ZA POZNATE AUTO-KUĆE MI SMO - OVCE ZA ŠIŠANJE! Evo kako varaju DAČIJA I TOJOTA!

Informer ZP

09:09 Zaštitnik potrošača 4

Zaštitnik potrošača | 08. 05. 2019.

ZA POZNATE AUTO-KUĆE MI SMO - OVCE ZA ŠIŠANJE! Evo kako varaju DAČIJA I TOJOTA!

"Dačija" u reklami obećava kupcima besplatan kasko, dva servisa i kamatu od tri odsto, ali je u praksi situacija znatno drugačija. "Tojota" nudi povoljna kredit za model "korola" sa ratom od 159 evra, ali ne pominje dodatne troškove od 3.000 evra

PRIČA 1 - DAČIJINA TROSTRUKA OMBANA

Samo nekoliko meseci nakon što je obmanjivala potrošače da džip "daster" mogu da kupe za jednu lubenicu dnevno, a model "sandero" za teglu ajvara svakog dana, za šta smo dokazali da je potpuna neistina, kompanija "Dačija" je smislila najnoviju marketinšku prevaru. Naime, ova firma u svojoj aktuelnoj marketinškoj kampanji kupcima njenih vozila obećava jednogodišnje kasko osiguranje, dva servisa i kredit sa tri odsto kamate, što bi bila izuzetno lepa akcijska pogodnost da se ne radi o teškoj obmani, pošto potrošači ne dobijaju ništa od onoga što im je obećano.

Da pojasnimo, kada pažljivo pročitate sitna slova u "Dačijinoj" ponudi, shvatite da kasko koji dobijate ne pokriva celu štetu i da ne važi do iznosa od 100 evra, da uopšte ne dobijate dva servisa nego samo zamenu motornog ulja i filtera ulja i da uz nominalnu kamatnu stopu, koja je zaista tri odsto, dobijate i paprenu efektivnu kamatnu stopu od 4,22 odsto, čime ovaj kredit za automobile postaje daleko od povoljnog.

Informer ZP

Predstavnici potrošača i stručnjaci rekli su za naš list da se radi o ko zna kojoj po redu marketinškoj prevari ove kompanije i da je krajnje vreme da nadležni organi izreknu rigoroznu višemilionsku kaznu, kao i zabranu reklame koja sve kupce dovodi u zabludu.

Predsednik Pokreta potrošača Srbije Petar Bogosavljević kaže za naš list da se u "Dačijinoj" reklami prevara vidi iz "aviona" i da bi nadležni organi napokon trebalo da počnu da rade svoj posao po pitanju ove kompanije.

- Ništa čistije i jasnije nego ova reklama, tako je lepo pokazana prevara, i to po svakoj stavci. Obećavaju ljudima tri stvari, a ne daju ništa od onoga što obećaju i to je vrlo lako dokazivo. Kao prvo, zna se šta je kasko osiguranje, ono pokriva svu štetu koja nastane i čim vidite, kao što je sada slučaj, neke priče o delimičnom pokrivanju štete ili nepokrivanju do određenog iznosa, odmah znajte da je reč o prevari. Druga stvar je servis, i to se tačno zakonski zna šta obuhvata. Ako je u pitanju mali servis, on obuhvata zamenu ulja i filtera ulja, zamenu filtera vazduha i filtera goriva. To što oni kažu u fusnotama zamena ulja i filtera ulja, to nije mali servis niti bilo kakav servis, i to bi kao automobilska kompanija trebalo da znaju, a ne ja da ih učim. A kao treće, ako napišete na reklami i na sajtu samo tri odsto kamate, onda dajte tu kamatu, a ne da na prevaru stavite efektivnu kamatu da bude za pedeset odsto veća od nominalne - rekao je Bogosavljević i dodao:

