A
BESNI VLASNICI VOZILA SA UGRAĐENIM SISTEMOM ZA TNG: Smola iz tečnog gasa UNIŠTAVA NAM AUTOMOBILE!
Dolazi do zapušavanja sistema supstancom nalik na katran. Nedoumica je da li su u pitanju marker goriva ili nekvalitetan i loš proces rafinacije ili skladištenja TNG, pita se Vladan Ostojić, jedan od vozača kola na plin
Zaštitnik potošača 19. 05. 2017. 15:54
8
Shutterstock

75-80 dinara košta litar TNG na pumpama u Srbiji

Naftni tečni gas lošeg kvaliteta je sve češći uzrok kvarova automobila u Srbiji. Kako tvrde brojni potrošači ovog energenta, TNG sadrži neku supstancu poput katrana koja zapuši sistem u automobilu.

Jedan od onih koji nam se obratio sa ovim problemom je Beograđanin Vladan Ostojić, koji nam je kao i još desetak čitalaca postavio pitanje kakav nam tečni gas prodaju na srpskim pumpama. Vladan nam je detaljno opisao svoj problem.

- Sekvent instalacija u mom vozilu je stara oko tri godine. Atestirana je, sa njom sam prešao 18.000 kilometara. Redovno je servisirana u propisanim intervalima. Sve je radilo kako treba do pre desetak dana. Od tada imam problem da automobil neće da prebaci na TNG. Stalno pišti, vraća na benzin kao da nema plina iako je rezervoar skoro pun, tek natočen. Tek kada se motor potpuno zagreje i postigne radnu temperaturu oko 90 stepeni, moguće je prebaciti na gas. Mada ni to se ne dešava uvek. Iz neutvrđenog razloga dolazi do zapušavanja sistema supstancom nalik na katran. Nedoumica je da li su u pitanju marker goriva ili nekvalitetan i loš proces rafinacije ili skladištenja TNG-a - objašnjava Ostojić i dodaje:

Nedavno smo mi iz NOPS hteli da ispitamo poreklo smole u tečnom naftnom gasu. Istraživanjem smo utvrdili da je jedina akreditovana laboratorija za to "Jugoinspekt", koja je i odobrila uvoz
Goran Papović, NOPS

- Gorivo u 90 odsto slučajeva točimo na OMV pumpi u Jurija Gagarina ili EKO pumpi na Tošinom bunaru, osim kada idemo na duža putovanja. Od februara ove godine točimo isključivo na pomenute dve pumpe jer nigde dalje nismo putovali ovim automobilom. Fiskalne račune ne čuvam duže od nekoliko dana, ali OMV lojalti karticom mogu da dokažem da sam česta mušterija.

Naš sagovornik je pokušao da dođe do odgovora u nekoliko ovlašćenih servisa, gde je pre svega saznao da je samo jedan od brojnih korisnika ovog goriva sa istim problemom.

Gorivo u 90 odsto slučajeva točimo na OMV pumpi u Jurija Gagarina ili EKO pumpi na Tošinom bunaru
Vladan Ostojić, oštećeni vlasnik automobila

- U tri različita ovlašćena TNG servisa u Beogradu dobio sam informaciju da je u poslednja tri-četiri meseca navala automobila sa identičnim simptomima (5-10 vozila dnevno po servisu) i da je u pitanju zapušenje TNG sistema crnom supstancom nalik na katran. Čak su i potpuno nova vozila sa fabričkom instalacijom za TNG podložna kvarovima. Majstori mi predlažu ili ispiranje celog sistema (rezervoar, cevi, isparivač i dizne) ili samo čišćenje dizni i klipa u okviru isparivača, gde talog prouzrokuje najveći problem jer blokira klip. Na moje pitanje zašto automobil prebacuje na gas tek kada se dobro zagreje je da kontaminat tada malo "popusti" i odblokira sistem na visokoj temperaturi, pa je moguće prebacivanje na TNG.

Loš način markiranja

Markiranje tečnog naftnog gasa u Srbiji obavlja konzorcijum tri firme: "SGS Beograd", "Autentiks" i "Nanoinspekt". Jedan od ovlašćenih servisera Jovan Milanović tvrdi da taj sitem markiranja nije pouzdan.
- Njihov sistem markiranja TNG primenjuje se samo u Srbiji, mnogo veće zemlje su ga odbile. Postoje tehnički problemi kod markiranja, pa se kao TNG koji je dobio atest proglašava onaj koji ima 80 odsto koncentracije markera, a ona mora da bude mnogo veća. Postoji mogućnost da se od stovarišta do pumpe umeša nelegalna količina sumnjivog kvaliteta - objasnio je Milanović.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Goran Papović kaže da se i njihovom udruženju obraćaju potrošači, žaleći se na kvalitet goriva na pumpama u Srbiji. On smatra da najveći problem predstavlja nedovoljna kontrola.

- Nadležnim institucijama su puna usta priča o kontroli i markiranju goriva, ali to u praksi ne funkcioniše. Takođe, veliki problem je gde uraditi analize, jer akreditovane laboratorije ujedno i odobravaju uvoz i prodaju tog goriva. Sigurno onda neće ako im ja odnesem na analizu te uzorke, koje su oni odobrili, da ih proglase i lošim i tako sami sebi uskoče u usta. Nedavno smo mi iz NOPS hteli da ispitamo poreklo smole u tečnom naftnom gasu. Istraživanjem smo utvrdili da je jedina akreditovana laboratorija za to "Jugoinspekt". Međutim, kada smo tražili da nam urade analizu, oni su rekli da to ne rade. Pitam se, onda, na osnovu čega su odobrili uvoz tog gasa - kaže Papović i dodaje:

- Jedini način da saznamo pravu istinu o kvalitetu goriva jeste da se uzorci analiziraju negde u inostranstvu. To je jedini način da se sazna pravo stanje. Mi, nažalost, nemamo nikakvu kontrolu kvaliteta goriva, pa naši sugrađani s pravom sumnjaju u kvalitet onog što kupuju.

