informer

10:00 Zaštitnik potrošača 0

J. Matijašević/M. M. Duduković | 19. 09. 2018.

OVCE SU ZA ŠIŠANJE! Trgovci u Srbiji zarađuju i do 100%! NAJVIŠE NAS DERU NA GARDEROBI, BELOJ TEHNICI, BEBI-OPREMI I AUTOMOBILIMA!

Jak uvoznički lobi i ogromne marže su osnovni razlozi zašto su kod nas tako visoke cene. Čak i na sniženjima, koja budu i do 70 odsto, trgovci imaju bar minimalnu zaradu

Kada se zapitate zašto robu plaćamo više nego stanovnici zemalja sa daleko višim standardom, imajte na umu da su glavni krivac za to velike trgovačke marže, koje se kreću i do 100 odsto na određene vrste proizvoda. Glavni krivac za to je nedostatak konkurencije i monopolski položaj, što im omogućava da masno zarade na račun potrošača.

Prećutno

Problem su i prećutni dogovori proizvođača, prodavca i finansijera, jer sve tri karike imaju isti cilj, a to je što veća zarada
Petar Bogosavljević, Pokret potrošača

Da su zarade astronomske, možda najbolje ukazuje to kada nam u prodavnicama ponude sniženja koja dostižu i 50-60 odsto. Jer i kada po toj znatno sniženoj ceni prodaju robu, imaju bar simboličnu zaradu.

Jedan od aktuelnih primera koji upravo to dokazuje je sniženje cena školske opreme i pribora samo pet dana nakon početka školske godine. Tako je, na rimer, trgovinski lanac "Tempo" već prvih dana septembra ponudio popust na školski pribor i do 50 odsto. Anatomski ranac sa punom pernicom, praznom pernicom, novčanikom i torbom za patike umesto prvobitne cene 7.190 dinara, kolika je bila pred 1. septembar, sada košta 3.990 dinara.

NE(VERO)VATNI PREVARANTI! Grčki marketi i dalje nas OBMANJUJU SA CENAMA!

Pored toga, na velikim popustima su i drvene bojice, koje su sa 130 dinara snižene na 79, sveske se prodaju dvostruko jeftinije, paketi olovaka se umesto 116 dinara sada nude za svega 89 dinara. Ništa nije bolje ni sa patikama, koje su naprasno pojeftinile za 30-40 odsto. Ilustracije radi, u prodavnici sportske opreme "Tref" pronašli smo popuste na skoro sve modele u radnji. Tako ženske patike koje su koštale 22.900 sada koštaju 16.030 dinara ili recimo muški model koji je prvo bio 10.900 dinara sada možete kupiti za 7.630 dinara.

Zarađuju i na sniženju

Iako su ti podaci strogo čuvana tajna, nezvanično se tvrdi da se na neke stvari trgovci ugrađuju čak i do 100 odsto. Tako, na primer, ukoliko je neka roba na akciji, tu je minimalna marža od pet do deset odsto. Na tehničke uređaje prodavci se ugrađuju i do 50 procenata, a na hranu i kućnu hemiju od 20 do 25 odsto. Ništa manji problem nije ni garderoba, gde je marža oko 40 odsto, ali ni bebi-oprema, gde se trgovci takođe ne libe dobre zarade, koja ide i do 60 odsto.

informer

Da stvar bude još gora, trgovačke marže više su kod nas nego u zemljama u okruženju, pa zato i ne čudi što kod nas ni na popustu stvari nisu tako jeftine. Upravo zbog toga sve više naših građana ide preko granice kako bi kupovali hemiju, belu tehniku, bebi-opremu, pa čak i hranu.

Madžar: Prva cena nije realna

Ekonomista Ljubomir Madžar kaže da sama činjenica da su stvari toliko snižene govori da je njihova prvobitna cena bila znatno iznad troškova nabavke.
- Čak i da je marža ogromna i da ide mimo svih okvira, ova sniženja u našim radnjama i ovolika razlika u cenama pokazatelj su lošeg poslovanja koji za cilj ima samo zaradu, i to dva-tri puta veću od realne. Tolika promena u vrednosti potvrda je da prva cena nije realna i da je ostvaren veliki profit. Zato potrošači moraju da se odbrane od takvih nestašluka i da biraju trenutak za kupovinu - ističe Madžar.

