• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: S.Tasić

25.07.2016

20:04

(REPORTAŽA) INFORMER SA MAJSTORIMA NA KORIDORU 10: Nema većeg izazova od Grdeličke klisure!

Vesti

(REPORTAŽA) INFORMER SA MAJSTORIMA NA KORIDORU 10: Nema većeg izazova od Grdeličke klisure!

Podeli vest

Izgradnja autoputa Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru je najteža i najsloženija deonica puta u Srbiji, ali i u karijeri većine ljudi koji trenutno rade na trasi od Predejana do Poloma

Na južnom kraku Koridora 10 od Grabovnice do granice sa Makedonijom ostalo je da se izgradi još 26 kilometara autoputa i to upravo kroz Grdeličku klisuru.

Bosanci grade najbolje mostove

Jutro pored Južne Morave je sveže, a strmine klisure uvek u toku dana barem sa jedne strane prave hladovinu onima koji tuda prolaze magistralnim putem, prugom ili pak rade na nekom od tzv. lotova, novoprojektovanih deonica puta.

Ta hladovina je jedina olakšavajuća okolnost građevinarima kojih je iz čitave Evrope, na koju nailaze gradeći mostove i tunele u Grdeličkoj klisuri.

Osman Kasić, građevinski inženjer"Integral inženjeringa" iz Laktaša u BiH, ima 30 godina radnog iskustva, i iza sebe na stotine sagrađenih mostova.

Informer

U Koridorima Srbije kažu da je Kasić legenda srpske mostogradnje, a on pojašnjava da je sa svojim timom gradio porušene mostove posle bombardovanja, pa i one u Novom Sadu, ali i nove u drugim delovima zemlje.

Jedan od mostova u Grdeličkoj klisuri koje je Kasić gradio je i Morava 1, od sela Mrtvica dalje ka Džepu. Belina i postojanost njegovih stubova, kao i način na koji se pruža, "gledajući" da sačuva reku, prugu, magistralni i lokalni put, ali u isto vreme i da pruži bezbednost budućim prolaznicima, ostavljaju bez daha i navodi na pitanje kako to čoveku uspeva da se izbori sa ovako surovom prirodom?

- Autoput kroz Grdeličku klisuru je najteža deonica puta koja je uopšte rađena u Srbiji. To je toliko zahtevna deonica, na kojoj ima svega i svačega.Sve što u građevinarstvu postoji zastupljeno je ovde, mostovi, tuneli, miniranje, različite zaštitne kosine i ostalo. Zbog toga je ovde i najinteresantnije graditi. Svaki objekat je priča za sebe i ima svoju specifičnost, a sve se to može savladati i izdržati samo ako mnogo volite svoj posao - kaže ovaj Bosanac, rođen podno Grmeča u Bihaću.

Informer

Kasić sa svojim ljudima trenutno gradi drugi most u Mominom kamenu, tik uz nekadašnji kamenolom.

- Mostovi su za mene od uvek bili interesantni i izazovni. Najveća tragedija je srušiti neku građevinu kao što je most, čija je svrha da spaja ljude. Mislim da bi se gorko pokajali oni koji su rušili mostove kada bi znali kolika je muka sagraditi, i kolika je nevolja za ljude kada ih nemaju - smatra Kasić.

Jedna traka na ovom delu puta, sa svim mostovima već je završena. Za nju su, prema rečima Predraga Gvarilovića, građevinskog inženjera u Koridorima Srbije, upravo najzaslužniji graditelji bosanskih firmi "Integral", "Interkop", "Putevi Prijedor".

Informer

Na gradilištima u Grdeličkoj klisuri je kao u mravinjaku. Kranovi, građevinske mašine svih vrsta, kamioni i ljudi ratzličitih vera, nacionalnosti i boje kože, hitaju da što više urade dok julsko sunce ne upeče još jače kada je na gradilištu izuzetno teško.

Preko puta Kasića i njegovih ljudi, na brdu sa druge strane reke, jedna grupa građevinara postavlja zaštitnu kosinu, kako ono ne bi skliznulo na kolovoz autoputa kada bude završen.

Inženjer Gvarilović pojašnjava da gradnja ovakvih zahtevnih deonica ne sme biti doživljavana kao borba sa prirodom, nego samo traženje načina da se postigne sa njom sklad.

- Samo sa tom mišlju ovakve građevine mogu da se uspešno završe za dobrobit svih. Grdelička klisura je veliki izazov za građevinare, a ovo što je do sad urađeno već predstavlja pravi podvig. Brojni su problemi, od onih koje zadaje priroda, kada u tunelima ne znate šta vas čeka posle 10 metara, ali i oni pravne prirode zbog nerešene eksproprijacije, koji dodatno uspravaju i otržavaju radove - kaže on i dodaje:

Informer

Trenutno je veiki izazov kako izgraditi autoput podno stena nekadašnjeg kamenoloma, jer postoje veliki bezbednosni rizici zbog trošnih stena, velikih kamenih blokova i stotina tona kamena. Mnogi su smatrali da tunel Manajle ne može biti probijen, kao i da je besmisleno graditi autoput kroz Grdeličku klisuru, baš zbog njene specifičnosti, ali eto pokazalo se da nisu u pravu - navodi Gvarilović.

