SRČANE BOLESTI IH ZAOBILAZE! Hrana Mediterana za dug život!

Shutterstock

12:06 Ljubav i zdravlje 0

Ljubav/Zdravlje | 22. 04. 2019.

SRČANE BOLESTI IH ZAOBILAZE! Hrana Mediterana za dug život!

Mediteransku ishranu karakteriše obilato korišćenje mahunarki, žitarica, povrća i voća, nerafinisanog maslinovog ulja i umereno konzumiranje vina, a smanjen unos mesa i mlečnih proizvoda

Mediteranska ishrana je godinama u samom vrhu najpopularnijih dijeta na svetu. Ne samo zato što se kilogrami brzo gube, već zato što je to zapravo najbolji način ishrane. Ovo potvrđuju mnogobrojni stručnjaci, a svoje mišljenje o njoj je dao i Unesko, svrstavši ono što se nudi na trpezama Grčke, Italije, Kipra, Španije, Portugala, Maroka i Hrvatske u kulturnu baštinu.

Riba i vino

Tipičan mediteranski obrok - ono što se jede svakodnevno - sastoji se najvećim delom od hleba, paste, palente (kačamaka), žitarica i krompira, a zatim voća i povrća, pasulja i drugih mahunarki, jezgrastog voća; nakon toga sledi maslinovo ulje, pa mleko i sir u manjoj meri.

Lekovito bilje

Ruzmarin, bosiljak, žalfija, timijan i nana obilato se koriste kao začini u mediteranskoj kuhinji, te joj daju prepoznatljivu aromatičnost. Začini su veoma bogati antioksidansnim i antiinflamatornim supstancama, posebno polifenolima.

Samo nekoliko puta nedeljno se jede riba i piletina, a crveno meso samo nekoliko puta mesečno.

RECEPT ZA UBLAŽAVANJE ANKSIOZNOSTI! Delotvorne vežbe koje vam mogu pomoći!

Osnovne karakteristike mediteranske ishrane, koja je tradicionalna za ove narode, koji se već stotinama godina hrane na sličan način, jesu manja upotreba mesa i mesnih prerađevina, manja upotreba mleka i mlečnih proizvoda, obilato korišćenje mahunarki, žitarica, povrća i voća, velika količina nezasićenih masti (pre svega nerafinisanog maslinovog ulja) i umereno korišćenje vina.

Shutterstock

Srčane bolesti ih zaobilaze

Stanovnici Sredozemlja, iako masnoće koriste u velikim količinama, ređe obolevaju od kardiovaskularnih bolesti, moždanog udara, malignih bolesti, kao i dijabetesa tipa 2 i generalno su dogovečniji, barem oni koji se hrane tradicionalno (ova istraživanja se, nažalost, ne odnose na novije generacije).

Mada su neki istraživači pokušali da uzrok dugovečnosti Mediteranaca nađu u samo jednom izolovanom faktoru njihove ishrane - recimo, maslinovom ulju, ili vinu, izgleda da se ovom fenomenu ipak ne može pristupiti na taj način. Maslinovo ulje je ušlo u široku upotrebu u čitavom svetu, ali to nije bitnije uticalo na opšte zdravlje.

POSNO I UKUSNO! Domaći gvakamole sos!

U mediteranskoj ishrani su očigledno važni svi detalji, a osim ishrane postoje i drugi faktori. Mediteranski narodi su fizički aktivni i imaju vedriji odnos prema životu - za njih je obrok uživanje i opuštanje, a porcije nisu velike.

Shutterstock

Korak po korak

- Obroke učinite raznovrsnijim uvođenjem svežeg povrća, zeleniša, salate i čorbe

- Koristite ekstradevičansko maslinovo ulje

- Upotrebljavajte žitarice celog zrna

- Jedite krompir i integralni pirinač kao zamenu za hleb

- Začinite maslinovo ulje svežim travama, belim i crnim lukom

- Uz obrok popijte po čašu crnog vina nekoliko puta nedeljno

NIJE NI ŠEĆER, NI MASTI! OVO je najopasnije u ishrani?!

