• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Politika

01.05.2016

17:25

LAZANSKI: U ratu sa NATO srpski piloti su bili kao kamikaze, to ne sme nikad da se zaboravi!

Politika

LAZANSKI: U ratu sa NATO srpski piloti su bili kao kamikaze, to ne sme nikad da se zaboravi!

Podeli vest

Jugoslovensko-albanska granica, 24. mart 1999. Tačno u 18.40 dežurni u operativnom centru jedne od jedinica VOJIN Vojske Jugoslavije dao je treću uzbunu u poslednjih 24 sata

Dva minuta ranije dobio je sve potrebne podatke putem automatizovanog sistema VOJIN, AS-84, kog su radari TPS-600 i S-600 na novim izmeštenim ratnim pozicijama nahranili svim podacima o dolazećim avionima i krstarećim raketama NATO-a iz područja severno od Krfa.

Četiri holandska F-16 poletela su tog 24. marta 1999. u 17.45 s aerodroma Amendola, Italija. Iznad Jadrana imali su prvo tankiranje goriva da bi zatim preko Albanije ušli u vazdušni prostor SRJ. Potpukovnik Jon Abma leteo je na čelu formacije od četiri F-16, kada je oko 20.15 dobio informaciju od „avaksa“ da su jugoslovenski „migovi-29” uzleteli sa Batajnice i krenuli im u susret.

wikipedia.org

Sva četiri F-16 odbacuju dodatne rezervoare goriva i projektile vazduh–vazduh tipa „amram“ čine bojevim, prelaze na pasivno praćenje jugoslovenskih „migova-29” samo pomoću infracrvenih senzora.

Potpukovniku Abmi nije jasno zašto „migovi-29” ne koriste svoje avionske radare, a već su bili u dometu. Imao je toplotne karakteristike „migova-29”, jer su njihovi motori RD-33 naprosto rasipali toplotu.

Tri minuta do susreta u vazduhu, sva četiri F-16 aktiviraju AN/APG-68 radare i kontejnere ALQ-131 za elektronsko ometanje.

wikipedia.org

Svi „migovi-29” iz sastava 127. lovačke eskadrile 204. lovačkog puka već su danima u pripravnosti. Raspoređeni su na aerodromima Batajnica, Niš, Ponikve i Podgorica. Pripravnost broj jedan, potpukovnik Ljubiša Kulačin sedi u kabini svog „miga-29” i čeka signal za poletanje.

Pod krilima aviona ima četiri rakete R-73 za blisku vazdušnu borbu i dve rakete R-27R za srednje daljine, dok njegov top GSh-30 u redeniku ima 150 metaka.

ISPOVEST SRPSKOG PILOTA: Na nebu iznad otadžbine, uleteo sam u gnezdo od 30 fantoma!

Glas iz kontrole letenja bio je miran: „Neprijatelj na nivou 17 iz pravca 02 ulazi u naš vazdušni prostor.“ Bilo je tačno 20.10 sati. Tri minuta kasnije potpukovnik Kulačin poleteo je pod forsažom, za njim i njegovi drugovi, majori Nebojša Nikolić i Zoran Radosavljević, kao i potpukovnik Milorad Milutinović.

Svi na „migovima-29”. Krenuli su prema severu vođeni žiro-kompasom, leteći vrlo nisko da bi izbegli „avaks“, radio-vezu nisu koristili, avionske radare još nisu uključili. Između Bečeja i Ečke potpukovnik Kulačin je popeo avion na 2.000 metara i odlučio da uključi radar RLPK-29 i osmotri neprijatelja.

(VIDEO) ORLOVIMA NA TERORISTE: Ovako su piloti Vojske Jugoslavije bombardovali položaje OVK!

U trenu je shvatio da njegov radar ne funkcioniše, optoelektronski senzori za otkrivanje protivničkog toplotnog zračenja, u slučaju da mu je ometan radar, otkazali su. Potpukovnik Kulačin našao se na nebu slep i gluv.

wikipedia.org

Negova tri druga letela su pored, kada mu je zvučni signal ukazao da je radarski osvetljen i da prema njemu juri protivnički projektil. Odmah je krenuo u oštar antiraketni manevar izvlačenja izbacujući istovremeno i PPI-26 mamce radi ometanja protivničkih raketa.

