Shutterstock

15:40 Zaštitnik potrošača 13

J. Matijašević - K. Paunović | 27. 10. 2018.

PAZITE KAD KUPUJETE KUĆNE APARATE! Prodaju nam ŠPORETE BEZ KABLA, a aspiratore bez filtera!

Bela tehnika se sve češće prodaje bez delova koji su neophodni za njeno funkcionisanje, ali vam to nijedan prodavac neće naglasiti. Takođe, neće vam reći ni da propratne delove koje kupujete naknadno mora da vam namontira ovlašćeni električar i stavi pečat, jer u suprotnom garancija za taj uređaj neće važiti

Kada kupujete kućne aparate dobro se raspitajte da li uz njih dobijate svu opremu koja je potrebna za njihovo funkcionisanje. U suprotnom, bićete iznenađeni kada ne možete da uključite nov šporet jer niste dobili kabl, da aspirator nema funkciju jer vam nije upakovan filter, a mašini za pranje nedostaje crevo. I ništa ne bi bilo toliko sporno da vam je to prilikom kupovine naglašeno. Na sve to, propratne delove koje kupujete naknadno mora da vam namontira ovlašćeni električar i stavi pečat, jer u suprotnom garancija za taj uređaj neće važiti.

Zakon

Zakon obavezuje prodavce da na vidnom mestu napišu da se šporet prodaje bez kabla, kao i da o tome lično obaveste kupca
Goran Papović, NOPS

Jedna od takvih prevara desila se i našem čitaocu iz Beograda Ivanu Ristiću. Kupio je kuhinjski aspirator u "Emeceti" i niko mu nijednog trenutka nije pomenuo da uz to ne dobija osnovni deo za funkcionisanje aparata, a to je filter. Da stvar bude gora, aspirator bez filtera odneli su na poklon.

- U 'Emeceti' smo pazarili kuhinjski aspirator marke "Vox", koji smo platili oko 4.900 dinara. Nijednog trenutka, ni prilikom odabira, niti plaćanja niko od prodavaca ili menadžera me nije obavestio da uz aparat ne ide sva oprema. Kupio smo ga, uredno platio i odneo ga na poklon. Međutim, usledio je novi šok kada su mi prijatelji rekli da ne mogu da montiraju aspirator u svojoj kuhinji, jer nema filter, bez kojeg on ne može da radi. Prvo sam pomislio da sam ga možda zaboravio ili da je nastala greška prilikom pakovanja. Ali, kada sam došao ponovo u "Emecetu" bio sam potpuno iznenađen - ispričao nam je svoje neprijatno iskustvo pri kupovini Ivan i dodao:

PRODUŽENA GARANCIJA - ČISTA ZA*EBANCIJA! Kupci gube pravo na dodatni garantni rok JER IM NIKO NE KAŽE DA TREBA DA SE REGISTRUJU ZA TU USLUGU!

Šta se sve prodaje bez opreme:

* šporeti bez kabla
* aspiratori bez filtera
* štampači bez tonera
* usisivači bez kese
* veš-mašine bez creva
* mašine za pranje sudova bez creva

- Bez imalo stida i izvinjenja, prodavačica mi je rekla: " Pa to se ne dobija uz aparat. Nije nikakva greška. To se kupuje posebno i naručuje u našim radnjama, kako bi vam garancija važila. Svaki filter pojedinačno je oko 800 dinara". Iako vidno iznerviran i revoltiran što mi to niko nije rekao, pristao sam da ga kupim, a onda sam dobio još jednu šok informaciju: "Možete, ali to se čeka, do desetak dana. Ne može pre." Van svake pameti. Em te ne obaveste da si dužan da kupiš opremu, em te izlože dodatnim troškovima i, na sve to, uslove naručivanjem samo u njihovim radnjama. Ali, nisam imao izbora, jer je bio poklon u pitanju - otkrio nam je svoj problem ovaj Beograđanin, kome su tek posle mese i po i silnih rasprava stigli filteri.

Ovo nije usamljen slučaj. Prema našim saznanjima, trgovci sve češće "zaboravljaju" da obaveste kupce da kupuju proizvod koji neće moći da koriste dok ne dokupe i neophodni dodatni deo za njega i dok ga ne postavi ovlašćeni serviser, jer u suprotnom, kako smo napomenuli, garancija neće važiti. Tako, na primer, bez problema će vam prodati štampač bez tonera ili šporet bez kabla za napajanje strujom... Što u prevodu znači da ste dobili robu koju ne možete da koristite, odnosno opet morate u prodavnicu.

