• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Zastitnik potrosaca

24.01.2017

09:41

ŠOKANTNA ISPOVEST BANKARSKOG UTERIVAČA DUGOVA: Agencije bezobzirno ZLOSTAVLJAJU građane koji kasne u otplati!

Društvo

ŠOKANTNA ISPOVEST BANKARSKOG UTERIVAČA DUGOVA: Agencije bezobzirno ZLOSTAVLJAJU građane koji kasne u otplati!

Podeli vest

Banke angažuju agencije koje u njihovo ime telefonskim pozivima zlostavljaju one koji kasne u otplati. O brutalnom načinu rada svedoči diplomirani pravnik Đorđe M., bivši radnik jedne od tih agencija

Kad operater oseti da je s druge strane žice osoba kojoj drhti glas, da može da ga slomi, on onda nastupa kao krvoločna zver
Đorđe M.

Ova priča nema za cilj pozivanje građana da ne plaćaju obaveze bankama, nego da raskrinka kako bankari na nezakonit način uteruju dugove.

Svoju ispovest ispričao nam je diplomirani pravnik Đorđe M., koji je nekoliko meseci radio u agenciji koju angažuju banke da u njihovo ime na najbrutalnije načine pokuša da naplati zaostala potraživanja.

- Prvo što nam je rečno na obuci jeste da se isključivo zahteva lažno predstavljanje. Kada zovemo dužnika, govorimo da zovemo iz banke, ili u ime banke, iz pravnog sekretarijata... Svi zaposleni su upozoreni da, ako kažu da zovu iz agencije ili se u toku razgovora odaju, to će biti razlog za otkaz. Postojala je samo jedna banka koja je dozvoljavala da se predstavljamo da smo iz agencije i još jedna koja je bila saglasna s tim, ali samo za određenu grupu klijenata. U toku te obuke, koja traje oko dva sata, taksativno su nam navođene rečenice kojima bi trebalo da se obraćamo klijentima. Cela obuka se sastoji u tome da se nauče laži koje treba da se izgovaraju u razgovorima sa dužnicima. To što se govori nema veze ni sa istinom ni sa zakonima - počinje priču Đorđe M., koji je sve prijavio nadležnim organima - Narodnoj banci Srbije, povereniku, ali i tužilaštvu.

Osobe za skiping

Ukoliko u agenciji utvrde da na njima dostupne kontakt telefone ne mogu da pronađu dužnika, onda slučaj preuzimaju takozvane osobe za skiping.
- U roku od nekoliko sati oni operaterima dostavljaju spisak novih brojeva telefona, fiksnih i mobilnih. Kako dođu do njih, ne znam. To su samo njima znani načini - objašnjava Đorđe M.

Kako kaže, svi razgovori se snimaju, bez prethodnog upozorenja.

- Neke banke su upoznate s tim, pa čak i preslušavaju snimke da bi znale kako agencija postupa sa klijentima.

Međutim, iako je reč o kršenju zakona, to nije najgore. Najjeziviji je način na koji se razgovara sa ljudima.

- Naglašavaju im se stvari koje nemaju veze sa zakonskim propisima. Na taj način se ljudi zastrašuju. "Izmirite svoja dugovanja, inače ćete biti evidentirani u kreditnom birou i nikada više nećete moći da podignete kredit", "Dobićete zabranu otvaranja tekućeg računa u bilo kojoj banci". Ako je neko u inostranstvu, kažu mu da će biti deportovan zbog duga. Zatim, ljudima se preti da će dobiti zabranu izlaska iz zemlje, da će im banka trajnim nalogom pokupiti sva sredstva koja imaju kod drugih banaka. Čak im se preti da će završiti u zatvoru. Ako se razgovara sa članom porodice dužnika, kažu mu da će doći izvršitelji na njegov prag i pokupiti mu svu pokretnu imovinu zbog dugovanja oca, majke, brata, sestre, iako ta imovina ne pripada dužniku. Prete i da će im biti blokirana kreditna kartica, iako ne postoje uslovi za to jer kašnjenje nije toliko veliko. Zatim, klijentu koji kasni samo 15 dana sa uplatom prete da će biti evidentiran u kreditnom birou, iako za tako nešto kašnjenje mora da bude duže od 60 dana. Mogu slobodno da kažem, 90 odsto stvari koje su od nas zahtevane da govorimo su laži - objašnjava Đorđe M.