I potpukovnik Milutinović je sa zaprepašćenjem ustanovio da mu ne radi radar, ali je ipak direktno krenuo na holandske F-16 pokušavajući da u vizuelnom kontaktu pronađe šansu za vazdušnu pobedu.

Major Radosavljević je hrabro uleteo u formaciju od deset američkih lovaca F-15, od kojih su se dva odmah sjurila u rep njegovog „miga-29”.

(VIDEO) SRPSKI PILOT PRED BITKU SA NATO FANTOMIMA: Možda je ovo let u smrt, ali to je privilegija nas odabranih!

Potpukovnik Jon Abma odlučio je da napadne čelni desni jugoslovenski „mig-29”, koji je upravo krenuo u manevar napada na holandske F-16, a leteo je u širokoj formaciji ruskog tipa „bic“. Ispalio je projektil vazduh–vazduh tipa „amram“ i pogodio ”mig-29”.

Skoro istovremeno, dva američka F-15 lansirala su rakete „sperou“ i pogodila druga dva „miga-29”.

wikipedia.org

Potpukovnik Kulačin je ulazio u g-opterećenja koje verovatno ni robot ne bi mogao da izdrži, pokušavajući da izbegne dve rakete srednjeg dometa sa poluaktivnim sistemom navođenja.

Povećao je svoju brzinu približavanja protivniku, čime je skraćivao vreme za korekciju putanje rakete uz pomoć informacija koje ona dobija od avionskog radara. Aktivirao je i radarske mamce BVP-30-26M. Dva „amrama“ je izbegao, „sperou“ ispaljen sa F-15 nastavlja da ga juri.

Trenutak mu je bio potreban za odluku. Obrušio je svoj „mig-29” nekoliko metara iznad kanala Dunav–Tisa–Dunav. Refleksija velike vodene površine, razlika u odrazima vode i tla u prolećno veče, zbunila je raketu „sperou“ i ona se zabila u obalu kanala.

Potpukovnik Kulačin je sleteo na Batajnicu. Major Nikolić je pogođen sa tri rakete, katapultirao se. Potpukovnik Milutinović je pogođen raketom i katapultirao se.

Major Zoran Radosavljević je vodio borbu sa deset američkih F-15. Pogođen je sa tri rakete. Nije iskočio. Nikada se neće saznati da li je to mogao, ili nije hteo. Posmrtno je odlikovan Ordenom za hrabrost i unapređen u viši čin.

Svi oni su svesno prihvatili da budu kamikaze. Političari su krivi zašto su piloti dovedeni u situaciju da 1999. godine budu glineni golubovi…


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Svi komentari
Srb

pre 7 godina

Вечна слава нашим соколовима! Лазански за министра одбране!

zoran

pre 7 godina

Da li su njihove porodice zbrinute? Jesu li im deca dobila stipendije?

Dragojlo

pre 7 godina

Protivnik je nasao slugane medju srbima da im ne daju nista!Da li si zadovoljan odgovorom???

zoran

pre 7 godina

nisam a i pitanje je bilo gospodi novinarima mogli bi malo tom temom da se pozabave

XXL

pre 7 godina

Uh, ovo je bilo teško i mučno da se iznova čita kako su naši hrabri piloti "goloruki" krenuli na silu vrhunski pripremljenu za bestijalne napade. Inače svojevremeno sam za vreme SFRJ bio član kluba avio-maketara YUVAM iz Portoroža iz Slovenije i dosta sam čitao literature i enciklopedija kao i knjiga o avionima i specijalizovanih brošura koja se od njih dobijala ili koju sam kupovao u "Jugoslovenska knjiga" u zgradi Albanija podrumski deo. Edicije koje su mogle da se kupe bile su američke ili britanske. O tome može puno da se piše i kroz feljton bi trebalo - to naši piloti zaslužuju. Nije to bio samo avion na avion "dog-fight". Neprijatelj je imao strahovitu logistiku i tehničku podršku. Makete sam poklonio deci, a neke nesastavljene prodao kao i literaturu.

