SLATKIŠI I GRICKALICE POD KONTROLOM! Kako da naučite decu umerenosti?

Shutterstock

18:53 Ljubav i zdravlje 0

Ljubav&Zdravlje/N.L. | 08. 09. 2019.

SLATKIŠI I GRICKALICE POD KONTROLOM! Kako da naučite decu umerenosti?

Prazne kalorije neodoljivog ukusa prepune masti, šećera i soli su, između ostalog, postale čest uzrok gojaznosti, kardiovaskularnih bolesti, karijesa, dijabetesa, hiperaktivnosti, neizgrađenog imuniteta... Najvažnije je naučiti dete umerenosti kako kasnije u životu ne bi imalo problema sa nezdravim navikama

Gotovo da nema deteta koje ne voli slatkiše, naravno i grickalice, ali upravo to može da bude veoma naporno roditeljima koji ne znaju da postave granice. Ove prazne kalorije neodoljivog ukusa prepune masti, šećera i soli su, između ostalog, postale čest uzrok gojaznosti, kardiovaskularnih bolesti, karijesa, dijabetesa, hiperaktivnosti, neizgrađenog imuniteta... Nutricionista dijetetičar Dijana Radetić naglašava da je važno naučiti dete umerenosti kako kasnije u životu ne bi imalo problema sa nezdravim navikama, a pravilo da se deci do navršene druge godine uopšte ne daje hrana sa dodatim šećerom je važna osnova za dobar početak.

- Treba diskvalifikovati veštačku predstavu o slatkišima kao neizbežnom i vrhunskom zadovoljstvu - pravi se fama o slatkišima kao "neverovatnom i nezaobilaznom" zadovoljstvu i poroku koga ćemo se poslednjeg odreći. Istina je da oni realno nemaju nikakav nutritivni značaj za naš organizam, da su prazne kalorije koje konačno izazivaju zavisnost, osećaj krivice i narušavaju zdravlje. Naravno, ne treba biti sto posto isključiv, već predlagati umerenost, jer se putem isključivosti "zabranjenom voću" uvećava značaj - kaže Dijana Radetić.

Shutterstock

Prihvatljiva količina šećera

Preporuka stručnjaka je da deca između dve i 18 godina ne treba da unose veću količinu dodatog šećera od 24 grama ili šest kašičica dnevno. Deca do druge godine ne bi trebalo uopšte da ga unose.

Odredite vreme za slatkiše i grickalice, dodaje naša sagovornica i poslužite ih kao mali dezert posle zdravog obroka ili deo užine.

KAKO NAM DŽINOVSKE KORNJAČE MOGU POMOĆI U BORBI PROTIV RAKA? Priroda je čudo!

- Takođe, odredite količinu - kada se gricka polako, pojede se manja količina, a uživanje je veće. Gutanjem bilo koje hrane uklanjamo svest o količini koja se pojede - sugeriše nutricionista i dodaje da su suprug i ona u želji da svoju decu nauče dobrim navikama osmislili savete/pravila kojih se porodično drže:

o "Grickaj kao miš" - kada smo počeli našoj deci da dajemo slatkiše, učili smo ih da uživaju u manjoj količini koja se pojede polako.

o Vrlo malo kupujemo slatkiše i grickalice, ali zato pravimo kolače, "slatke pite", kiflice, pogačice i štapiće koje mogu da budu deo školske užine. Važno je reći da ovako sami kontrolišemo, umanjujemo ili čak ukidamo unos dodatog rafinisanog šećera.

Shutterstock

o Kada deca dobiju na poklon slatkiše i grickalice, zajedno određujemo vreme kada će ih pojesti (mi odrasli određujemo količinu).

o Kada deca idu kod svojih drugara - mogu da jedu šta hoće i koliko hoće. Verujemo da će van kuće u početku jesti više onoga što im je kod kuće ograničeno, ali da će tokom vremena konačno razviti dobre navike i zadržati ih u većini situacija.

o Specijalni dani - petkom za užinu nose se kokice, a vikendom za doručak ponekad se prave palačinke.

SALATA DAGA! Lagana i ukusna!

o Kada su u pitanju praznični dani - nema zabrane, samo kontrola količine.

- Ovo kod nas super funkcioniše. Možete primeniti iste savete ili ih malo prilagoditi vašim navikama, u svakom slučaju, korist za zdravlje dece je ogromna. Ona uz to usvajaju dobre navike za ceo život, a roditelji su tu da budu dobar primer - od njihovog pristupa slatkišima i grickalicama zavisiće i detetov odnos prema "nezdravom užitku" - poručuje Dijana Radetić.

