• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Informer.rs

07.04.2023

08:38

"ORIJENT EKSPRES", VOZ KOJI JE SPAJAO KONTINENTE! Pročitajte autorski tekst Gorana Vesića

Predrag Mitić

Politika

"ORIJENT EKSPRES", VOZ KOJI JE SPAJAO KONTINENTE! Pročitajte autorski tekst Gorana Vesića

Podeli vest

Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture napisao je autorski tekst za "Politiku".

Autorski tekst ministra Vesića prenosimo u celosti:

Sigurno ste čuli za "Orijent ekspres", voz koji je spajao kontinente i na tom svom putu od Evrope do Azije kao jednoj od glavnih stanica zaustavljao se u Beogradu. Da li ste čuli za nemački voz "Balkanzug" koji je takođe prolazio kroz Beograd? Ovo je priča o vremenu kada železnica nije bila samo prevozno sredstvo već dokaz razvijenosti zemlje ali i sredstvo za širenje političkog uticaja.

Čuveni "Orijent ekspres" bio je statusni simbol za svetske bogataše tog vremena koji su njime putovali da osete egzotiku. Postao je populatan i legendaran dok je vozio ali večno pamćenje doneli su krimi romanima u kojima je upravo ovaj voz bio kao poprište misterija i zagonetnih događaja. "Orijent ekspres" bio je simbol uspona i bogatstva zapadne civilizacije, pre svega Francuske iz čijeg glavnog grada je kretao za Istanbul, misterioznu i egzotičnu prestonicu na Bosforu Otomanske imperije koja je umirala.

Foto: Goran Vesić/Privatna arhiva

Međutim, Beograd nije bio samo interesantna stanica na putu "Orijent ekspresa" već i sedište jedne identične istorijske priče, danas potpuno nepoznate i zaboravljene, a koja je u vreme svog odvijanja bila previše važna, za sudbinu Evrope ali i Beograda. Ta, nama nepoznata, priča zvala se "Balkanzug" i govori o koridorima, politici, ratovima i velikoj geostrategiji. Sve se to u jednom trenutku prelomilo kroz naš Beograd. Za tadašnju Carevinu Nemačku, projekat "balkanskog voza (Balkanzug)", objavljen javno u trenutku izbijanja Prvog svetskog rata, 1914. godine, nije bio običan transportni poduhvat. To je bio način da se efikasno, tadašnjim najmodernijim saobraćajnim sredstvom ogromne logističke moći, spoje germanska imperija i Otomanska Turska kako bi se učinili dostupnim energetski izvori Bliskog istoka ubrzano rastućoj industriji Nemačke. Kako se istorija ponavlja, nešto slično Nemci će uraditi vek kasnije sa gasovodom "severni tok" kojim su dobijali jeftine ruske energente za svoju moćnu industriju.

Ruta "Balkanskog voza" vodila je od nemačke prestonice Berlin, preko prestonice Austrougarske carevine Beča, zatim mađarskog glavnog centra Budimpešte, i dalje preko Sofije u Carevini Bugarskoj do Carigrada (Konstantinopolja) u kome je stolovao otomanski sultan Mehmet Peti. Jedini problem koji nemački car Vilhem Drugi nije mogao da reši bila je malena Kraljevina Srbija kroz koju je pruga vodila od obale Save kod tada austrougarskog graničnog grada Zemuna do klisure na ulasku u Carevinu Bugarsku, iza Niša i Pirota. Srpski prkos i odbijanje da se napravi sporazum sa bečkim i berlinskim dvorom, posebno od 1900. godine od kako je austrijski car Franja Josif stao na stranu bivšeg kralja Milana koji se protivio ženidbi kralja Aleksandra sa Dragom gurnula je Srbiju u zagrljaj Rusije i dinastije Romanov. Po dolasku na vlast dinastije Karađorđević, 1903. godine, ovaj sukob se produbio jer Srbija je trebala Rusija na njenom putu ka toplom moru Jadranu i kao čuvar Dunava, Istovremeno u Srbiji raste uticaj Francuske koja je imala svoje ideje o železničkom povezivanju sa Bliskim istokom, iz istih razloga kao i Nemačka. Možda je zato lakše razumeti zašto je Austrougarska po svaku cenu želela rat sa Srbijom čak i pre Vidovdanskog atentata u Sarajevu 1914. godine i ko je ohrabrivao autrsijske generale, pre svih Oskara Poćoreka, da traže obračun sa Beogradom čak i kada se ostareli car Franja Josif nećkao. Lakše je zato razumeti zašto je nemački car posle teškog poraza Poćorekove vojske u Srbiji 1914. godine poslao godinu dana kasnije svoje najbolje trupe i sjajnog vojnog stratega, feldmaršala Makenzena, da slome srpsku kraljevinu i ukolne poslednju prepreku za nemačku ekspanziju na istok. Ipak, otpor male i slobodne Srbije odložio je polazak "Velikog balkanskog voza", Balkanzuga, na svoje prvo putovanje za dve godine. Voz je krenuo u januaru 1916. godine. Srbija već bila okupirana, a njena vojska, kralj i Vlada iščezli su u bespućima Albanije nakon poraza u nemačkoj ofanzivi u jesen 1915. godine da bi se oslobodio prostor za "Balkanzug" i kako bi Nemačka dobijala životno važnu naftu sa polja Mesopotamije, današnjeg Iraka i Kuvajta.