Pozovite inspekciju

Ako se potrošač zadesi u ovakvoj situaciji, obavezno neka obavesti tržišnu inspekciju, jer je ovo kršenje više zakona
Petar Bogosavljević, Pokret potrošača

Kada tamo odete, umesto izvinjenja i objašnjenja, uputiće vas na dodatne troškove i napomenuti da to mora da postavi samo ovlašćeni električar. Da stvar bude još gora, u mnogim domaćim radnjama prodavci ne smatraju da je važno da vas upozore da robu koju kupujete nećete moći da koristite kad vam je isporuče niti da je reklamirate ako nema odgovarajući garantni list i pečat servisera. Ili je to možda namera da oštete potrošača, izlažući ga dodatnim troškovima i poništavanju garancije?

Stoga se na društvenim mrežama vodi polemika o ovakvom poslovanju, pa smo naišli na bezbroj komentara revoltiranih kupaca koji su prilikom kupovine nekog aparata prošli kao bosi po trnju.

- Kupim šporet, nema kabla. Dođem u prodavnicu i kažu mi: "Gospodine, kabl se kupuje posebno. I mora ga montirati ovlašćeni električar, koji će lupiti pečat, inače garancija ne važi. Pa šta je sledeće? Kad kupim sladoled, moram posebno štapić da kupim, pa da zovem ovlašćeno lice da montira sladoled na štapić? - napisao je jedan Beograđani, a zatim je usledio niz komentara poput:

 

Shutterstock

- Meni se pri renoviranju stana nešto desilo sa "Bošovom" ugradnom pločom starom godinu dana. Došao njihov serviser. Naravno, prvo pita ko je ovo povezao, kao nije dobro. Rekoh, radila je tako godinu dana. Međutim, isto me je obavestio da garancija ne važi, ako nije ovlašćena osoba. To mi pri kupovini niko nije rekao - samo su neki od žalbi potrošača na društvenoj mreži "Tviter".

Ministarstvo: Za kršenje zakona novčane kazne

U Ministarstvu trgovine navode da je Zakonom o zaštiti potrošača propisana obaveza trgovca da potrošača, prilikom ponude i prodaje tehničke robe, obavesti o dostupnosti rezervnih delova, priključnih aparata, tehničkog servisa...
- Trgovac mora potrošača da obavesti pre kupovine šporeta ili nekog drugog aparata šta nije uračunato u cenu i šta se ne dobija. Tako, na primer, da u cenu ove robe nije uračunat kabl, bez koga šporet ne može da funkcioniše. Tako da kršenje ove odredbe zakona povlači i novčane kazne - navode u resornom ministarstvu.

Vođeni našim saznanjima domaći stručnjaci oštro su osudili ovakav vid poslovanja i napominju da je ovo ozbiljno kršenje Zakona o poslovanju i zaštiti potrošača! Prema njihovim rečima, ukoliko se ovo zaista dokaže u svim prodavnicama bele tehnike, ovde ima puno posla za tržišnu inspekciju, ali i resorno ministarstvo.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović ističe za Zaštitnik potrošača da je ovo tipičan primer obmane kupaca i da sve te firme zaslužuju sankciju i kaznu.

- Zakon obavezuje prodavce da na vidnom mestu napišu da se šporet prodaje bez kabla, kao i da o tome lično obaveste kupca. Ali oni to ne rade, i to veoma dugo, i na taj način obmanjuju kupce i bukvalno se prave ludi kada dođete na reklamaciju. Prodavci to rade jer imaju dodatnu zaradu, posebno prodaju šporet, a posebno kabl, ili kao ovaj primer aspirator bez filtera. Zaista nečuveno i za rigorozno delovanje nadležnih - objašnjava Papović.

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Petar Bogosavljević kaže da je prodavac dužan da vas pre kupovine obavesti da uz aparat ne dobijate neophodnu opremu, ali i da prijavite prodavca tržišnoj inspekciji ukoliko vas prisiljava da dodatne elemente pazarite baš kod njih.

- Ako kupac pazari aspirator ili šporet, prodavac je dužan da ga obavesti da uz njega neće dobiti potrebnu opremu bez koje aparat ne može da radi! Ukoliko to ne uradi, krši Zakon o zaštiti potrošača. Još gore je ako uslovljava kupca da taj isti deo mora da kupi samo i isključivo u njihovoj radnji! To je onda veliki propust prodavca i ozbiljno kršenje zakona za koje su zaprećene veoma visoke novčane kazne. Ako se potrošač zadesi u ovakvoj situaciji, obavezno neka obavesti tržišnu inspekciju - savetuje Bogosavljević.



Ljube

27.10.2018. 16:26

Gde ste vi ljudi živeli do sada? Pa šporeti se prodaju bez kabla unazad 25 godina, svako ko ga je kupovao od kasnih 80-tih na ovam to zna. Da li je to u redu ili nije je druga stvar ali to nije ništa novo ...