Problematično je i to što agencija dobija ogroman broj podataka o klijentima od banke - od imena, prezimena, adrese, kontakt telefona, do imena poslodavca, broja telefona na poslu. Često imaju i podatke o prethodnom poslodavcu, o ranijim adresama stanovanja.

Shutterstock

PRETNJE I UVREDE

- Kako ne možete da platite? Pa je l' zarađujete vi nešto?
- Jeste li vi uopšte sposobni da nešto zaradite?
- Da li moguće da nemate nikoga od koga možete da pozajmite, da nikome nije stalo do vas?
- Kad vam ja kažem da platite sutra, ima sutra da platite.
- Zvaćemo vas i sto puta dnevno.
- Zlostavljaćemo vas pozivima i noću ako treba.
- Šta mene briga što ste bolesni ili što ste invalid, sutra da ste se dovukli do banke.
- A niste bili bolesni kada ste uzimali kredit?

Shutterstock

POZIVANJE NA NEPOSTOJEĆE ZAKONE

- Bićete deportovani iz inostranstva.
- Biće vam zabranjen izlazak iz zemlje.
- Zaplenićemo vam svu imovinu jer duguje vaš otac, majka, brat....
- Izvršitelj će doći sutra.
- Banka će trajnim nalogom pokupiti sve što imate na računima.
- Nećete moći da otvorite tekući račun.
- Nikada više nećete moći da podignete kredit.

- Ako je reč o dugovanju po tekućem računu (dozvoljeni, nedozvoljeni minus), svaki operater bez problema može da vidi tačan iznos plate klijenta. Takođe, iz sistema može da se vidi kog datuma u mesecu ima primanja i određene transakcije. Agencija praktično dobija sve lične podatke koje klijent daje banci. S druge strane, agencija prikuplja ogroman broj dodatnih podataka o dužniku. Agencija ima iskrivljeno shvatanje da, ako poseduje veći broj podataka, lakše će naplatiti dugovanja. Svi ti podaci se unose u softver, a kasnije ih banka preuzima. To su informacije tipa da li je neko u braku ili ne, da li ima dodatna primanja, kolika mu je plata, kada je prima, šta ima od imovine, da li ima nekog u inostranstvu ili ovde ko mu finansijski pomaže, da li prima socijalnu pomoć, da li je bolestan, kako se i od čega leči, pa sve do banalnosti da operateri unose u sistem da li neko ima ljubavnu vezu van braka. Bukvalno svi podaci koji se sakupe iz razgovora se upisuju. Ono što je poseban problem jeste to što se prikupljaju podaci koji su zakonom definisani kao naročito osetljivi kao što su informacije o bolesti, lečenju i primanju socijalne pomoći.

Na pitanje kako dolaze do toliko ličnih informacija o klijentu, Đorđe objašnjava da se koriste različite metode.

- Većina dužnika, kad komunicira sa operaterom, misli da priča sa bankarskim službenikom, od koga imaju strah i zbog toga često sami odaju informacije o sebi. Operateri su nekulturni, grubi, drski, postavljaju razna napadna pitanja, vrlo su uporni. Ljudi su već istraumirani samim tim što duguju, pa nemaju kontrolu šta pričaju. Često informacije daju i članovi porodice dužnika, komšije, kolege s posla, jer se i njima preti i na njih vrši pritisak. Dešavalo se da se na telefon javljaju deca, koja najlakše daju podatke. Ni prema njima operateri nemaju milosti.

Kako kaže naš sagovornik, u agenciji važi pravilo - što si grublji, više si cenjen.

- Od operatera se doslovno traži gaženje klijenata na što grublje i bezobraznije načine. Oni najgrublji su uvek nagrađivani, iako je praksa pokazala da su oni kulturni i fini često imali bolje rezultate u naplati. Ali šefovima nije bitan krajnji učinak, već način rada. Gaženje klijenata stavljaju iznad profita. Oni koji su se u razgovorima sa dužnicima doslovno pretvarali u krvoločne životinje bili su stimulisani. Ukratko, agencija je postala mesto za zlostavljanje ljudi.