- Pijte vodu i druge napitke siromašne šećerima, a ne bezalkoholna pića

- Uvek pojedite sveže voće i posni sir umesto dezerta bogatog rafinisanim šećerom, brašnom i zasićenim masnoćama

- Jedite manje crvenog mesa, a dva puta nedeljno jelovniku dodajte ribu i živinsko meso

- Uključite šaku badema, lešnika ili oraha kao zdrave grickalice


RECEPTI:

Shutterstock

Brijam

Brijam je grčko jelo koje se i danas često nalazi na jelovniku grčkih porodica. Sastoji se od raznovrsnog povrća (paradajz, tikvice, plavi patlidžan, paprika, luk) zapečenog u rerni. Priprema se sa maslinovim uljem.

JEDITE MLADI LUK KOLIKO ŽELITE! 8 trikova za uklanjanje lošeg zadaha!

Sastojci za 6-8 osoba: 4 velika krompira, 3 srednje tikvice, 3 luka, 4 manja plava patlidžana, 3 manje paprike, 4 srednja paradajza, 250 ml maslinovog ulja, 350 ml vode, 150 ml soka od svežeg paradajza, so (najbolje morska), biber, peršun.
Priprema:
Uključite rernu na 200 stepeni. U veliku posudu za pečenje naređajte isečen paradajz, posolite i pobiberite, pa zatim poređajte krompir i tikvice isečene na tanke režnjeve. Posolite i pobiberite, i zatim dodajte polovinu količine luka isečene na srednje komade i na kolutove isečen plavi patlidžan. Posolite i pobiberite, dodajte papriku sečenu na veće komade, peršun i ostatak luka. Dodajte maslinovo ulje, vodu i sok od svežeg paradajza. Na kraju promešajte, ali tako da se redosled slaganja povrća ne poremeti, posolite i pobiberite. Ubacite u rernu i na svakih pola sata pomalo promešajte. Brijam će biti gotov nakon dva sata, kada bi povrće trebalo da je mekano. Služite toplo posuto peršunom.

Shutterstock

Salata od lignji i krompira

Sastojci: 3 veća krompira, pola kilograma lignji, glavica crvenog luka, so, biber, vinsko sirće, maslinovo ulje, crne masline.
Priprema:
Krompir u kori i lignje skuvajte u slanoj vodi, pa kad je gotovo oljuštite krompir i isecite na tanke kriške, a lignje na kolutiće. Crveni luk takođe isecite na kriške. Sve zajedno lagano promešajte uz dodavanje soli, bibera, maslinovog ulja i sirćeta. U salatu dodajte još i crne masline, pa je poslužite toplu ili hladnu.

Shutterstock

Brancin u foliji

Sastojci: Brancin, dva manja ili jedan veći, glavica komorača, limun, kašika kapara, manja vezica mirođije, maslinovo ulje, 1 dl belog vina, so, sveže mleveni biber.
Priprema:
Brancin očistiti, zaseći s obe strane, posoliti i pobiberiti spolja i iznutra. Stavite ribu na veću foliju, pa poređajte u nju komorač iseckan na režnjeve, limun isečen na kolutove, kapar i grančice mirođije. Prelijte ribu maslinovim uljem, uvijte u foliju, ali tako da ostavite otvor na vrhu, pa u njega sipajte vino. Stavite u vatrostalnu posudu i pecite u prethodno zagrejanoj rerni 20 minuta do pola sata. Pečeno meso treba lako da se odvaja od kostiju.

Pixabay

Pesto sos

Sastojci: 2 šolje ekstradevičanskog maslinovog ulja, 2 šolje oraha, blago tostiranih, 6 većih čenova belog luka, sok od pola limuna, 4 šolje bosiljka, 2 i po šolje rendanog parmezana, kašičica soli, krupno mleveni crni biber.
Priprema:
Naspite maslinovo ulje, orahe i sok od limuna u blender i miksajte dok ne dobijete glatku masu. Potom dodajte deo bosiljka, miksajte kratko, pa dodajte drugi deo. Prespite pesto masu u veću činiju. Dodajte parmezan, so i biber i sve dobro izmešajte.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]