A
LOŠE AUTO-SEDIŠTE MOŽE DA UBIJE DETE! Otvorite četvore oči kada kupujete DEČJA SEDIŠTA ZA AUTOMOBILE!
Sa tržišta su nedavno povučena poznata nemačka sedišta "rikaro" jer je utvrđeno da su nebezbedna za mališane. Evropska unija ima stroge kontrole kvaliteta, pa svi ti loši proizvodi završe u zemljama koje nisu njene članice, tvrde naši sagovornici
J. M. /M. M. D. 10. 11. 2017. 11:25
0
Shutterstock

Problem je što naši trgovci roditeljima uvaljuju sedišta sa najvećom maržom, a mame i tate ih biraju na osnovu izgleda, boje i materijala, što je velika greška
Damir Okanović, Komitet za saobraćaj

Proizvođači sedišta za automobile igraju se životima naše dece. Brojni testovi pokazali su da čak i brojna vrlo skupa sedišta poznatih robnih marki umesto bezbednosti predstavljaju rizik. U prilog tome ide i činjenica da je nedavno sa domaćeg tržišta povučeno dečje sedište nemačke marke "rikaro" (recaro), "zbog mogućnosti da prilikom udesa može doći do odvajanja sedišta od baze", saznaje Zaštitnik potrošača! 

To je, kako tvrde stručnjaci, opasnije nego da dete nije u sedištu, jer prilikom udesa ovakvo sedište može dodatno da povredi dete. Ovo sporno sedište spada u grupu skupljih i poznatijih marki, a njegova cena na našem tržištu kreće se oko 200 evra.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović naglašava da je u ovom slučaju najveći problem kako se problematična i nebezbedna auto-oprema uopšte našla na našem tržištu?! On tvrdi da je zakazao tržišni nadzor i da mora postojati jača kontrola uvoza.

Saveti za kupovinu bezbednih dečjih sedišta

Shutterstock

* kupovati u specijalizovanim radnjama
* proveriti da li odgovara vašem detetu
* proveriti da li odgovara automobilu
* proveriti rezultate testiranja
* proveriti deklaraciju
* udobnost
* jednostavnost održavanja

- Ovo su poslednje opomene nadležnim organima, jer ukoliko se nešto ne preduzme, naše tržište biće preplavljeno neispravnim proizvodima još lošijeg kvaliteta. Ne smemo dozvoliti da se u Srbiju uvozi sve i svašta samo zato što dolazi iz Evrope. Rizikujemo zdravlje potrošača, ali i njihovu bezbednost, baš kao što je i slučaj sa ovim dečjim auto-sedištima. Najveći problem je što će se ovakve stvari dešavati sve dok naša zemlja ne bude imala evropske standarde kontrole, a samim tim i rigorozniji nadzor uvezenih proizvoda. Zato smatram da mora postojati bolja komunikacija između inspekcija, ministarstava i udruženja potrošača kako bi raspolagali informacijama i delovali za dobrobit naših potrošača - ističe Papović.

Koliko su nekvalitetna i neproverena auto-sedišta opasna za decu, za Zaštitnik potrošača potvrđuje i direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović. Prema njegovim rečima, bezbednosna dečja auto-sedišta smanjuju rizik od povreda dece i do 70 procenata.

- Nažalost, ovo nije ništa novo, jer često imamo informacije da je dečja oprema za vožnju povučena sa tržišta, pa čak i od najozbiljnijih proizvođača, kao što su ova sporna "rikaro" sedišta. Evropska unija ima stroge kontrole kvaliteta, pa svi ti proizvodi završe u zemljama koje nisu njene članice. Ali kod nas je najveći problem što naši trgovci ne gledaju da prodaju najkvalitetnije sedište već idu na to da roditeljima uvale sedište sa najvećom maržom. A mame i tate, u želji da njihovo dete ima sve najbolje, sedišta biraju na osnovu izgleda, boje i materijala, što je velika greška - objašnjava Okanović i dodaje:

Ukoliko se ne pojača kontrola uvoza, naše tržište biće preplavljeno neispravnim proizvodima još lošijeg kvaliteta
Goran Papović, NOPS

- Zato dečja auto-sedišta nikako ne smete kupovati na pijacama ili preko interneta, već isključivo u proverenim trgovinama. Najbitnije je da sedište odgovara vašem detetu, da može da se bezbedno prikači za bazu. Jer svrha dečjih sedišta je da prilikom čeonog ili bočnog udara ili prevrtanja dete bude bezbedno ili prođe se sa minimalnim povredama - smatra naš sagovornik.

