20.01.2018.
NAMERNO PRAVE I PRODAJU NAM UREĐAJE KOJI SE BRZO KVARE! Bela tehnika traje koliko i garancija! Shutterstock
Zastitnik potrosaca | 19.10.2016. | 10:31

NAMERNO PRAVE I PRODAJU NAM UREĐAJE KOJI SE BRZO KVARE! Bela tehnika traje koliko i garancija!

Mašina za veš prestaje sa radom posle 2.500 pranja, televizor posle 20.000 pogledanih sati, a novi mobilni telefoni traju oko dve godine, pokazuju istraživanja

 

BROJKE
2 godine je zakonski minimum za garanciju na belu tehniku i kućne aparate
8 dana je rok u kome prodavac mora da vam odgovori na reklamaciju
30 dana je rok u kome mora da vam bude isporučen nov ili popravljen uređaj

U oktobru 2013. kupio sam "kandi" frižider. Garancija mu je bila dve godine. Tri meseca posle isteka garantnog roka pokvario se termostat. Popravku sam platio 2.500 dinara, požalio nam se Tadija Filipović iz Zaječara.

Tadija nije jedini koji nam se javio jer ima problem sa belom tehnikom i kućnim aparatima. Uglavnom su situacije sledeće - čim istekne garancija, počinju kvarovi i problemi. Ljudi se žale na veš-mašine, frižidere, televizore...

Da je ovo problem koji muči mnoge građane Srbije, možda najbolje oslikava podatak da je prošle godine Ministarstvo trgovine zabeležilo 1.634 prigovora potrošača koji su se odnosili na belu tehniku, kuhinjske aparate, klima uređaje, televizore. Ova brojka čini čak 13,4 odsto ukupnog broja potrošačkih žalbi.

Ušteda od šest milijardi evra

Da je kratak rok trajanja kućnih uređaja planski urađen zbog velikog profita proizvođača, najbolje oslikava izveštaj Evropske komisije. Ova organizacija je u dve studije ispitivala da li sa garancijom ističe i rok trajanja zamrzivača i rerni. Oni su izračunali da, kada bi proizvođači smanjili takozvano planirano kvarenje i kada bi se povećao broj popravki, potrošači bi ostvarili uštedu od šest milijardi evra godišnje.

Evropski potrošački centar istraživao je fenomen brzog kvarenja tehnike i došao do zaključka da je rok trajanja aparata sve kraći, jer proizvođači namerno prave lošije proizvode koji su programirani da se brže kvare. Izračunali su da mašina za veš prestaje sa radom posle 2.500 pranja, televizor posle 20.000 pogledanih sati, a novi mobilni telefoni traju oko dve godine.

- Mašina za veš koja je nekada trajala i više od 20 godina, danas radi samo pet, pegla četiri, frižideri i šporeti od sedam do 10 godina - pokazalo je istraživanje.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača, kaže da izveštaji u Srbiji, takođe, pokazuju da kvarovi obično nastaju odmah posle isteka garantnog roka.

- Tehnika ima vrlo kratke garantne rokove, a kvalitet proizvoda svake godine opada. Ranijih godina garancije su davane na godinu dana, ali je sada Zakonom o zaštiti potrošača propisano da se garancija mora davati na najmanje dve godine. E sad, pošto posle tog perioda dolazi do učestalih kvarova, potrošači razmišljaju da li im se isplati da popravljaju belu tehniku i električne aparate ili im je bolje da kupe nove uređaje - objašnjava Bogosavljević.

Novo umesto popravke

Vujadin Nikolić, vlasnik jednog beogradskog servisa, kaže da građani često odustaju od popravke, jer im se više isplati da kupe nov uređaj.
- Uređaji su sve jeftiniji i sve manje kvalitetni. Ljudi su dobili nižu cenu proizvoda, ali je upravo ta niža cena oborila standarde u proizvodnji. Bubanj veš-mašine sve češće se pravi od plastike, a bojleri od tankog lima - objašnjava ovaj majstor.

Bogosavljević napominje da oni koji se odluče za popravku obavezno treba da traže garancije i na popravku, odnosno na zamenjeni deo. On dodaje da je sada cena aparata koje koristimo u domaćinstvima pristupačna, ali je očigledan i sve kraći rok trajanja.

- Potrošači u Srbiji nisu dovoljno obavešteni o svojim pravima, a prodavci svesno prećutkuju eventualne mane proizvoda. Najviše problema ima kod veš-mašina, televizora, mobilnih telefona - kaže Bogosavljević.

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), kaže da se proizvođači najmanje bave kvalitetom u trci da stalno na tržište plasiraju nešto novo.

- Društvo se razvija tako da se sve proizvodi brže, a manje kvalitetno. Proizvođači, da bi postigli da naprave nešto novo, koriste jeftinije i manje kvalitetne komponente - smatra Nikolić.


 


 

KOMENTARI (13)

Avatar placeholder

Abe

19.10.2016. | 10:47

Kako je krenulo, kad kupujemo namirnice za ručak kupovaćemo i šporet na kom ćemo ga skuvati, a potom baciti zajedno sa ostacima ručka. Nije svuda to tako, ali kod nas država dozvoljava da tako bude.

Avatar placeholder

Goks

19.10.2016. | 11:44

To je vec odavno na zapadu tako!

Avatar placeholder

zoran miljkovic

19.10.2016. | 12:26

Уређаји се праве за потрошачка друштва, где се сваке две године мењају ствари и замењују, савременијим техничким решењима, ко је крив Србији која иде сто година иза потрошачког друштва, а постоје још полуписмени који нас гурају у наручје Русије, јер им цивилизован свет не одговара, јер не могу да га прате, већина уредника штампаних медија је полуписмена у АИТИ сектору, тако да је њима плајваз још најдраже средство писања.

OSTAVI KOMENTAR

Ime*

Komentar
Koliko je tri plus pet?
Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]

 Vreme
Beograd 2°  
broken clouds
2°C
Beograd
  • Beograd
    broken clouds
  • Novi Sad
    broken clouds
  • Niš
    light rain
  • Subotica
    clear sky
  • Zrenjanin
    broken clouds
  • Klek
    broken clouds
  • Kula
    scattered clouds
  • Sombor
    scattered clouds
  • Vrbas
    scattered clouds
  • Vranje
    -3°
    broken clouds
  • Prokuplje
    light rain
  • Leskovac
    light rain
  • Arilje
    -0°
    mist
  • Kraljevo
    light rain
  • Apatin
    scattered clouds
  • Vlasotince
    light rain
  • Pirot
    light rain
  • Inđija
    broken clouds
  • Loznica
    -2°
    scattered clouds
  • Grocka
    broken clouds
  • Kovin
    broken clouds
  • Ruma
    broken clouds
  • Kladovo
    light rain
  • Novi Pazar
    -2°
    light rain
  • Jagodina
    light rain
  • Ivanjica
    -1°
    light rain
  • Titel
    broken clouds
  • Ub
    mist
  • Bor
    -0°
    light rain
  • Nikinci
    broken clouds
  • Batajnica
    broken clouds
  • Surdulica
    -2°
    overcast clouds
  • Ralja
    broken clouds
  • Zlatibor
    -2°
    mist
  • Popinci
    broken clouds
  • Kosjeric
    -0°
    mist

Štampano izdanje

Anketa

Zašto Ameri optužuju Ruse za ubistvo Olivera Ivanovića?