Lažni dugovi

Đorđe M. tvrdi da je bio svedok kada se klijentima lažno uvećavaju dugovanja.
- Na primer, neko duguje 70.000, a njemu se u kompjuterskom prikazu dug uveća na 100.000. To je prevara, pokušaj banke da naplati više novca. Jer ljudi, ako imaju veće kašnjenje i veći iznos, ne mogu sami da izračunaju koliko zaista duguju. Metoda obračuna zakonske zatezne kamate je komplikovana i to mogu da rade samo finansijski stručnjaci. Bilo je slučajeva gde je agencija sama uvećavala dugovanja a da su ljudi po odlasku u banku dobijali informaciju da duguju znatno manje.

Đorđe otkriva da je nepisano pravilo da svako sme da se poziva najviše sedam puta u toku dana.

- A ljude su zvali i po deset puta. Kad operater oseti da je s druge strane žice osoba kojoj drhti glas, da može da ga slomi, on onda nastupa kao krvoločna zver. Zove ga u istom danu na fiksni, mobilni, na posao, zove njegove komšije. Dešavalo se da istu osobu istovremeno jedan operater zove na fiksni, a drugi na mobilni. Onda sledi vrištanje, vređanje, ponižavanje... "Kako ne možete da platite? Pa je l' zarađujete vi nešto? Jeste li vi uopšte sposobni da nešto zaradite? Da li je moguće da nemate nikoga od koga možete da pozajmite, da nikome nije stalo do vas. Kad vam ja kažem da platite sutra, ima sutra da platite. Zvaćemo vas i sto puta dnevno. Zlostavljaćemo vas pozivima i noću ako treba. Šta mene briga što ste bolesni ili što ste invalid, sutra da ste se dovukli do banke. A niste bili bolesni kada ste uzimali kredit?", samo su neke od rečenica kojima "ubeđuju" ljude - priča Đorđe i priseća se jedne od stravičnih situacija:

- Operater razgovara sa ženom koja drži bebu. Beba se u tom momentu rasplakala, a on se dere: "Sklonite to dete dok pričate sa mnom. Ućutkajte ga. Je l' možete vi da kontrolišete to dete?" Toliko se zanesu da ustanu sa stolice, skaču, udaraju tastaturom o sto, urlaju... Puni adrenalina, besa i histerije. Ne bih verovao da tako nešto postoji da nisam tamo radio.

Kako zaključuje, ima ljudi koji ne nasedaju, ne zato što su dobro upućeni u zakone i propise, nego zdravorazumski znaju da to ne funkcioniše tako u stvarnosti, pa ne podležu pritiscima.

- Postoje tri glavne agencije u Beogradu i one uglavnom pokrivaju sve banke. Predmeti stalno kruže između "Melona", "Eos matriksa" i "Kredi ekspresa" - tvrdi Đorđe M.

 

Različiti zahtevi banaka

Kako kaže Đorđe, odnos operatera prema dužnicima zavisi i od samih banaka.
- Ima onih koje su rekle da sa njihovim dužnicima radimo šta god hoćemo. Prema njihovim klijentima nema milosti, čak i kada kasne samo pet dana. Ali ako su dugovanja duža od tri meseca, e onda nema milosti, o kojoj god da je banci reč. Svejedno je da li taj neko duguje hiljadu ili milion dinara. Zanimljivo je da manje banke imaju surovije zahteve. Određene banke traže da se klijenti maksimalno pritisnu, a postoje i one koje traže blaže postupanje. Jedna grupa ne daje nam nikakve instrukcije. Na primer, banka softverski ograniči da se poziv jednom klijentu ne sme obavljati u manjem razmaku od pet dana, ali gazde to smanjuju na tri, pa čak insistiraju da se zove svakog dana. Na primer, pozovemo čoveka u petak i saopštimo mu da ima dugovanje i pitamo kad će da plati. On odgovori da ima primanje u utorak i da će uplatiti tog dana. Međutim, ne čeka se da se vidi da li će ispoštovati obećani rok, već se zove svakog dana, pa čak i u taj utorak ujutru kada još nije realno da ima priliv.

 

 

 

 


 


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Svi komentari
Amater

pre 7 godina

PA TO DRZAVA ZNA JER TE FIRME RADE UZ NJIHOV BLAGOSLOV.

mile

pre 7 godina

Gde su Sabic i Jankovic da intervenisu. Mozda im je plata mala pa nece.\n

stoka siledzijska

pre 7 godina

ne ostavljajte nikom svoje brojeve telefona! jednostavno, NEMATE telefon, nemate mobilni, nemate email!