Tomas Gustaffson

pre 7 godina

Slava i hvala herojima, Srbija pamti !!! Još rađaju majke Obiliće !!!

moris

pre 7 godina

I, dali je S-300 i prateći sistemi PVO skupo ulaganje? Ili treba da čekamo da nam neko ponovo napravi štetu od 40 milijardi dolara, poruši mostove i ostale objekte koje tako teško gradimo, jer eto skupo je uložiti 2-3 milijarde dolara za efikasan PVO. Da jedan takav PVO sistem nikada ne ispali niti jednu bojevu raketu ili granatu (osim na vežbi) on se isplatio jer nas je zaštitio samim svojim postojanjem.

Munja

pre 7 godina

Gresaka: potpukovnik Milorad Milutinović- nije Milorad nego Predrag Milutinovic zvani Pera Grof. Zoran Radosavljevic nije leteo tog 24.marta nego 26. U paru sa Slobodanom Pericem. 24og marta su poleteli: Kulacin, Predrag Milutinovic, Iljo Arizanov, Nebojsa Nikolic, Dragan Ilic

slobodan

pre 7 godina

Živeli naši heroji koji su branili majku Srbiju i pri tom položili svoje živote za sve nas! Večna im slava i hvala

Rade

pre 7 godina

Klasicna Sabotaza table ko je naredio njega je odmah trebalo ubit.taj je saucesnik nat-oa

patriota

pre 7 godina

muka mi od ovog lazanskog.on se tako ponaša kao da zna više od generala,a običan je novinar koji samo vosci dostavlja informacije koje vidi kao novinar.iza njega nema ništa.kada je bio kod marića sa generalom dimitrijevićem,samo što se onom čoveku nije povratilo.

Dera

pre 7 godina

" Rodjace " , ako cemo posteno tebi je muka sto ti o tome nista ne znas !

patriota

pre 7 godina

ne,ja o tome više znam i od tebe i njega.istina je da su sve ratove izgubili koje su vodili.svugde su se povukli i ostavili taj narod nezaštićen.e,sad ko je za to kriv,to je druga stvar.naravno u srbiji je vlast uvek bila pod komunistima.tako da je ranije a i danas samo orpad napredovao.

Lazar

pre 7 godina

Hoce da bude ministar vojni pa se ,,uvlaci,, oficirima,, kako bi ga prihvatili jer zna da je po vojnim pitanjima obican encikopedista .Od vojske i vojnih znanja mozda ima odsluzen vojni rok jer tada su svi sluzili .

zeljko

pre 7 godina

U pravu si,secam se dobro te emisije. U toj emisiji Dimitrijević prica kako sugeriše prstom Pavkoviću da na pitanje Milisevica(koji sedi sa Holbrukom i koji mu je rekao za slučaj) dali se nasao sa Americkim ambasadorom u Podgorici da kaže ne..Lazanski se tu kezio ,zar nije mogao pitati generala ako to nije veleizdaja,sta je onda

Lazar

pre 7 godina

Srpski piloti su bili kao glineni golubovi , to ne sme nikad da se zaboravi i dozbvoli ponovo.

din1

pre 7 godina

Ovaj je kao kauboj. Bez stila i smisla za normalnu pricu.

Aleks

pre 7 godina

Lazo, ne fantaziraj! Naši piloti nijesu imali nikakvu šansu protiv super modernih i dobro izvježbanih Nato pilota! Valjda znaš i sam da su naši avioni nazvani " Stari Vujadin", a tehničko iskustvo pilota je bilo ravno onih dvokrilcima iz I sveckog rata!

radoznao

pre 7 godina

Nije mi nikako jasno ko je pilotima uopste dozvolio ili naredio da polete i da se bore prsa u prsa sa natom... Ili da kazem: Kako moze jedan stariji i poprilicno pokvareni stojadin da pobedi jednog novog i dobro prekontrolisanog stojadina ...(jednostavno nikako)

Milorad Culibrk

pre 7 godina

Procitaj Borise, Sta ste uradili NASIM HEROJIMA NEBA. Po naredjenju vasih zapadnih sefova oterali ste ih pekare,povrtare i pijacne trgovce. SRAM VAS BILO. Vi Borise samo sto niste bili glavna medicinska sestra u GAK-u, sve ostale funkcije ste u ovoj zemlji obavljali. Kako ste ih obavljali tako smo i prosli. Vi i Cedomir Jovanovic ste sramota Srbije. Zato se sada i borite za celzijus kako bi rekao Sojic.Pilotima HVALA I VECNA SLAVA a vama i vasoj kliki SRECAN PUT U ZABORAV. Ne zaboravite ipak Vas na kraju ceka Vase radno mesto Klosara a i tu necete biti bas neka konkurencija.