Početkom ove godine Ministarstvo energetike je najavilo je da će početi kontrola tečnog naftnog gasa i čeka se dobijanje akreditacije za nacionalnu laboratoriju koja će se baviti tom kontrolom.

Shutterstock
KOMENTARI8
OSTAVI KOMENTAR
Cvele19.05.2017. 16:24
Kontrolu moze da izvrsi svaka labaratorija koja ima gasnu frakcionu kolonu. Taj uređaj kosta samo 300€.
Odgovori
Goldy19.05.2017. 16:37
Sad mi je jasno sto meni auto trokira kad je hladno i dok se motor ugreje na plinu. I vraca se na benzin kao da nema plina. Hvala na clanku.
Odgovori
nn sa razlogom19.05.2017. 17:15
Markiranje nema nikakve veze sa ovi o cemu se prica i bazirano je na nivou koji njima tj komentatorima nije poznat.nOvaj navic rada se primenjuje u celoj evropi i moguce je kupiti supstancu i samostalno sipati u rezervoar i na taj nacin pratiti svoj derivat od rafinerije do korisnika.Jedan je od dokaza na sudu kada Vas neko tuzi za lose gorivo kao sto je to u Srbiji slucaj.nSam tng nema veze sa OMV i EKOnniti Omv niti Eko ne mogu da mesaju tng kako Vi gospodo i Vasi komentatori pricate.Isporuke se krecu od vagona do brodova itd.ntng dolazi i skladisti se u nasim skladiatima koja su po nekim pitanjima savremenija od evropskih i mozete to da pogledate u Karlovcima gde ove dve kompanije i skladiste robu.nTo sto niko ne moze da dokaze sta je smola je samo zato sto nas standard ne poznaje tu materiju i nije propisana i nema uslova za ispitivanje.nMolim Vas da ne lupate gluposti tj ne pisete sve sto vam nazovi strucnjaci kazu.nIpak je ovo Srbijanne stiteci nikoganzamolicu bilo koga da mi javi sta je nasao ali sa ton inostranom lab koja je i ispitala sve pre nego sto je poslala robu iz svoje zemlje.a garantovano je bolja od Srpske tj domace koja je opet iz Sl Broda .Panceva .Makedonije i slicno.n
Odgovori
vojska_spasa19.05.2017. 18:07
Istina i ja imam taj problem, tek kad se zagreje hoce na jedvite jade da prebaci vise potrosim benzina nego gasa. To se desava samo kod prvog paljenja, kad u toku dana palim auto to se ne desava. Neko bi trebao na robiju zbog ovoga.
Odgovori
Marcco19.05.2017. 20:28
Nije zato što sam Jevrej ali po mom mišljenju, plin i motor ne idu zajedno
Odgovori
Korisnik19.05.2017. 22:01
Istina je sve sto je napisano. Na 300 predaje ih km odlazak kod majstora da cIsti klip. Svako čišćenje hiljadarka. Uredno skupljam račune pa ako se desi neki veći problem eto sudskog veštaka i tužbe. Moj savet je da se ne sipa na NIS-u, OMV i EKO. O onim malim trgovcima i da ne pišem. Samo MOL. Kad sipam kod njih nemam problema. A i primećuje se razlika u potrošnji i kvalitetu. Voleo bih da je država normalna pa da reaguje ali su izgleda svi u dilu pa od resavanja ovog problema sa ekološkim gorivom nema ništa.
Odgovori
Zoro21.05.2017. 07:51
Kod nas u Sm.Palanci na jednoj pumpi pre godinu dana uhvatili kamion da gasno ulje sipaju u rezervoar od evrodizela pa su mogu vam reci zatvorili pumpu 3 dana i verovatno platio kaznu znate ono pola pola.
Odgovori
SVE O POZNATIMA
Vreme
Beograd 28o
28 C
Beograd
  • Novi Sad
    29o
  • Niš
    30o
  • Subotica
    28o
  • Zrenjanin
    29o
  • Klek
    29o
  • Kula
    26o
  • Sombor
    26o
  • Vrbas
    26o
  • Vranje
    30o
  • Prokuplje
    30o
  • Leskovac
    30o
  • Arilje
    27o
  • Kraljevo
    29o
  • Apatin
    26o
  • Vlasotince
    30o
  • Pirot
    30o
  • Ingija
    29o
  • Loznica
    25o
  • Grocka
    27o
  • Kovin
    27o
  • Ruma
    29o
  • Kladovo
    25o
  • Novi Pazar
    20o
  • Jagodina
    29o
  • Ivanjica
    26o
  • Titel
    29o
  • Ub
    27o
  • Bor
    21o
  • Nikinci
    29o
  • Batajnica
    29o
  • Surdulica
    21o
  • Ralja
    28o
  • Zlatibor
    24o
  • Popinci
    29o
  • Kosjeric
    27o
GOLOGUZE I MIŠIĆAVE: Bikini fitnes cice zaludele Jagodince!
Insajderska priča,trač ili istina, pišite, podelite...
Informerka