I stručnjaci potvrđuju da čak i u vreme najvećih sniženja, sa ovolikim maržama prodavci svakako neće biti na gubitku, već će, verovali ili ne, ostvariti zaradu. Sve opet ide na štetu kupaca. Zbog ovakvog poslovanja sagovornici Zaštitnika ističu da su marže u Srbiji bezobrazno velike, a samim tim i da se iza davanja toliko velikih popusta uvek krije korist i vrlo dobra zarada.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Goran Papović naglašava da ovakvu prodaju koja potrošače dovodi u obmanu treba što pre sankcionisati i detaljno ispitati, jer kada se krši Zakon poslovanja, tu onda sledi i prekršajna prijava.

- Ako uzmemo taj primer sa školskom opremom, neverovatno je da je nešto dve nedelje koštalo 7.190 dinara i da, čim je počela školska godina i potražnja se smanjila, to sada košta skoro 50 odsto jeftinije. Isto je i sa sportskom opremom, hranom, tehnikom... Kada u veoma kratkom roku, i to obično na sezonskim prelazima, trgovci nude tolike popuste, onda se postavlja pitanje kolika je zaista vrednost tih proizvoda? Dolazimo u situaciju da shvatamo da nas prodavci "deru" jer smo primorani da deci pred školu kupimo nove patike, farmerke, pribor, knjige. E, onda kada se prašina stiša, sve se to nudi za male pare - objašnjava Papović i smatra da su uzrok svega toga velike marže i slaba konkurencija:

NA STAMBENOM KREDITU BANKE VAM UZMU 60 %! Upoređivali smo od banke do banke pozajmice za kupovinu stana, OTKRIĆA SU ŠOKANTNA!

- Jak uvoznički lobi, ogromne marže koje idu od 30 do čak 100 odsto i neprofesionalno poslovanje osnovni su razlozi zašto su takve cene, ali i zašto veliki broj naših građana ide preko granice i kupuje iste proizvode za manje pare. A tek da ne pričamo o konkurenciji. Prosto, trgovci kod nas su se samo uklopili u već postojeće tržište, jer vide da, koliku god cenu stave, sve im prolazi i sve ima svoje kupce. Ali to tako nije pravo poslovanje, jer je to obmana potrošača i zato treba da interveniše tržišna inspekcija - naglasio je naš sagovornik.

Kupovina van sezone

Na pitanje da li postoji način da dođe do promena na tržištu, Papović kaže:

- Dokle god imate nekoga iz Privredne komore Srbije ko kaže da trgovci već sada rade sa niskim

Neverovatno

Neverovatno je da je ranac dve nedelje koštao 7.190 dinara i da se, čim je počela školska godina, prodaje 50 odsto jeftinije
Goran Papović, NOPS

maržama i da dolazak novih velikih trgovačkih lanaca neće doneti i niže cene, šta uopšte možemo da očekujemo.

Sa njim je saglasan i predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević. Prema njegovim rečima, nisu samo ogromne marže problem već i prećutni dogovori proizvođača, prodavca i finansijera, jer sve tri karike imaju isti cilj, a to je što veća zarada.

- Trgovci koriste trenutke kada je najbolje zaraditi i kada je najbolje podići cene, kako kupci ne bi imali kuda. To je poznato pravilo pred leto, kada su nam potrebni kupaći kostimi, oprema za vodu, bazeni, pred školu, kada je potreban pribor, pred zimu, kada je potrebna zimska oprema... Tada cene zaista budu velike za "običan" džep, a još gore je što vrlo brzo, kada prođe udarni termin, ti proizvodi se nađu na popustima koji idu i do 70 odsto. Ekonomskog opravdanja nema, ali cene se formiraju slobodno, kod nas se koristi maksimalna profitna stopa - kaže Bogosavljević.

On savetuje potrošače da zbog ovakvih problema sezonske stvari ne kupuju u "minut do 12".

- Da ne bi davali mnogo para, evo recimo, za školski pribor savetujem kupce da se sa tim obezbede na vreme dok su cene još pristojne, jer što je bliži polazak u školu, samim tim i cene su veće - smatra Bogosavljević.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]