RINGISPIL

27.10.2018. 19:10

Da ovde ima ZDRAVE I NORMALNE konkurencije nudili bi prodavci i tri kabla za stednjake i sporete samo da ga prodaju.Nego ovde brate primitivna elita i nezna sta mu treba da bi stednjak funkcionisao. Po LOGICI NEKIH OVDE na portalu i automobil treba da se prodaje bez guma jer prodavac "nezna" oces li letnje ili zimske.


Bojan

27.10.2018. 17:24

Ljudi bozji, nemozete da krivite prodavca,on je "druga" ili "treca" "ruka" u lancu trgovine pravo mesto gde inspekcija treba da radi svoj posao su uvoznici i proizvodjaci tj. oni koji uzimaju najveću lovu i njima inspekcija nesme ništa!Naš narod lepo kaže "riba smrdi od glave a ne od repa"!



Pero

28.10.2018. 00:27

Ovo ko cita a ne zivi u Srbiji ili je sokiran ili pomisli da je prvi april.


Mostarac

28.10.2018. 00:48

Koje gluposti na jednom mjestu. 1. Filter u aspiratoru ne postoji, postoje modeli sa ugradnim filterom koji upijaju mirise. Aspirator ima mrežicu ili filc.Candy nema utikač. 2. Sporet- nema kabl, osim poneki Beko, ali monofazni bez utikača.. Nije tačno da servis ne priznaje saobraznost i garanciju. 3. Svaka masina ima crijevo, ako nema, znaci da je ukradeno. 4. Zakon nije definisan kako treba. Niko od inspektora niti ZOZP ne zna značenje riječi Saobraznost. Ostavljeno je milion propusta i tu nisu validni nops jer nemaju pojma o reklamacijama. Prodavnice takodje nisu psihijatrijske ustanove za tzv izivljavanje nad prodavcima, kojih je sve vise. Osnovno je da vi postavite pitanje o proizvodu, jer prodavac ne moze da cita misli sta vam treba.


Dragče

28.10.2018. 01:15

Štednjak se nikada nije prodavao sa kablom za priključenje na električnu energiju! Zašto? Pa zato što se klasičan štednjak može priključiti i na trofazni priključak i na monofazni! Kabl su imali samo "mini električni štednjaci" jer se oni priključuju isključivo na monofazni priključak! Isto tako za plinski štednjak morate sami nabaviti plibsku bocu za domaćinstvo i vama odgovarajuće crevo za plin (dužina) i regulator pritiska! Kabl ne dobijate ni kada kupite ugradne elemente štednjaka, grejnu ploču i rernu. Jer se nezna koliko je priključnica udaljena od mesta ugradnje pojedinih elemenata. Zašto mora ovlašćeni majstor a ne "divljak" - zato što je tako zakonim regulisana grdancijska izjava i važnost garancije! Sramota je što rashladni uređaji na sebi imaju priključni kabl dužine jedva 60 do 80cm, a ne dozvoljava se priključak na produžni kabl, kao i kućne klime. A vi za uređaj date nekoliko desetina hiljada dinara. Pa nije kabl čitavo bogatstvo da ne može da bude bar 1,5m!!


Murgec

28.10.2018. 02:23

Kupio Vox inverter klimu u emm* radnji, rekli jednu cenu u prodavnici, na racunu druga cena. Majstor koji ugradjuje klime se iznenadio kad je video da umesto 6.300 din za ugradnju pise 8.100 din. Plus na sve to nas u radnji nisu obavestili o troskovima usled ugradnje klime. Usled nedostatka vremena zbog posla i drugih obaveza nisam mogao da zovem trzisnu inspekciju ali sam zato odlucio da vise ne kupujem u emm* radnji, kao i u winwi*. Toliko.


Boki

28.10.2018. 11:03

Predlazem da preuzmemo ruski zakon o zastiti potrosaca posto EU propada i nikada necemo uci u nju.


Marcco

27.10.2018. 16:31

Pa naravno da je šporet bez kabla... odkuda da znaju da li će da šporet bude prikljućen na dvofaznu ili trofaznu struju. Za ostalo nije ok, mada sam ja uvek dobijao i crevo za mašinu i filtre za aspiratore.


mica

27.10.2018. 17:51

@Marcco - ne postoji dvofazna struja, nego monofazna I trofazna.


Crni

27.10.2018. 19:47

Vratis uredjaj kao neispravan, zvanicno ne radi i trazite pare nazad, pocece da vrdaju, ako uredjaj ne radi a ne radi nedostaju delovi trazite da osposobe a to nece onda pare, nista se ne doplacuje, i naravno inspekcije


Kiril

27.10.2018. 16:56

Još uvek su dobri, dok nam šporete, isporučuju sa grejačima u rerni. Limarija?? Plastika.


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]