Jugoslavija u malom

Na ovom delu Koridora 10 ne grade se samo mostovi na autoputu, već i oni međuljudski porušeni najviše tokom devedesetih godina prošlog veka.

Na gradilištu pored Srba i Bosanaca ima i Slovenaca, Hrvata, Makedonaca. Tu su Bugari i Španci, čije su firme sa sobom dovele radnike iz mnogih evropskih zemalja, kako inženjere, tako i "obične" građevinske radnike. Tu su i Albanci, ali ne sa Kosova, već iz Albanije.

Informer

Bez obzira na razlike, svima njima je zajedničko to što su odvojeni od porodica i što to ponekad ume baš da zaboli.

Duhomir Mitić je armirač iz Pirota. Tog jutra je pomagao da se postave skele podno jednog stuba mosta.

- Celog života ja ovako po terenima. Odvojen od porodice. Teško to pada i meni i njima. Gorak je ovaj naš hleb, a uz to ima i još devet kora. Ne zna se kad je teže na otvorenom raditi, da li leti, ili zimi. Ali nadam se da će uskoro penzija, pa da ću konačno biti kod kuće - kaže Mitić.

I Muharem Jašarević iz Živica kod Tuzle je slične sudbine. On je pred penzijom.

- Svaka odvojenost teško pada, a veći deo života sam proveo tako radeći na gradilištima u Srbiji, Bosni, Hrvatskoj i Sloveniji. Samoća, nisi sa porodicom, nisi sa decom, a to je najgore dok su bili mali - priča Jašarević.

Informer

Dalje od Mominog kamena do ulaza u tunel Manajle, nalazi se most koji su gradili Albanci.

Njegove obe trake autoputa su završene, a na gradilištu nema više nikog. U Koridorima Srbije kažu da ne pamte tako dobre i savesne radnike kao što su bili ti Albanci. Od tog ulaza u tunel pruža se pogled na stenu okamenjenog Turčina i devojke, koji ostaju da stražare nad ovim delom Grdeličke klisure i da o njihovoj sudbini i kletvi posle koje su se skamenili, slušaju generacije onih koji će novim autoputem tuda prolaziti.

Probijanje tunela Manajle očekuje se svakog dana. To je najduži tunel u Srbiji od 1.800 metara.
 
Na njemu je radila bugarska firma "Euroajalajns". Počinje od Mominog kamena, izlazi u Kržinci, i nalazi se istočno od postojećeg tunela Manojle na magistralnom putu.

Informer

Radeći ga, građevinari su utrobi zemlje naišli na izuzetno jake žice vode, pa poručuju da ovaj kraj ne bi trebalo da brine za pijaću vodu.

Španci i petlja za Han i Surdulicu

Od Kržinca nadalje autoput vodi do isključenja, buduće petlje za Vladičin Hna i Surdulicu. Tu niču dva nova mosta. Iako je sunce upekolo do 36 stepeni, radnika ima i na vrhovima stubova koji dostižu i dvadesetak metara.

U podnožju su oni koji raspravljaju nešto o fudbalu. Ispostaviće se da su svi do jednog navijači Reala. Od lokalnog stanovištva koje radi za neku od firmi podizvođača uvek se nađe onaj ko navija za Barselonu, pa često, kažu nastaju prave male rasprave.

Presostalih šest do sedam kilometara budućeg autoputa tek su na samom početku izgradnje. To je manje zahtevna deonica. Tu buldožeri razgrću zemlju, a kamioni je odvoze u obližnje gliništa nekadašnje ciglene. Iako je nepodnošljivo vruće svi rade, od armirača, do kamiondžija.

Dalje od gliništa, na svega dva tri kilometra naziru se dve trake već izgrađenog autoputa koji vodi ka Vranju, kojim hitaju kolone vozila onih koji su krenuki na odmor ka Grčkoj ili Makedoniji.

Prema najavama iz Koridora Srbije, očekivani period završetkaĐ'e8 ove deonice puta je do kraja naredne godine. Posle toga, većina ovih graditelja, preseliće se iz Grdeličke klisure na budući autoput Niš - Priština.


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Ivan

pre 7 godina

E ovo se zove dobar tekst, bravo uzivao sam citajuci.\n

Mirko

pre 7 godina

Konačno nešto lepo za pročitati, pohvala za novinara šteta što nije potpisan.

Izbori 2024

Bora Solunac udario na Đilasa, Ponoša i Miloša Francuza: Teško će objasniti kako to da su uslovi u Beogradu loši, a u Srbiji dobri!
Izbori 2024

Bora Solunac udario na Đilasa, Ponoša i Miloša Francuza: Teško će objasniti kako to da su uslovi u Beogradu loši, a u Srbiji dobri!

Borislav Novaković iz Narodnog pokreta Srbije, poznatiji kao Bora Solunac, rekao je da su sva tri zahteva koja je opozicija imala ispunjena i istakao da će Miloš Jovanović, Zdravko Ponoš i Dragan Đilas teško odbraniti narodu to što u Beogradu bojkotuju izbore jer kažu da ne postoje dobri izborni uslovi, dok u Srbiji izlaze na lokalne izbore.

25.04.2024

09:51

Vesti

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set