Vuk

pre 7 godina

Tacno ali ni sadasnja vlast se nije proslavila, potpisali su sporazum sa nato koji je milosevic odbio u rambujeu i zbog kog je bombardovanje i pocelo...uglavnom, svi do jednog doslovno sprovode svaki diktat zapada!

Don

pre 7 godina

Nije ni cudo kada se zna da je rodjeni ujak Borisa T. Jure Francetic bio osnivac ustaske Crne Legije.

marko

pre 7 godina

E ovaj pocinje bas da me nervira. Govori kako su Srbi ludaci i salju nesposobne avione u borbu. Ma nemoj. Koliko se ja razumem u letenje svaki pilot mora da proveri svoj aparat pre letenja. On i tehnicko osoblje proveravaju svaki detalj na listi za proveru pred let. To svaki pilot na svetu zna. \nProsipa nam ovde neke nebuloze defetizma. A da li je ovaj pri-ucenjak ramotrio teoriju da su ipak oni imali nadmocniju aparaturu za ometanje radara nasih vec zastarelih tipova aviona i opreme?\nVise verujem da smo imali zastarele radare na avionu i da je problem bio ometanje neprijatelja. I sami znate koliko su nam rusi tada pomagali a koliko bi sada. Sa ovim covekom treba biti oprezan.

markoni

pre 7 godina

lazanski pise budalastine, kamikaze , uleteli tamo,amo i na kraju sve ih oborili protivnici a oni ni jednog od toliko aviona ti si lazo bolji za izbor MISICA nego vojnopoliticki komentator, previse buncas!

Zlatko Marjanović

pre 7 godina

Zaključak članka je apsolutno neprihvatljiv, jer sugeriše uopštenu kategoriju odgovornosti. Kako to da niko do sada nije postavio pitanje: da li je moguće da na sva četiri aviona istovremeno otkažu složeni sistemi za detekciju i praćenje neprijateljskih aviona ??? Kako to da niko do sada nije istražio osnovanu sumnju da se, iza tog jednovremenog otkazivanja složenih sistema na sva četiri aviona, radi možda ipak o sabotaži ??? Osnovanost sumnje u sabotažu vodi do lanca održavanja i komandovanja, a onda se, samo po sebi, nameće novo pitanje: ko je u tom lancu zakazao i zašto, slučajno (ne verujem) ili namerno ??? Da li je oficirska zakletva, da će ako treba dati i svoj život za odbranu otadžbine, dovoljan zalog za nonšalanciju tipa "odgovorni su političari" ??? Ovo je nedopustiv odnos prema poginulim braniocima otadžbine pa ne treba da nas čudi što njihove pogibije nisu jednako merene kao na primer pogibije radnika RTS, jer, jedni su kao trebali da poginu, to im je bila dužnost, a drugi su kao poginuli bez potrebe... Očekujem da se g-din Lazanski, kojeg uvažavam kao kompetentnog vojno-političkog komentatora, ozbiljnije pozabavi ovom temom ili nam je potreban možda neki insajder pa tek onda da otkrijemo zašto su naši piloti poleteli sa funkcionalno neispravnim avionima

Boki

pre 7 godina

Pa valjda treba da odgovara onaj ko je naredio piolotima da krenu u borbu protiv najsavremenijih aviona danas.Danas general koji je vodio protivvazdusnu odbranu u vreme bombardovanja Srbije zivi lepo u penziji ,a tuzilastvo ni da pisne.E taj general treba da se uhapsi i da mu se oduzmu pravo na penziju jer je pogresnim odlukama unistio zivote najvrednijih sinova zemlje Srbije.Nazalost i danas Srbijom lete ti migovi koji su kao remontovani,a ustvari samo sluze da trose narodne pare za pogonsko gorivo i delove.E u tim poslovima oko remonta se pojavljuje veliki strucnjak Sutanovac i kao posledicu dobrog posla imamo zgradu"pasnjak"iza hrama svetog Save u Beogradu.

Izbori 2024

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija