Autor: K. P. - M. M.

05.07.2019

TUŽNO! DECU U NAŠOJ ZEMLJI USKORO NEĆE IMATI KO DA UČI! SRBIJA OSTAJE BEZ NASTAVNIKA! Niko više neće da predaje fiziku, hemiju i geografiju!

Društvo

Na fakultetima gde postoje smerovi za prosvetare daleko manje kandidata nego što primaju. U Novom Sadu za nastavnika fizike prijavio se jedan budući brucoš, a za hemiju dva. Slabo interesovanje i u Beogradu

Decu u Srbiju uskoro više neće imati ko da uči u školama! Na fakultetima na kojima studiraju budući nastavnici fizike, hemije, geografije ili biologije, u ovom upisnom roku prijavilo se neuporedivo manje kandidata nego što primaju!

Nema tu para

Nema budućnosti sa 420 evra, koliko danas zarađuju nastavnici. Oni pritom ne mogu da odu da rade u inostranstvo
Miodrag Sokić

Primera radi, na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu, za smer nastavnik fizike prijavio se samo jedan kandidat, za hemiju dva, biologiju pet, a geografiju 11! Slično je u Beogradu, gde je već sada jasno da će biti na stotine praznih mesta na Fizičkom, Hemijskom i Geografskom fakultetu. Stručnjaci kažu da se u Srbiji posao u prosveti ne isplati jer su plate male, a znanje ne može da se naplati u inostranstvu, kao u slučaju lekara i inženjera.

Teško, a neisplativo

Dekan Fizičkog fakulteta u Beogradu Ivan Belča kaže da se za smer nastavnik fizike prijavilo svega osam učenika, što nije ni približno dovoljno, zbog čega već godinama imamo problem sa manjkom prosvetnog kadra.

Janković: Deca vide da nastavnici loše žive

Predsednik Unije prosvetnih radnika Jasna Janković kaže da se po upisnim kvotama za prirodne fakultete može izvući zaključak da su nam deca mnogo pametna.
- Da bi neko završio prirodni fakultet, mora mnogo da uči, mnogo da se muči i mnogo čega da se odrekne. A niko nije lud ni glup toliko da se muči za takav posao, profesionalni status i za takvu platu kakvu danas imaju zaposleni u prosveti. Sa druge strane, deca su shvatila da ako završe prirodne nauke, nigde više u ovoj državi ne mogu ni da rade, izuzev u prosveti. Države ne ulaže u nauku, naučne institute... Verujem da i ovi što poslednjih godina i upisuju fiziku, matematiku ili geografiju to rade isključivo iz ljubavi i da gaje nade da će karijeru nastaviti na nekom naučnom institutu u inostranstvu - uverena je Jankovićeva.

Foto: Informer

- Kad vidimo ove brojke, uopšte ne čudi podatak da u ovom trenutku širom Srbije fali oko 300 nastavnika fizike! Razloga za ovoliku nezainteresovanost učenika je puno. Naš fakultet je težak i prijemni i studije zahtevaju puno truda, a deca tu ne vide budućnost. Nauka i naučni rad nisu na dobroj poziciji u našoj zemlji, a omladina ne želi da se muči, pa da na kraju radi kao nastavnik za sitne pare. Takođe, za razliku od medicinara i IT stručnjaka, koji bez problema mogu naći posao u inostranstvu, to našim studentima ne polazi za rukom tako lako - kaže Belča.

Fizičara je najmanje

Srbiji fali bar 300 nastavnika fizike, svake godine ih je sve manje
Ivan Belča, dekan Fizičkog fakulteta u Beogradu

Prodekan za nastavu Prirodno-matematičkog fakulteta u Novom Sadu Tatjana Pivac kaže da se pad u broju prijavljenih beleži već tri godine.

- Zbog manjka zainteresovanosti ostaju neiskorišćena čak i budžetska mesta. Očigledno je da se budući studenti pri odabiru rukovode mogućnošću zaposlenja, isplativošću posla i potrebama na tržištu. Stoga ne čudi orijentisanost kandidata ka IT smerovima, ali, nažalost, ne iznenađuje ni činjenica da je interesovanje za rad u prosveti opalo. Ubeđeni smo da bi povećanje zarada u prosveti, kao i opšteg statusa nastavnika i profesora u društvu, dovelo i do porasta zainteresovanosti za ovu grupu studijskih programa - ističe Pivac.

Broj prijavljenih kandidata
na fakultetima u Beogradu:

fakultet broj prijavljenih primaju
Fizički (nastavnik fizike) 8 25
Hemijski 157 185*
Geografski 180 310*

* Na ovim fakultetima ne postoje posebni smerovi za nastavnike

Degradirana profesija

Profesor matematike i bivši predsednik Foruma beogradskih gimnazija Miodrag Sokić kaže da je normalno da niko neće da završava težak i skup fakultet da bi na kraju završio kao predavač u školi i radio za platu od koje ne može da živi.

- Koliko srpsko školstvo ima problem sa kadrovima dovoljno ilustruje podatak da kod nas nije retkost da u školama predaju ljudi koji za to nemaju kvalifikacije. Tako da se dešava da osobe koji završe Mašinski fakultet predaju matematiku ili fiziku, učiteljice biologiju, a sve zato što na birou nemamo školovanih nastavnika. Jednostavno, shvatila su deca da nema budućnosti sa 420 evra, koliko danas zarađuju nastavnici u osnovnim i srednjim školama, a pritom ne mogu da odu da rade u inostranstvo. Takođe, dok su i sami išli u ove škole, videli su i i shvatili da je nastavnička profesija totalno degradirana - kaže Sokić.

Prirodno-matematički
fakultet u Novom Sadu:

smer broj prijavljenih broj mesta
nastavnik fizike 1 25
nastavnik hemije 2 20
nastavnik biologije 5 40
nastavnik matematike 11 55
nastavnik geografije 11 40

st

pre 4 godine

Nije stvar u parama nego o lošem zakonu koji ih ne štiti,svaka šuša može da bije nastavnika i ništa a učenici imaju veća prava,

srbin iz srbije

pre 4 godine

Treba ukinuti redovno skolvanje koje postaje skupo jer nam skolovana omladina ode da radi za druge koji nista nisu ulozili u njihovo skolovanje. Uzpomoc kompjutera mogu se obrazovati i spremiti za polaganje pojedinih kvalifikacija (osnovna skola, srednja skola, visa , fakultet i td) i to sve o svom trosku a ne trosku drustva.

Šta se krije iza jezivog projekta "Lavanda"? Veštačka inteligencija napravljena zato da ubija! (VIDEO)

Gost "Info dana" bio je analitičar Saša Borojević. On je govorio o tome na koji način su povezani svi ratovi koji se trenutno rasplamsavaju po celom svetu. Evo kakve veze ima Balkan i Srbija sa projektima velikih sila. Uživo u program, putem vajber linka, uključio se i Dževad Galijašević, stručnjak za terorizam koji je komentarisao kompleksne odnose između Amerike i Izraela.

19.04.2024