Da stvar bude još gora, i veliki broj drugih auto-sedišta različitih proizvođača spada u kategoriju nebezbednih, naročito ona koja se kupuju preko interneta ili na pijacama, bez deklaracije, ali i prethodne provere da li odgovaraju vašem detetu. Takođe, veoma je važno da sedišta budu prilagođena uzrastu i težini mališana, jer u suprotnom nisu bezbedna.

200 evra koštaju sporna "rikaro" sedišta

U prilog tome idu i brojna domaća, ali i svetska istraživanja koja pokazuju da pri kupovini dečjih sedišta nije važno koje su marke i koliko koštaju, već je najbitnije proveriti kako su prošla na testu. Pre kupovine važno je da se roditelji dobro informišu o sedištima, da ih isprobaju na svom automobilu sa svojim detetom, da bi sve optimalno odgovaralo.

Prema rečima stručnjaka, bitno je da se sedište pravilno montira, da dete bude ispravno vezano. Samo u tom slučaju sedište može dobro da zaštiti dete, jer nepravilno postavljena sedišta mogu dovesti do povreda u slučaju sudara. Pojas treba da bude u visini pazuha deteta tako da mu prelazi preko ramena, nikako u blizini vrata.

Najskuplja sedišta pala na testu

Nemački auto-moto savez (ADAC) svake godine testira dečja auto-sedišta. Njihova istraživanja pokazuju da cena nije garant za kvalitet i bezbednost. Kako kažu, prilikom kupovine je važnije proveriti kako su ona prošla na testu, a ne kolika im je cena. Na primer, "simpl parenting dona" i "kežual plej sono fiks" su najskuplja u grupi sedišta za decu do jedne i po godine, ali nisu prošla testiranje. I pored cene od čak 460 evra, sedište "simpl parenting dona" je palo na testu zbog prevelike koncentracije štetnih supstanci, a test sigurnosti je jedva prošlo. Sa druge strane, sedište "sajbeks klaud kju" je duplo jeftinije, a dobilo je maksimalnu ocenu za sigurnost pri sudaru i najbolje je ocenjeno u svojoj grupi.

Informer


U ADAC-u ističu da pri kupovini sedišta ne treba gledati samo težinu, već i visinu deteta. Ako dete nije dovoljno visoko za određeno sedište ili podmetač, postavljeni pojas zateže dete u visini vrata, pa može da dođe do ozbiljnih povreda i pri malim brzinama. Neka od testiranih sedišta ne mogu se naći na našem tržištu, a mi vam predstavljamo rezultate za one koja su dostupna srpskim kupcima.

Rigorozne kazne

Kazna za vozača koji vozi dete bez auto-sedišta u Srbiji iznosi oko 120.000 dinara. Takođe, u sedištu mora da se vozi svako dete dok ne dostigne 135 centimetara visine, a taj uzrast najčešće dostižu do 12 godina. Svako auto-sedište mora da poseduje dokaz da je prošlo bezbednosnu proveru, da ima deklaraciju i potvrdu o zemlji porekla.
 

SLIČNE VESTI
KOMENTARI0
OSTAVI KOMENTAR
SVE O POZNATIMA
Vreme
Beograd 6o
6 C
Beograd
  • Novi Sad
    6o
  • Niš
    6o
  • Subotica
    4o
  • Zrenjanin
    6o
  • Klek
    6o
  • Kula
    5o
  • Sombor
    5o
  • Vrbas
    5o
  • Vranje
    8o
  • Prokuplje
    6o
  • Leskovac
    6o
  • Arilje
    3o
  • Kraljevo
    6o
  • Apatin
    5o
  • Vlasotince
    6o
  • Pirot
    6o
  • Ingija
    6o
  • Loznica
    5o
  • Grocka
    6o
  • Kovin
    6o
  • Ruma
    6o
  • Kladovo
    6o
  • Novi Pazar
    2o
  • Jagodina
    6o
  • Ivanjica
    3o
  • Titel
    6o
  • Ub
    4o
  • Bor
    4o
  • Nikinci
    6o
  • Batajnica
    6o
  • Surdulica
    3o
  • Ralja
    6o
  • Zlatibor
    0o
  • Popinci
    6o
  • Kosjeric
    3o
(FOTO) VASKRSNUĆE "BUBE"! Nećete verovati gde!
Insajderska priča,trač ili istina, pišite, podelite...
Informerka