folatima, koji štite od srčanog i moždanog udara, dok obilje magnezijuma i kalijuma snižava krvni pritisak.

Tikvice, kao i krastavci, potiču iz Amerike, a čovečanstvo ih konzumira već više od 10.000 godina. Smatra se da je današnja sorta tokom godina razvijena u Italiji. Tikvice koje se uzgajaju kod nas su pretežno duguljastog oblika, svetlozelene tanke kore koja se uglavnom ljušti, mada ne bi trebalo jer je bogata celulozom i hranljivim sastojcima. Kod nas se cvetovi ne konzumiraju, ali su specijalitet u francuskoj i italijanskoj kuhinji.

Cvetovi su specijalitet u francuskoj i italijanskoj kuhinji

Smanjuju holesterol

Spektar nutrijenata koji se nalaze u ovom povrću poprilično je bogat. Naime, tikvice su izvanredan izvor mangana i vitamina C, zatim magnezijuma, vitamina A, kalijuma, vlakana, folne kiseline, fosfora, bakra i vitamina B2.

Pixabay

Zdravstvene dobrobiti tikvica

o deluju protivupalno
o povećavaju nivo energije
o pomažu u mršavljenju
o snižavaju nivo holesterola
o čiste creva od toksina
o sprečavaju bolesti prostate
o poboljšavaju probavu
o podstiču libido
o čine kožu zdravijom

Svakodnevna konzumacija tikvica hrani organizam dijetalnim vlaknima, koja podstiču probavu, sprečavaju zatvor i čiste creva od toksina. Time smanjuju rizik od pojave raka creva, regulišu šećer u krvi i smanjuju apetit, a kako obiluju vodom, idealna su namirnica u dijetama.

Antioksidansi i folati čuvaju zdravlje srca i kardiovaskularnog sistema i snižavaju holesterol, dok visok udeo magnezijuma i kalijuma snižava krvni pritisak. 

Zahvaljujući tome tikvice smanjuju rizik od ateroskleroze, srčanog i moždanog udara.
Ovo povrće ublažava tegobe u urinarnom traktu, dobro je za bubrege i bešiku, a za muškarce je važno da tikvice sadrže supstance koje štite prostatu.

Ako imate suvu ili zrelu kožu, stavite na lice kriške tikvice, ostavite ih dvadeset minuta i isperite. Vaša koža će postati meka i sveža

Zbog obilja mangana povoljno deluju na sve funkcije tela. Pospešuju metabolizam proteina i ugljenih hidrata, podstiču libido i ubrzavaju sintezu masnih kiselina. Mangan je ključan i za proizvodnju prolina, aminokiseline koja učestvuje u formiranju kolagena, čineći kožu zdravijom, a zarastanje rana bržim. Stoga, ako imate suvu ili zrelu kožu, stavite na lice kriške tikvice, ostavite ih dvadeset minuta i isperite. Vaša koža će postati meka i sveža.

Public

U kuhinji

Zbog neutralnog ukusa tikvice se mešaju sa različitim namirnicama, tako da mogu da budu sastojak i slanih i slatkih jela. Od začina im se dodaju sveža nana i bosiljak, limunov sok, sir parmezan, maslinovo ulje, jogurt ili kiselo mleko.

Zanimljivosti

oo Najveća tikvica na svetu je bila dugačka više od 2,52 metra i uzgojena je u Kanadi. Najteža je uzgojena u Velikoj Britaniji i težila je gotovo 30 kilograma
oo Ako ih stvarno volite, onda morate posetiti Obets u američkoj državi Ohajo od 22. do 25. avgusta. Tada se održava Festival tikvica

Najčešće se kombinuju sa mesom i peku u rerni, a mogu da budu i dodatak omleta, salata i sendviča ako se izrendaju, malo ocede i pomešaju sa majonezom ili pavlakom. Takođe se dodaju i u testo za hleb ili palačinke. Kuvane tikvice odlične su za rižoto, razne vrste testenina, slane i slatke pite...

Tikvice možete dodati u salatu s krastavcima, pri čemu nećete ni primetiti razliku u ukusu. Od njih možete napraviti i izuzetno zdrave špagete. Jednostavno ih isecite na što tanje rezance, posolite tako da puste vodu, prepržite i poslužite s omiljenim sosom za testeninu.

RECEPTI:

Shutterstock

Hleb sa tikvicama

Sastojci: 600 g brašna, 2 tikvice, 25 g svežeg kvasca, 2 kašičice meda, 3 kašičice morske soli, kašičica majčine dušice, puna kašika semenki lana, kašičica timijana, 2 pune kašike pečenog susama i kašičica jabukovog sirćeta.
Priprema:
Rernu zagrejte na 200 stepeni. Tikvice operite i sa korom ih izrendajte, posolite i ostavite desetak minuta da odstoje i puste sok. Za to vreme kvasac razmutite u malo tople vode i dodajte med. U brašno umešajte so, timijan, semenke lana, susama i tikvice, dobro izmešajte, a zatim dodajte kvasac i kašičicu jabukovog sirćeta. Testo mesite dlanovima (ako je gusto sipajte malo tople vode). Posle desetak minuta mešenja posudu prekrijte čistom krpom i ostavite da odstoji na toplom oko 60 minuta. Testo možete oblikovati kao lepinju ili veknu, podeliti u dva dela, ili isplesti pletenicu. Oblikovano testo stavite u pleh da odstoji još 20 minuta. Hleb pecite oko 40 minuta, kada bude gotov, umotajte ga u čistu krpu. Posle 60 minuta odmotajte i ostavite da se sasvim ohladi.

Shutterstock

Svakodnevna konzumacija hrani organizam dijetalnim vlaknima, koja podstiču probavu, sprečavaju zatvor i čiste creva od toksina

Salata sa bosiljkom

Sastojci: seckani paradajz (najbolje čeri), 10 sitno naseckanih listova bosiljka, 2 kašike jabukovog sirćeta, 2 kašike maslinovog ulja, 3 usitnjena čena belog luka, 400 g tikvice isečene na tanke rezance.
Priprema:
Pomešajte navedene sastojke i posolite po želji.

Shutterstock

Prolećni kus-kus

Sastojci: 200 g tikvica, 200 g kus-kusa, 100 g patlidžana, 150 g paradajza, 100 g šargarepe, 250 g celera, 2 čena belog luka, 100 g crnog luka, 200 g paprike, 4 kašike suncokretovog ulja, 5 dl vode, kašika sveže nane, kašika suvih začina, so i biber po ukusu.
Priprema:
U većem tiganju na zagrejanom ulju ispržite iseckani crni i beli luk. Kad omekšaju, dodajte šargarepu isečenu na tanke kolutove, malo vode i dinstajte nekoliko minuta. Zatim stavite opran i oljušten patlidžan i tikvice, isečene na kocke, kao i papriku isečenu na kolutove. Dodajte suve začine i nanu, dinstajte na umerenoj temperaturi oko 15 minuta, stavite kockice celera i sitno iseckan paradajz, pa krčkajte još 10 minuta. Kus-kus kuvajte oko pet minuta u kipućoj vodi koju ste malo posolili i sipajte u tiganj sa povrćem. Dobro promešajte, po želji dosolite i začinite biberom. Servirajte dok je toplo.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]