Shutterstock

10:31 Zaštitnik potrošača 13

Zastitnik potrosaca | 19. 10. 2016.

NAMERNO PRAVE I PRODAJU NAM UREĐAJE KOJI SE BRZO KVARE! Bela tehnika traje koliko i garancija!

Mašina za veš prestaje sa radom posle 2.500 pranja, televizor posle 20.000 pogledanih sati, a novi mobilni telefoni traju oko dve godine, pokazuju istraživanja

 

BROJKE
2 godine je zakonski minimum za garanciju na belu tehniku i kućne aparate
8 dana je rok u kome prodavac mora da vam odgovori na reklamaciju
30 dana je rok u kome mora da vam bude isporučen nov ili popravljen uređaj

U oktobru 2013. kupio sam "kandi" frižider. Garancija mu je bila dve godine. Tri meseca posle isteka garantnog roka pokvario se termostat. Popravku sam platio 2.500 dinara, požalio nam se Tadija Filipović iz Zaječara.

Tadija nije jedini koji nam se javio jer ima problem sa belom tehnikom i kućnim aparatima. Uglavnom su situacije sledeće - čim istekne garancija, počinju kvarovi i problemi. Ljudi se žale na veš-mašine, frižidere, televizore...

Da je ovo problem koji muči mnoge građane Srbije, možda najbolje oslikava podatak da je prošle godine Ministarstvo trgovine zabeležilo 1.634 prigovora potrošača koji su se odnosili na belu tehniku, kuhinjske aparate, klima uređaje, televizore. Ova brojka čini čak 13,4 odsto ukupnog broja potrošačkih žalbi.

Ušteda od šest milijardi evra

Da je kratak rok trajanja kućnih uređaja planski urađen zbog velikog profita proizvođača, najbolje oslikava izveštaj Evropske komisije. Ova organizacija je u dve studije ispitivala da li sa garancijom ističe i rok trajanja zamrzivača i rerni. Oni su izračunali da, kada bi proizvođači smanjili takozvano planirano kvarenje i kada bi se povećao broj popravki, potrošači bi ostvarili uštedu od šest milijardi evra godišnje.

Evropski potrošački centar istraživao je fenomen brzog kvarenja tehnike i došao do zaključka da je rok trajanja aparata sve kraći, jer proizvođači namerno prave lošije proizvode koji su programirani da se brže kvare. Izračunali su da mašina za veš prestaje sa radom posle 2.500 pranja, televizor posle 20.000 pogledanih sati, a novi mobilni telefoni traju oko dve godine.

- Mašina za veš koja je nekada trajala i više od 20 godina, danas radi samo pet, pegla četiri, frižideri i šporeti od sedam do 10 godina - pokazalo je istraživanje.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača, kaže da izveštaji u Srbiji, takođe, pokazuju da kvarovi obično nastaju odmah posle isteka garantnog roka.

- Tehnika ima vrlo kratke garantne rokove, a kvalitet proizvoda svake godine opada. Ranijih godina garancije su davane na godinu dana, ali je sada Zakonom o zaštiti potrošača propisano da se garancija mora davati na najmanje dve godine. E sad, pošto posle tog perioda dolazi do učestalih kvarova, potrošači razmišljaju da li im se isplati da popravljaju belu tehniku i električne aparate ili im je bolje da kupe nove uređaje - objašnjava Bogosavljević.

Novo umesto popravke

Vujadin Nikolić, vlasnik jednog beogradskog servisa, kaže da građani često odustaju od popravke, jer im se više isplati da kupe nov uređaj.
- Uređaji su sve jeftiniji i sve manje kvalitetni. Ljudi su dobili nižu cenu proizvoda, ali je upravo ta niža cena oborila standarde u proizvodnji. Bubanj veš-mašine sve češće se pravi od plastike, a bojleri od tankog lima - objašnjava ovaj majstor.

Bogosavljević napominje da oni koji se odluče za popravku obavezno treba da traže garancije i na popravku, odnosno na zamenjeni deo. On dodaje da je sada cena aparata koje koristimo u domaćinstvima pristupačna, ali je očigledan i sve kraći rok trajanja.

- Potrošači u Srbiji nisu dovoljno obavešteni o svojim pravima, a prodavci svesno prećutkuju eventualne mane proizvoda. Najviše problema ima kod veš-mašina, televizora, mobilnih telefona - kaže Bogosavljević.

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), kaže da se proizvođači najmanje bave kvalitetom u trci da stalno na tržište plasiraju nešto novo.

- Društvo se razvija tako da se sve proizvodi brže, a manje kvalitetno. Proizvođači, da bi postigli da naprave nešto novo, koriste jeftinije i manje kvalitetne komponente - smatra Nikolić.