Foto: Goran Vesić/Privatna arhiva

Srpska vojska je u povlačenju prema jugu pred nadmoćnim nemačkim agresorom porušila sve koloseke pruge i mostove preko Morave, kako bi onemogućila i usporila nemačke vojne transporte koji su dopremali municiju i hranu trupama koje su je potiskivali prema albanskim planinama. Silni su napori uloženi od strane nemačkih inženjera da moravsku dolinu učine ponovo prohodnom kako bi prvi voz mogao da prođe do Bosfora. Najveći napor bio je uložen da se popravi veliki železnički most na Savi u Beogradu koji je srpska vojska srušila već prve noći svetskog rata, 28. jula 1914. godine, kao i koloseci razorene beogradske stanice gde je "Balkanzug" trebalo da pobedonosno uđe po prvi put. Za Nemce je ovaj voz bio toliko važan da su se, da proslave uspostavljanje linije od koje su svi očekivali mnogo, u srpskom gradu Nišu januara 1916. godine susreli nemački car Vilhelm i bugarski car Ferdinand. Već iduće godine, car Vilhelm Drugi ovim vozom otputovao je na Bosfor, u posetu svom savezniku, otomanskom sultanu Mehmetu Petom. Zabeleženo je da su tokom prolaska voza u kome se nalazio nemački car duž pruge kroz Srbiju patrolirale brojne bugarske i nemačke jedinice kako bi se sprečile diverzije srpskih gerilaca, "četnika", na pruzi ili napadi na sam voz.

Foto: Goran Vesić/Privatna arhiva

Kolika je bila važnost ovog voza svedoči i jedna neverovatna činjenica. Po okončanju Prvog svetskog rata 1918. godine, jedna od najvažnijih stavki Versajskog sporazuma kojim su uređeni uslovi primirja, bila je da neće biti dopušten nikakav direktan voz odnosno transport između Nemačke i Turske!? Tom prilikom doneta je odluka da će se ubuduće sav železnički prevoz između Evrope i Azije vršiti francuski vozovi i to tako da ne prelaze teritorije posleratnih država Nemačke i Austrije. Kao i da će jedna od glavnih stanica na tom putu biti, ko drugi nego, Beograd.


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Izbori 2024

TV

(VIDEO) Kurti ima ogromnu podršku Albanaca zbog ugnjetavanja Srba! Da li treba da napustimo Savet Evrope ako tamo budu primili lažnu državu?
Live TV

(VIDEO) Kurti ima ogromnu podršku Albanaca zbog ugnjetavanja Srba! Da li treba da napustimo Savet Evrope ako tamo budu primili lažnu državu?

Šiptarski ekstremisti predvođeni Kurtijem i Vjosom Osmani hoće da naprave novu Srebrenicu na Kosovu i Metohiji. Samo čekaju da se prizna sramna rezolucija i prihvatanje Kosova i Metohije u Savet Evrope da bi mogli da tuže Srbiju. Na ovu, ali i na druge važne teme u "Info večeri" govorili su Gavrilo Kovačević, predsednik opštine Zemun i Vladimir Kljajić, politikolog. Uživo u program putem vajber uključenja javio se pukovnik Milan Jolović koji je komentarisao moguće donošenje sramne rezolucije o Srebrenici.

30.04.2024

21:41

Žestok sukob u studiju Informera! Da li je Ukrajina propala kao država, ili Rusija potencijalno gubi rat? (VIDEO)
Live TV

Žestok sukob u studiju Informera! Da li je Ukrajina propala kao država, ili Rusija potencijalno gubi rat? (VIDEO)

Velika partija šaha se i dalje igra. Postavlja se pitanje čije figurice su u boljoj pozicji. O ratu u Ukrajini govorili su Na ovu temu u emisiji "Rat uživo" govorili su prof. dr Stevica Deđanski iz Centra za razvoj međunarodne saradnje i Darko Obradović, Forum za strateške analize. U program se, putem vajber uključenja, uživo uključio i analitičar prof. dr Sergej Boljevič.

30.04.2024

19:25

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Huti tvrde da su izveli napad na dva američka razarača
Planeta

Huti tvrde da su izveli napad na dva američka razarača

Portparol vojske Huta Jahja Sari Kasim rekao je sinoć u televizijskom obraćanju da su „u znak podrške palestinskom narodu i kao odgovor na američko-britansku agresiju, izveli vojne operacije protiv protivničkih ratnih brodova u Crvenom moru“.

01.05.2024

00:15

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija

Crnotravci, gde ste, da ste! Srećan praznik!
I dunđeri i neimari

Crnotravci, gde ste, da ste! Srećan praznik!

Praznik rada danas praznuju i oni koji rade i oni koji još nemaju ni dan radnog staža. Ovaj dan, međutim, nekada je bio poseban za Crnotravce! Samouki zidari, tesari, kamenoresci bili su nekada najtraženiji majstori...Ovo je priča o njima.

01.05.2024

08:15