Sargarepac

pre 7 godina

Ja to licno nisam doziveo brutalnost...ali bih mu svakako sve poredjao od familije sto ima...\n

vukodav

pre 7 godina

Mene je godinama usmeno i pismeno maltretirala neka firma CreditExpres.Tražili su da im vratim nepostojeći dug jer ja s njima nikada nisam imao nikakvog posla. Prestali su tak kad sam im zatražio dokaze. Poznato mi je međutim, da se time bave i pojedina komunalna preduzeća. Polazeći od pretpostavke da građani ne čuvaju račune, svesno šalju opmene znajući da će mnogi platiti bez provere. Programi su im naime tako naštelovani.

dejan

pre 7 godina

Mala je, sad razlika izmedju bankara i reketasha ! (gangsteri-banksteri)

stize

pre 7 godina

Kineska banka...sve zapadne banke treba napustiti....

Mile

pre 7 godina

SVE TE PREVARE KAO I PREVARE DRUGIH JAVNIH I PRIVATNIH PREDUZECA/ ORGANA ITD , PREMA GRADJANIMA , OMOGUCAVA DRZAVA/VLAST OVE DRZAVE .

Ana

pre 7 godina

Na mene je jedna tako vristala -znate li da ste u minusu,:znate koji je danas, kad mislite da platite - dug je bio 119 dinara. Rekla sam - Kad i ako ja budem htela, i prekinula vezu.

srboljub

pre 7 godina

To je nama dala naša demokratska revolucija!

Dragomir

pre 7 godina

Оде клијент у банку па ће ... ПЛАЋАМ,БРЕ,РЕДОВНО ХИЉАДУ ДИНАРА И ОПЕТ ДУГУЈЕМ? ... Дате 1000 динара и ми вам узмемо камату 750 динара месечно! ... То су оне проклете пластиканске картице које узмемо не знајући да смо се зај ... Добро,да се не изражавам!

Milosav

pre 7 godina

Tacno je to. Radio sam dugo u istoj agenciji gde i pomenuti Djordje, ali da li znate pod kakvim pritiskom rade ljudi tamo? Da li znate kakve uvrede svakodnevno slusaju od strane fine i kulturne klijentele koju pozivaju. Uvek sam bio detaljan i kulturno objasnjavao razlog i zalagao se za svakog klijenta, a sta sam sve naslusao od strane klijenata. I iskreno trenutak kada operater bude zver kao sto Djordje kaze je trenutak kada ti fina klijentela banaka psuje sve po spisku. Stavite se u njihovu kozu. Mislite da je lako ostati profesionalan ukoliko vam neko sa druge strane zice na vase dobar dan oplete sve i svasta...

ljuba kg

pre 7 godina

Zbog duga pozivan sam 16 puta. ( MELLON Srbija D O O ).U svakom od prva 4 poziva sam bio konstruktivan za saradnju i samo tražio od njih da mi pošalju na papiru iznos duga sa logom poverioca i napomenom da me ne zovu na telefon.Na sve kasnije pozive ( ja biram s kim želim da razgovaram a s kim ne , na tel liniji koju ja plačam i principijalno ne pričam s ljudma koji se lažno predstavljaju ) psovo sam ih na sva usta pre no što progovere papagajski tekst.

Marko

pre 7 godina

Radio sam u istoj agenciji. Istina je da se vrsi pritisak na ljude koji duguju vise godina,ali ovaj covek preteruje. Napravio je od toga bauk. Dvadeset posto od ovoga nije tacno,nikad nikoga ja licno nisam pozvao sedam puta dnevno niti bilo ko, najvise se zove jednom dnevno. Price o informacijama o klijentu je opisao kao da radi za CIA, a istina je sasvim drugo. Lazov trazi publicitet.

Izbori 2024

TV

Šta se krije iza jezivog projekta "Lavanda"? Veštačka inteligencija napravljena zato da ubija! (VIDEO)
Live TV

Šta se krije iza jezivog projekta "Lavanda"? Veštačka inteligencija napravljena zato da ubija! (VIDEO)

Gost "Info dana" bio je analitičar Saša Borojević. On je govorio o tome na koji način su povezani svi ratovi koji se trenutno rasplamsavaju po celom svetu. Evo kakve veze ima Balkan i Srbija sa projektima velikih sila. Uživo u program, putem vajber linka, uključio se i Dževad Galijašević, stručnjak za terorizam koji je komentarisao kompleksne odnose između Amerike i Izraela.

19.04.2024

17:55

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija