Tanjug

08:15 Srbija 25

Tanjug | 01. 09. 18.

(FOTO) OVO JE NOVI ŽEŽELJEV MOST! Gradonačelnik Novog Sada Vučević: ČEKALI SMO NA OVO 19 GODINA!

Novi Žeželjev most u Novom Sadu danas će biti otvoren i za drumski, biciklistički i pešački saobraćaj, u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića i evropskog komesara Johanesa Hana.

- Veliki događaj, ali ne samo za Novosađane i Novi Sad, nego, rekao bih za celu Srbiju. Ovo je investicija koja sa jedne strane ispravlja ili otklanja jednu veliku istorijsku nepravdu. Teške posledice smo pretrpeli u NATO agresiji. Posle 19 godina Novi Sad se vraća sa sva tri mosta iznad Dunava. Čekali smo dosta dugo. Uspeli smo da vratimo mostove na njihova mesta i da Novosađani, ali ne samo Novosađani, mogu da ih koriste - rekao je gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević za Tanjug.

Prvi vozovi su preko novog Žeželjegov mosta prešli krajem marta ove godine, a ceremoniji otvaranja mosta za drumski saobraćaj danas će prisustvovati predsednik Srbije Aleksandar Vučić i evropski komesar za pregovore o proširenju i susedsku politiku Johanes Han. 

Tanjug

Nakon puštanja u rad novog mosta, umesto starog koji je srušen u NATO bombardovanju 1999. godine, u narednom periodu se očekuje uklanjanje starog montažno-demontažno drumsko-železničkog mosta, koji je u funkciji od 2000. godine i železnickom prugom spaja dve obale Dunava kod Novog Sada.

Vučević ističe da je taj most od velikog infrastukturnog značaja zato što povezuje, ne samo sremsku i bačku stranu, već pre svega ljude.

Takođe, podsetio je da se most nalazi na železničkom Koridoru 10, da treba da bude u funkciji brze pruge Beograd - Budimpešta koja je od značaja i za našu državu i za Mađarsku, kao i ovaj deo Evrope.

Govoreći o ceni mosta, Vučević je pojasnio da je sa 25 miliona evra finansiran od strane EU. 

Isto toliko su zajedno dali pokrajina i grad, a država vanredno izdvojila nešto manje od pet miliona evra, kako bi sve bilo završeno, tako da je puna cena mosta oko 54 miliona evra.

Tanjug

- Kada pričamo o mostu pričamo i o pristupnim saobraćajnicama. Dakle, ne samo o konstrukciji nad vodenim ogledalom, nego o kompletnoj infrastrukturi i sa bačke i sa sremske strane. Kolovozi, trotoari, biciklističke staze, sve ono što čini most kompletnim građevinskim objektom. Za nas u Novom Sadu je veoma bitna činjenica da ćemo konačno vratiti i naš kej u punu funkciju, da se koristi bez prekida - objašnjava Vučević.

Dodao je i da će opet postojati dobra komunikaciju prema industrijskoj zoni, slobodnoj carinskoj zoni, izlasku na autoput, luci Novi Sad.

Taj pravac za drumski saobraćaj je bio u prekidu od 2010. godine.

Na pitanje, kako ocenjuje ulogu montažno-demontažnog mosta, koji će se demontirati do novembra, kaže:

- Koliko god da smo mi u Novom Sadu bili nekad pomalo i cinični prema ovom montažnom mostu, on je veliku svar uradio za nas, puno toga je pomogao da grad preživi te teške trenutke nakon 1999. godine. Treba na neki način figurativno da zahvalimo tom montažno - demontažnom mostu.

Kaže da će iskoristiti priliku da zamoli i predsednika Srbije za dalju podršku.

- Mislim da je vreme za priču o novim mostovima u Novom Sadu. Sa ovim smo vratili ono što su nam agresijom oduzeli, a sad je vreme da pričamo o budućem periodu i novim mostovima koji treba da spajaju ne samo obale, nego i ljude - rekao je na kraju gradonačelnik Novog Sada.

Tanjug


Arhitekta Aleksandar Bojović predstavio je, u razgovoru za Tanjug, novi most, njegove karakteristike, standardne po kojima je konstruisan, kao i negovu namenu.

- Železničko - drumski most u Novom Sadu je prema projektu prema kom se zahtevlo da most bude čelični i lučni, suprotno od onoga što se pominjalo u javnosti. U urbanističko - tehničkim uslovima nije se tražila nikakva sličnost sa starim mostom, a što javnost uglavnom ne zna. Most je rađen prema evropskim standardima i kao dodatak su tehnički uslovi nemačkih železnica, koje su među tri ili četiri u svetu i uslovi su veoma strogi - rekao je on.

Most sadrži dva železnička koloseka, koji omogićavaju brzinu od 160 km na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove.

- Naravno, vozovi će se kretati onoliko brzo koliko je dozvoljeno u tom delu puta - naglašava Bojović.

Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 km na sat, uz propisano ograničenje. 

Na kraju, tu su dve pešačke staze širine 2,5 metra. Most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta.

Dugačak je 474 metara, a 31,45 metara širok.