Saveti plus

o Naučite decu da jedu svu hranu. Mala deca treba da probaju i deset puta novu namirnicu dok ne prihvate novi ukus. Kada su starija deca u pitanju, treba ih naučiti da hrana nije živo biće da se voli, nego potrebna energija za dobro zdravlje.

Shutterstock

o Kuhinju obezbedite namirnicama koje želite da vaše dete jede.

o Za užinu uvek nudite voće ili povrće.

o Kada je dete žedno, ponudite mu samo vodu. Sokovi su puni dodatog šećera i praznih kalorija.

IZAĐI MI NA TEGLU! Najbolji recepti za slatku zimnicu!

o Umesto kupovnih slatkiša pravite domaće. Postoje namirnice i začini koji mogu da zamene šećer i obezbede sladak ukus koji je ujedno i prirodniji. U najmanju ruku možete da umanjite količinu dodatog šećera.

o Napravite razliku između slatkiša i zdrave užine slatkastog ukusa. Slatkiši su obično prazne kalorije koje samo "traže još", dok domaći kolači mogu da budu zdrava jela sa punovrednim hranljivim materijama. Ovsene pahuljice, suvo i orašasto voće, mlečni proizvodi, sveže voće, jaja, kakao, kao i još mnoge druge namirnice mogu da stvore "zdrav slatkiš".

RECEPTI:

Krompir štapići

Sastojci: 300 g krompira, jedna i po šolja ovsenih pahuljica, 50 g putera, 2 kašike lana, kašičica mlevene crvene paprika, so i biber po ukusu.
Priprema:
Krompir skuvajte u kori, očistitite ga, blago propasirajte, pa mu dodajte puter. Ovsene pahuljice i lan sameljite i dodajte u krompir, potom dodajte začine i sve dobro umesite. Testo stavite na papir za pečenje, razvijte ga na visinu od pola centimetara, isecite na štapiće i pecite na 180 stepeni oko 25 minuta. Ovom receptu može lako da se menja ukus po želji, na primer:
- krompir skuvajte u čaju od nane ili kamilice
- manji deo krompira zamenite cveklom ili šargarepom
- dodajte sitno iseckan beli luk, bosiljak ili bilo koji drugi sveži ili suvi biljni začin po ukusu
- pre sečenja i pečenja premažite testo samlevenim paradajzom i pospite origanom i mlevenim sirom
- ako se dešava da vam ostane krompir ili kuvani zeleniš od ručka, slobodno ih iskoristite za ove štapiće

Shutterstock

Sladoled ili krem

Sastojci: 500 ml slatke pavlake, 3 veće ili 4 manje banane, 2-3 kašike rogača u prahu.
Priprema:
Banane treba da budu sasvim zrele, a to ćete prepoznati kada je kora jarko žuta i ima tačkice. Izgnječite ih viljuškom ili štapnim mikserom. Slatku pavlaku umutite, postepeno joj dodajte rogač i na kraju smesu od banane. Ovu masu možete koristiti kao krem gde je dovoljno samo da ga malo rashladite u frižideru ili kao sladoled gde ćete ga rashladiti u zamrzivaču minimum dva sata.

MASLINE OBILUJU VITAMINIMA, a da li ste znali OVO o njima? Evo par zanimljivosti!

Ovseni kolačići sa jabukom

Sastojci: šolja (za čaj) ovsenih pahuljica, šolja rendane jabuke, 50 g putera, pola šolje urme, kašičica cimeta.
Priprema:
 Pre čišćenja urmi, potopite ih u vodu i ostavite minimum pola sata, a potom oljuštite i uklonite košticu. Sameljite ih u supersecku ili sličnom aparatu (možda je ovo najzahtevniji deo posla, ali ovako možete da pripremite veću količinu mase, pa da je rasporedite u nekoliko manjih kutijica). Jabuke izrendajte, a puter otopite. Ovsene pahuljice, jabuke, urme, puter i cimet dobro umesite. Kašikom vadite loptice i stavljajte na papir za pečenje, pa ih nežno spljeskajte. Pecite ih u prethodno zagrejanoj rerni na 180 stepeni oko 20 minuta.

Shutterstock

Slani integralni štapići

Sastojci: 1 kg integralnog pšeničnog brašna, 100 g susama, 100 g golica, so po ukusu, čaša (2 dcl) ulja, 3 čaše vode.
Priprema:
Pomešajte sve suve sastojke, potom tečne sastojke pa ih dodajte suvim. Sve dobro umesite. Ukoliko je testo gnjecavo, te ne može da se rastanji, dodajte još malo brašna, a ukoliko je previše tvrdo, dodajte još malo tečnosti. Testo rastanjite na debljinu od pet milimetara, secite na trake i uvijajte. Pecite u prethodno zagrejanoj rerni na 220 stepeni, 15-20 minuta (u zavisnosti od rerne i debljine štapića).

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]