 


 



Aca

19.10.2016. 17:59

Pa to je apsolutno poznata stvar, sa svom tehničkom robom. Ista stvar je sa automobilima, koji poput mobilnih telefona imaju rok trajanja(ne kvare se dok su pod garancijom), a nakon toga kreće igranka, gde deo po deo programirano počinje da otkazuje. To je na zapadu već sažvakana stvar, tako da oni kola, koja su pri isteku garancije, prodaju i uzimaju nova. Nažalost, većina tih automobila završi na našim putevima, a ljudi koji izdvoje neki novac, gde misle da su jako dobro prošli prilikom kupovine, krenu da kose čupaju kad isti počnu da pokazuju svoje pravo lice. Kako je to moguće, upitaće se mnogo ko. Vrlo jednostavno, kompjuter je umešao prste u sve što ima veze sa tehnikom, tako da sve ide preko njega. Lako je bilo šta programirati da traje određen period, a da nakon njega jednostavno prestane da radi. Zato vas npr. Golf 3 nikad neće ostaviti na putu, a niti baciti u ogroman trošak kad mu nešto zafali, a neki novi napucani 'svemirski brod' još kako hoće. Zato će ovaj moj Android, na kome ovo tipkam, kroz godinu, godinu i po da završi u kanti za otpatke, a Nokia moje majke, stara deset godina, će i tada da šljaka kao da je tek uključena.


Abe

19.10.2016. 10:47

Kako je krenulo, kad kupujemo namirnice za ručak kupovaćemo i šporet na kom ćemo ga skuvati, a potom baciti zajedno sa ostacima ručka. Nije svuda to tako, ali kod nas država dozvoljava da tako bude.



VladimirR

19.10.2016. 13:48

Sve danas kraće traje. Brakovi, dobra deca, posao, čak i vođe navijača .....


nikolalondon

19.10.2016. 14:59

Ako vam je za utjehu ne prave samo vama , vec i nama u Engleskoj u to duze vrjeme. Nikad vise u kuce necete-mo unjeti vesmasine koje ce trajati 20 godina. To nije u interesu proizvodjacima sa zapada.



Deda Zvonce

19.10.2016. 15:58

Шта је ту чудно? Па фабрика која је произвидила ,,Ободин" фрижидере морала је да пропадне кад код мене њихов фрижидер ради више од 40 година!


miki

19.10.2016. 19:29

Odlika potrošačkog društva-kupuvati,kupovati,kupovati...........



Dusan

19.10.2016. 11:57

Imam ves masinu EI nis jos uvek radi.Takodje imam i ves masinu pre desetak godina kupio Gorenje koja jos uvek radi i nije se kvarila dok EI nios bila u kvaru 2-3 puta zbog guma koje je pojeo prasak. A kupio sam pre godinu ipo gorenje mikeo talasnu i riknula posle 15-16 meseci.Znaci sve st kupujemo u zadnjih 5-6 godina na ovamo odma crkava posle isteka garancije ili u garantnom roku.Imam dva zamrzivaca Simens I elektrolux stari 20 god i nikada nisu bili u kvaru.Kada se kupuju pravi brendovi to traje ,a ove leve marke to brzo riknjava.


zoran miljkovic

19.10.2016. 12:26

Уређаји се праве за потрошачка друштва, где се сваке две године мењају ствари и замењују, савременијим техничким решењима, ко је крив Србији која иде сто година иза потрошачког друштва, а постоје још полуписмени који нас гурају у наручје Русије, јер им цивилизован свет не одговара, јер не могу да га прате, већина уредника штампаних медија је полуписмена у АИТИ сектору, тако да је њима плајваз још најдраже средство писања.


Djole

15.12.2016. 16:08

Imam zamzivac obodin cetinje 35 godina radi bez problema samo jednom dopunjavan gas. Motor nije diran uopste nikad. tu firmu su ugasuli kao i vecinu drugih firmi posle 5oktobarske prevare. Gorenje frizider kupljen pre 3 god pokvario se 6 mes posle isteka garancije. Kaze majstor ne mize se popraviti cevi korodirale i istrulile u zidovima tako da to niko ne moze popraviti


ruza

29.11.2016. 01:28

imam stari gorenje sporet i mukica radi na leru ali radi. a dobila sam pre 2 godine koncarov sporet izginuh menauci mu gume na rerni.emajl mu je popucao i oko ringli i u rerni..jedva cekam da ga izbacim jer ga ni ovlasceni servisi nece kao nije oriinal.ne znam sta to znaci ali a nemam snage da se krljam.sa njima.i fiskal i garancia nie dovoljan argument da ga priznaju. jeste da ta prodavnica vise ne postoji gde je kupljen.i tako u nedogled.


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]