Informer ZP

- Ovde imamo obmanjivanje i dovođenje potrošača u zabludu, što je kažnjivo prema Zakonu o zaštiti potrošača, kao i klasičan primer prevarnog oglašavanja, koje je kažnjivo i po Zakonu o zaštiti potrošača i po Zakonu o oglašavanju. I zavto bi ova kompanija trebalo da dobije zabranu reklame i kaznu dva miliona dinara. Uz to, "Dačija" je sa svojim čestim prevarama pravi primer kompanije koja bi trebalo da bude kažnjena sa 10 odsto od godišnjih prihoda za nelojalnu konkurenciju. Podsetiću da ovo njima nije prvi put, imali smo i lubenice i ajvare i još štošta i nikom ništa. Neko mora da zapita nadležne organe zbog čega na primeru "Dačije" ne rade svoj posao i koliko još prevara treba da im se toleriše. Ako jednoj stranoj firmi dopuštamo da svako malo obmanjuju potrošače i prevarno se reklamiraju, kako sutra da tražimo od naših firmi da bilo šta poštuju. Zakon mora da bude isti za sve, a po zakonu bi "Dačija" morala da bude rigorozno kažnjena jer je to jedini način da prekinu ovu svoju nepoštenu praksu - jasan je Bogosavljević.

RASKRINKANA DAČIJA! Za neispravni "sandero" nije kriv gas VEĆ GREŠKA NA MOTORU!

Sa njim se slaže i marketinški stručnjak Saša Borojević, koji tvrdi da su prevarne radnje kompanije poput "Dačije" jedan od glavnih razloga što "naš" "Fijat" nije u dovoljnoj meri osvojio tržište u Srbiji.

- "Dačija" je firma koja se već dugo vremena služi onim pravilom da naš narod kompletan ugovor iščita tek kada nešto kupi. Takav je i ovde slučaj, jedno je u reklami a nešto sasvim drugo u ugovoru. To je, naravno prevarni, marketing, kao i brojne druge njihove kampanje do sada. Bilo bi dobro da nadležni organi reaguju na ovakve stvari jer se stvara jedna nelojalna konkurencija. Običan čovek poveruje reklami i kupi proizvod. Ovakve kompanije i ovakvi marketinški trikovi su jedan od razloga što naš "Fijat" iz Kragujevca nije uspeo da se probije na ovom tržištu. Jednostavno, neće ljudi da lažu potrošače i tu ispravnu poslovnu praksu, nažalost, plaćaju u konkurenciji sa ovima "drugima" - objasnio je naš sagovornik.

PRIČA 2 - TOJOTIN KREDIT PUN SKRIVENIH TROŠKOVA


Iako je poslednjih decenija bila poznata po relativno fer poslovanju, talasu prevara automobilskih kompanija priključila se i japanska "Tojota". Ova poznata firma u najnovijoj akciji nudi u sklopu svog "Tojota fleks" finansiranja model "korola" na 60 mesečnih rata plus učešće, od čega je svaka rata 159 evra. Taman kada pomislite da je ovo sasvim pristojna ponuda i otrčite u najbliži "Tojotin" prodajni servis, tamo vam prilikom potpisivanja ugovora objasne da uz učešće vi zaista imate 59 rata od 159 evra, ali i poslednju koja iznosi neverovatnih 3.643,75 evra, što je preko 20 odsto celokupne cene automobila. Tada shvatate da je reč o velikoj prevari, jer vas mesečna rata samo prividno košta 159 evra, a potom sve to i još mnogo više platite u poslednjoj uplati. 

Informer ZP

Da sve bude gore, iza ove prevare krije se još veća zamka u vidu izuzetno nepovoljnog lizing kredita sa nominalnom kamatnom stopom 3,33 odsto, efektivnom kamatnom stopom od 9,97 odsto i velikim brojem sumanutih umetnutih troškova kao što su 263 evra naknade za obradu zahteva, 258 evra PDV na kamatu, ili 6.000 dinara za upis u registar Finansijskih lizinga, 1.200 dinara za ispis i mnogi drugi... Potrošačka udruženja i marketinški stručnjaci u razgovoru sa našim novinarima su rekli da je ovo knjiški primer prevare za koju "Tojota" mora da bude rigorozno materijalno kažnjena uz obaveznu zabranu reklame koja se temelji na lažima.

Marketinški stručnjak Saša Borojević, koji "Tojotine" automobile vozi već dve decenije, smatra da je ovo veliki marifetluk poznate japanske kompanije. Kako tvrdi, evidentno je da se ovaj gigant poslednjih godina na našem tržištu sve češće služi prevarama, zbog čega je odlučio da kupi nov automobil druge marke.

