MAGIČNA ZELENA ZRNCA! Grašak ubija kancer, dobar za dijetu u imuni sistem!

Shutterstock

13:48 Ljubav i zdravlje 0

Ljubav&Zdravlje | 10. 06. 2019.

MAGIČNA ZELENA ZRNCA! Grašak ubija kancer, dobar za dijetu u imuni sistem!

Grašak štiti DNA od oštećenja, pomaže organizmu da se oslobodi od toksičnih sastojaka iz životne sredine, pojačava imunološke funkcije i koči stvaranje kancerogenih materija

Grašak je jedna od najkorisnijih i najlekovitijih mahunarki. Postojao je još u doba neolita, a Evropljani ga jedu od srednjeg veka, kada je stigao sa Istoka. Danas je široko rasprostranjena namirnica na celoj planeti.

U grašku dominiraju ugljeni hidrati i vlakna, a poznato je da osećaj sitosti duže traje ako se konzumiraju namirnice bogate vlaknima. Zato je dobar i za mršavljenje. Samo pola šoljice kuvanog graška sadrži 10 grama vlakana, a tokom kuvanja vrednost vlakana ostaje ista.

Dobar za probavu i kosti

Grašak se sastoji od topljivih i netopljivih vlakana. Prva vrsta vlakana usporava probavu, što pruža osećaj sitosti, a druga sprečava zatvor. Grašak poseduje visok sadržaj proteina kojih ima u kvržicama u korenu, u kojima se nalazi jedna vrsta bakterija azotofiksatora, koje vežu azot iz vazduha i pretvara ga u korisne amino-kiseline, a dalje u proteine. Poseduje još i masti i lecitin, sastojke važne za dobro funkcionisanje nervnog sistema.

Pixabay

Kako ga kupovati i čuvati

Grašak obavezno treba držati u frižideru, jer će se samo na taj način sačuvati njegova nutritivna vrednost. Držanje na sobnoj temperaturi dovodi do hemijskih procesa, tako da već posle nekoliko sati šećer u grašku prelazi u skrob, čime gubi hranljivu vrednost. Prilikom kupovine treba tražiti čvrste i sjajne mahune srednje veličine, sa mekanim i zelenim vrhovima. a da kad aje pipnete osećaj bude kao da će svakog trenutka pući. Grašak treba kupovati na dan spremanja, ali može da se kupi i neočišćen i drži u frižideru najviše dva dana u plastičnoj kesi.

Sveži plod graška sadrži velike količine vitamina C i E, ali se sušenjem vitamini gube. No, osušeni plodovi sadrže obilje vitamina B1, poznatog kao tiamin, kao i B2, odnosno riboflavin i B3 - niacin. Ovi vitamini su važni jer učestvuju u metabolizmu ugljenih hidrata, proteina i masti. Kao izvrstan izvor vitamina K, grašak pomaže zdravlju kostiju i kardiovaskularnog sistema. Grašak ima i folnu kiselinu i vitamin B6, pa sprečava nakupljanje homocisteina, sastojka koji narušava vezivanje kolagena u kostima, što može uzrokovati osteoporozu i aterosklerozu.

JAPANCI POTVRDILI! Zbog jedne posebnosti žene žive duže!

Ubija kancer

Grašak poseduje i sastojke koji pomažu u prevenciji nastanka karcinoma, gde posebno mesto zauzima vitamin C kao antioksidans. On štiti DNA od oštećenja, pomaže organizmu da se oslobodi od toksičnih sastojaka iz životne sredine, pojačava imunološke funkcije i koči stvaranje kancerogenih materija u organizmu, kao što su, na primer, nitrozamini, koji se stvaraju u dimu cigareta ili roštilja. U grašku je prisutan i betakarotin, odnosno vitamin A, koji pomaže u sprečavanju raznih oblika karcinoma. Istraživanja su pokazala da je kumestrol, koji se takođe nalazi u grašku, veliki saveznik u borbi protiv raka želuca. Samo 2 miligrama ovog fitonutrijenta dnevno može uspešno da prevenira rak. Šoljica graška sadrži oko 10 miligrama kumestrola, pa je jasno koliko je grašak jak u borbi protiv ove bolesti.