- Razmak između luka i zatege je oko 42 metra, otprilike kao zgrada od 14 spratova, znači, dosta su visoki lukovi - pojašnjava arhitekta.

Pošto se u javnosti često pravi paralela između ovog novog i starog mosta, Bojović kaže da su oba izuzetna ostvarenja i da odgovaraju standardima svog vremena.

- Upoređivati nešto što je nastalo 60 godina kasnije je besmisleno - dodao je on.

Tanjug

Cena konstrukcije, što je posebno karakteristično, još u napred je zadata, a Bojović kaže da je to praksa u svetu, a da je rezultat jeftiniji most.

Most je u klasi železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona.

- Projektovan vek trajanja je 100 godina, međutim čelični mostovi su dugotrajniji i mogu da traju i 200 godina, naravno, ako se ne pojavi problem neke druge prirode - ističe Bojović.

Novi Žeželjev most je replika starog, izgrađenog 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja.

Zvanično ime je bilo Most bratstva i jedinstva i na njegovom otvaranju, zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta, inženjer Žeželj se prilikom probe koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta vozio čamcem ispod mosta kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.



Drago

01.09.2018. 12:03

Prelepo, cestitam Novosadjanima, Vojvodini i Srbiji na trudu, radu, brzem ekonomskom rastu. Mostovi brze povezuju ljude, robu i usluge. Pravom politikom do boljeg zivota svih nas.


loki

01.09.2018. 08:59

Predsednik Vučić, je Srbiju postavio na noge i uveo je u svet moderne Evrope.



Drago

01.09.2018. 08:47

Velika investicija, nepravda do nekle otklonjena, i sada krupnim koracima napred. Srecno otvaranje mosta Novosadjanima i Srbiji.


Joca

01.09.2018. 08:49

Mostovi povezuju ljude, uvek me raduje njihovo puštanje u rad, kako novih mostova tako i postojećih nakon rekonstrukcija. Ovo je puno značiti za ceo region, ne samo za Novi Sad.


Petra

01.09.2018. 09:56

Svi gradjani treba da budu ponosni. Sigurnim korakom penjemo se uz lestvicu uspeha. Samo jako.



Ana

01.09.2018. 10:29

Prelepo, sve obećano je ispunjeno. Veoma je važno što više graditi i raditi.


Branko

01.09.2018. 15:41

Vredelo je cekati, Novi Sad ima most kojim moze da se ponosi.






Aleksa

01.09.2018. 15:04

19 godina nije malo, ali sada kada vidim kako izgleda, onda mi je puno srce, svaka cast!


Mitar

01.09.2018. 11:07

Koliko god nas tukli uvek smo sve jaci izlazili iz svega, to je nas kod, nas gen, ono sto oni nikada nece moci da shvate!


Jasna

01.09.2018. 11:29

Подршка овом пројекту од стране ЕУ, у виду донације више него ишта показује посвећеност ЕУ на пољу повезивања које за циљ има развој транспортних, енергетских и дигиталних веза Западног Балкана и ЕУ, јер ЕУ мора да се мења и прошири како би искористила свој пуни потенцијал, а прије Србије је на том путу приоритет.


Fudbaler

01.09.2018. 10:51

Veliki događaj, ali ne samo za Novosađane i Novi Sad, nego, rekao bih za celu Srbiju. Ovo je investicija koja sa jedne strane ispravlja ili otklanja jednu veliku istorijsku nepravdu. Stvarno je urađen po svetskim standardima. Više ne bi trebalo da dočekamo takvu sudbinu. Na Žeželjev most se čekalo 19 godina.


Mašnica

01.09.2018. 13:41

Mostovi povezuju ljude, uvek me raduje njihovo puštanje u rad, kako novih mostova tako i postojećih nakon rekonstrukcija. Ovo je puno značiti za ceo region, ne samo za Novi Sad.


Mašnica

01.09.2018. 13:41

Zaista veliki projekat, i veliki dan ne samo za Novi Sad vec i za selu Srbiju.


Nenad Stanimirović

01.09.2018. 10:33

Han je ukazao veliku čast svojom odlukom da prisustvuje otvaranju Žeželjevog mosta koji je naš značajan projekat.



Dača

01.09.2018. 15:12

Veliki događaj, ali ne samo za Novosađane i Novi Sad, nego, za celu Srbiju.Ovo je dan koji trebamo da se svi slavimo jer se Srbija izgradjuje ide napred.


sumadinac neprskani

01.09.2018. 08:38

ja stvarno neznam sta ce han tu na otvaranju mosta . da nece mozda da nas podseti da je eu dala 25 miliona evra i tako delimicno ucestvovala u njegovoj obnovi ? pa hajvane jedan da nam ga niste srusili u onom herojskom bombardovanju srbije danas nebi imali potrebu da ga obnovljenog pustamo u promet .


SS

01.09.2018. 08:44

Bas su se brižni evropljani pretrgli,što ne gurnuste Hana sa mosta koji je rušio,i opet bi nedaj Bože ako zatreba.


Pedja

01.09.2018. 08:34

Srušili NATO banditi '99,sada ga otvaraju ponovo, ali iz kredita, a mi plaćamo! Gde je tu prijateljsvo!?


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]