Informer

20:05 Društvo 0

M. M. - M. M. D. | 29. 03. 2017.

OTKRIVAMO ŠTA ČEKA OSMAKE! MATEMATIKA NIKAD TEŽA: Na završnom ispitu zadaci puni nepotrebnih podataka!

Pitanja iz matematičke zbirke koja će biti na testu komplikovana i zbunjujuća. Logički zadaci sadrže niz potpuno nepotrebnih brojki koje samo stvaraju zbrku. Đaci se žale i da je geometrija preteška

Osmake u junu, na polaganju završnog ispita iz matematike, čekaju komplikovani i zbunjujući zadaci puni nepotrebnih brojki i podataka, smatraju stručnjaci! Najteža pitanja biće ona iz logike i geometrije, koja i đaci i nastavnici smatraju najtežim do sada i neprimerenim uzrastu dece od 15 godina.
Stručnjaci upozoravaju da su čak i najjednostavniji zadaci "haotično" napisani, da imaju viška teksta i da će čak i odlični matematičari imati problem da ih reše.

Teško i nejasno

Zadaci su puni logičkih začkoljica, kojima se ni na fakultetima ne pridaje pažnja, a kamoli u osnovnoj školi
Mirjana Gavrilović, profesorka matematike

Nastavnici kao idealan primer za ovu tvrdnju navode 31. pitanje iz zbirke (pogledajte okvir), gde se učenicima daje niz nepotrebnih podataka i tako im se prost zadatak pretvara u noćnu moru.

- Od učenika se traži da odgovore koliko se balona može napuniti od 5.000 m3 helijuma, ako je za jedan balon potrebno 1.000m3 helijuma. I to je, naravno, više nego jednostavno. Međutim, u tekstu zadatka navodi se i brzina vetra koja utiče na balon i njegova godina proizvodnje, kao i visina na kojoj leti. Đaci moraju da lome glavu da li svi ti podaci utiču na rešenje i zaista im treba vremena da shvate da ne utiču. A i kada shvate, pitaju se zašto su uopšte svi ti nepotrebni podaci dati. Sve to baš zbunjuje - kaže nam profesorka matematike Mirjana Gavrilović i dodaje da ovde do izražaja dolazi sistemski problem, koji govori o prirodi našeg obrazovnog sistema:

- Od dece se u ovom slučaju, osim konačnog rešenja, implicitno traži i da razdvoje bitno od nebitnog. A za to je potrebna izuzetno dobra logika, koja se na Zapadu i te kako forsira, a kojoj se u Srbiji čak ni na fakultetima ne pridaje neka pažnja, a kamoli u osnovnoj školi.

OTKRIVAMO TRIK PITANJA NA MALOJ MATURI: Osmaci, pazite na trik-pitanja o abortusu, grinjama i gripu!

Informer

Sokić: Ko ne vežba, nema šanse

Informer

Profesor matematike Miodrag Sokić kaže da je đacima koji "nisu u treningu" veoma teško da reše logičke zadatke.

- Đaci koji nisu redovno vežbali matematiku teško će rešavati tekstualne zadatke koji traže neki zaključak. Za njih su presudni algebarski izazi, jer ako oni nisu savladani, ne mogu da se primenjuju razlomci, polinomi i jednačine - kaže Sokić.

Profesorka Gavrilović napominje da se u zadacima insistira na situacijama iz svakodnevnog života, što bi bilo dobro da su deca na taj način radila i na časovima.

- Ne može niko od đaka da traži da konvertuju franke u dinare i dinare u evre, što se traži u zadatku 289 (pogledajte okvir). To prosečan matematičar osnovac jednostavno ne ume da uradi. Ja to mojim đacima objašnjavam po deset puta. Još kad takav jedan zadatak "uviju" u kilometarski tekst, deca se uplaše - kaže Gavrilovićeva.

Muka s geometrijom

I nastavnik Dejan Nenadić, iz škole za pripremu završnog ispita osmaka "Svet nauke", kaže da su deci teški svi zadaci koji u pitanju imaju više od dve rečenice teksta, a najnovija pripremna zbirka je prepuna takvih.

- Đacima je komplikovano da pročitaju dugačak tekst, da ga razumeju i da iz njega izvuku matematički problem. Njima je teško da iz nekog "životnog" pitanja izvuku poentu i uključe logiku. Takođe, veliki problem učenicima predstavljaju grafikoni i tablice jer su im potrebne koncentracija i snalažljivost. Mnogi se žale i na geometriju jer su pitanja iz ove oblasti u ovogodišnjoj zbirci teža nego ikad - napominje Nenadić.
Trik pitanja iz matematike

 

 

 

 

 

31. Duguljasti zmaj-balon "Parseval - Zigsfeld", oblika cilindra, konstruisan je 1893. godine u Nemačkoj. Sa naprednom konstrukcijom za to doba, izdržavao je vetar do 14 m/s i dostizao visinu od 1.000 do 1.200 metara. Za poletanje je potrebno da se balon napuni sa 1.000m3 helijuma. Koliko je najviše ovakvih balona moglo da poleti ako je na raspolaganju bilo 5.000m3 helijuma.

Problem: Nepotrebni podaci za rešavanje zadatka su godina, brzina vetra, visina koju je dostizao i gde je konstruisan. Oni samo zbunjuju decu. Bitni podaci su samo oni koji se odnose na količinu helijuma.

Rešenje: Moglo je najviše da poleti 5 ovakvih balona

 

 

289. Sandra ide kod rođaka u Švajcarsku i potrebno je da kupi 400 franaka. Uštedela je 200 evra. Za jedan evro može da kupi 1,25 franaka, a jedan franak vredi 82 dinara. Koliko još dinara sa računa treba da podigne Sandra da bi za dinare i evre ukupno kupila 400 franaka.

Problem: Nabacano mnoštvo podataka, tekst preobiman i zbunjujući i osim znanja iz matematike potrebna je i logika. Oduzima dosta vremena pri rešavanju, a deca ga obično ne reše.

Rešenje: Sandra treba da podigne sa računa još 12.300 dinara

 

 

.

426. Mila je od operatera mobilne mreže dobila poruku u kojoj je obaveštena da je u julu poslala 192 poruke i da je razgovarala 48 minuta. Mila zna da je cena jedne poruke 2,85 dinara i da je cena jednog minuta razgovora 7,12 dinara. U ove cene je uključen porez na dodatu vrednost. Mila je želela da bez kalkulatora izračuna koliko će iznositi njen račun za jul. Ona je cene zaokružila na najbliži ceo broj dinara, a broj poruka i minuta je zaokružila na najbližu deseticu. Koliko je na taj način Mila izračunala da treba da plati račun za jul? Prikaži postupak i upiši rešenje.

Problem: Zadaci imaju dosta suviše zbunjujućeg teksta, posebno oko zaokruživanja. Potrebno je dosta vremena za čitanje i razlučivanje bitnog od nebitnog.

Rešenje: Mila je na taj način izračunala da će platiti 920 dinara

 

 

 

 

 

 



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]