Informer ZP

- Kao neko ko vozi "tojotu" skoro 20 godina mogu da kažem da ova kompanija definitivno nije više ono što je bila. Kad to kažem, mislim pogotovo na dilere koji ih zvanično zastupaju u Srbiji i onda nije ni čudo što se sve češće susrećemo sa prevarama. Iskreno i sam sam bio žrtva toga poslednjih godina. Ovaj slučaj sa "Tojota fleksom" je očit primer da je automobilska industrija u krizi, kada su velike kompanije spale na to da ovakvim prevarnim marketinškim trikovima i obmanama lažu kupce. Pa prosto ne možete nekome obećati na reklami ratu od 159 evra, a onda mu napamet poslednju ratu naplatiti skoro 4.000 evra, jer to nije samo prevara već i veliki bezobrazluk - rekao je Borojević i dodao:

- "Tojota" sa ovakvim stvarima neminovno gubi svoje verne kupce jer potrošači sve vide. Pitajte veliki broj ljudi koji voze automobile ove japanske kompanije i većina će vam reći da ne može više da se izbori sa njihovim obmanama na polju kredita, servisa, prevarnog marketinga i svega ostalog. Uz to, pored razočarenja samih kupaca, ovakva reklamiranja bi trebala i morala i zakonski da se kazne - jasan je naš sagovornik.

TOJOTA PRAVILA KOLA OD FALŠ MATERIJALA! Pljušte tužbe protiv japanskog proizvođača automobila!

Sa njim se slažu i u Pokretu potrošača Srbije, gde su za naš list rekli da "Tojota" krši više zakona, za šta su predviđene višemilionske kazne i obavezna zabrana reklame.

- To što su na svom sajtu i na reklami obećali ratu od 159 evra, a onda im je poslednja rata gotovo 3.700 evra spada u prevarni marketing i prevarno oglašavanje. Kada saberete sve rate zajedno sa poslednjom, vama ispadne mesečno 217 evra, a ne 159 evra, a razlika od skoro 60 evra u Srbiji nije nimalo zanemarljiva. Oni ovako obmanjuju potrošače i krše i Zakon o zaštiti potrošača i Zakon o oglašavanju, za šta su predviđene višemilionske kazne i zabrana te reklame. Da ne pričam o tome što su ovim prekršili Zakon o konkurenciji, za šta se uzima i do deset odsto godišnjih prihoda, što za ovu kompaniju nije mala cifra. Mislim da inspekcija ovde treba što pre da reaguje i da rigorozno kazni japansku kompaniju, jer ako se njima dopusti nešto ovako, kako ćemo bilo kome, bilo šta više moći da zabranimo - poručuju u ovom pokretu.



Ralle

08.05.2019. 09:45

Za tojotu nije prevara, nije vam fora da kudite ljude bez veze. To je klasican finansijski lizing i kod svakog takvog lizinga se placa u zadnjoj rati preostala vrednost. To vam je gradivo za srednju skolu...


Djoma

08.05.2019. 09:48

Apsolutno ste sve u pravu. Skoro sam kupovao nov auto i obisao sam sve salone. Na sajtovima auto kuca se nude jedne cene, toboz "akcije" a kad dodjete na lice mesta ta auta koja su navodno na "akciji" ne postoje..Ili ih nema ili ima ali uz gomilu dodatne opreme koju morate uzeti pa vam na taj nacin nabiju standardnu cenu..To je bruka sta rade, plus 80% neljubaznih i nadrndanih likova koji rade u tim salonima, odnos prema kupcu kao da mu nesto daju na poklon a ne prodaju auta za dobar novac..


SS

08.05.2019. 11:48

Ošišani smo mi odavno,a šišaju nas i dan danas,i po svm pitanjima,a ne samo"limuzina".E narode Srbije,dokle.


Goran

08.05.2019. 12:11

Al lupate gluposti. 60a rata je ucesce i sta je tu problem? Dao ucesce kao prvu ili poslednju ratu je isto. Tako se radi i u svim evropskim zemljama. Vama je bitno samo da bacate ljagu na nekoga, a to sto nema veze sa mozgom nije bitno.


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]