OD NJIH NIŠTA NEĆETE DOBITI! Koji znaci vole samo sebe?

Dobar za dijetu u imuni sistem

Ova namirnica je od neprocenjive važnosti za sve one koji nastoje da regulišu telesnu težinu. Šoljica graška ima manje od 100 kalorija, a istovremeno obiluje vitaminima, mineralima, proteinima i vlaknima.

pexels.com

Zahvaljujući antioksidansima grašak je neprocenjiva namirnica za održavanje zdravlja imunog sistema. Zbog prisustva materija koje učestvuju u proizvodnji energije preporučuje se njegova konzumacija kod umora i iscrpljenosti.

ZDRAVI I VITKI! Trešnje su idealne za petodnevnu dijetu!

Reguliše nivo šećera

Grašak je bogat dijetalnim vlaknima i proteinima koji regulišu probavu. Stimulišući probavu, ovi sastojci ujedno regulišu šećer i protok ugljenih hidrata kroz probavni trakt, što pomaže u održavanju optimalnog nivoa šećera u krvi. Poznato je da hronične upale povećavaju rizik od dijabetesa tipa 2. Konzumacijom graška i unošenjem njegovih antiupalnih materija u organizam smanjujemo rizik od pojave upala.

RECEPTI:

Shutterstock

Pljeskavice od graška i pahuljica

Sastojci: 1 konzerva graška, 100 g luka, 2 jaja, 1 kašičica biljnog začina, 3 kašičice zobenih pahuljica, 5 kašičica mlevenih ječmenih pahuljica, 1 kašičica naseckanog peršuna, 100 g prezli, ulje za prženje

Priprema: Grašak ocedite i usitnite u blenderu. Dodajte sitno naseckani luk, istučena jaja, začin, zobene i ječmene pahuljice, peršun i umesite smesu. Napravite pljeskavice, svaku uvaljajte u prezle i pržite dok ne porumene. Poslužite uz pirinač i zelenu salatu.

Shutterstock

Pita od graška

Sastojci: 1 pakovanje zamrznutog lisnatog testa, oko pola kilograma graška, šargarepe po želji, 2 kašike prezli, 1 jaje, 2 kašike kisele pavlake, so, 2 kašike parmezana. Za premazivanje: 1 jaje i susam za posipanje i pola šake kuvanog graška ostavite sa sa strane za dekoraciju.

PILEĆI BATAK IZ RERNE! Zalogaj u kojem ćete uživati!

Priprema: Naseckajte šargarepu na kockice i kuvajte sa graškom 10 minuta. Ocedite, a deo mase usitnite u blenderu. Usitnjenom povrću dodajte preostalo kuvano povrće, sol, prezle, razmućeno jaje, parmezan, pavlaku i promešajte. Lisnato testo tanko razvucite. Pola testa stavite u pleh, premažite ga sa povrćem. Stavite preko drugo testo, prelijte razmućenim jajetom, pospite susamom i zrncima kuvanog graška, radi lepšeg izgleda. Pecite u pećnici na 200°C 20 minuta. Poslužite toplo.

Shutterstock

Ćušpajz od graška

Sastojci: 500 g mladog očišćenog graška, 1 mladi crni luk, 1 kašika masti ili ulja, 1 sveža zelena ljuta paprika, 1 kašika mlevene crvene suve paprike, so, biber, svinjska mast.

Priprema: Iseckajte crni luk i propržite na malo masti. Dodajte grašak i iseckanu ljutu svežu papriku. Posolite, pobiberite i dodajte tek malo vode. Poklopite i na laganoj vatri kuvajte dok se grašak ne skuva. Pred kraj kuvanja u drugoj šerpici napravite zapršku: pola kašike masti upržite sa pola kašike brašna, dok brašno ne požuti. Skinite sa vatre i dodajte 1 kašiku mlevene crvene paprike. Dodajte šolju vode i mešajte, pa onda sipajte u grašak. Neka se kuva dok se ne zgusne. Može se jesti samo ili kao dodatak nekom mesu.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]