CIA SNAJKA, CIA! Građani u panici, evo KAKO NAS I ZBOG ČEGA ŠPIJUNIRAJU VELIKE KOMPANIJE?

Informer ZP

09:53 Zaštitnik potrošača 1

A. Crnomarković | 28. 06. 2019.

CIA SNAJKA, CIA! Građani u panici, evo KAKO NAS I ZBOG ČEGA ŠPIJUNIRAJU VELIKE KOMPANIJE?

Ukoliko vam je uključen blutut ili GPRS, nemojte da se iznenadite ako prođete pored neke radnje ili proizvoda i da vam upravo za njega stigne reklama na mobilni. Kompanije koriste sve moguće načine da vas lociraju kako bi putem društvenih mreža i internet reklama promovisali svoj proizvod i usluge

Poznati domaći i strani brendovi nam lociraju mobilne telefone i špijuniraju nas na društvenim mrežama kako bi reklamirali svoje proizvode. Oni koriste to što je ljudima uključen blutut ili NFC, koji se koristi za punjenje telefona eksternim punjačem, da odrede tačno gde se nalazi mobilni telefon kako bi poslali reklamu čim potrošač prođe pored njihove radnje. Još gora situacija dešava se na Guglu, Fejsbuku ili Instagramu, koji prate sve što pretražujete i svaku stranu koju posetite, a kako mnogi pouzdani izvori tvrde, i vaša dopisivanja sa prijateljima i pozive preko ovih društvenih mreža, pa onda ne treba da iznenadi kada vam deset minuta nakon što ste se sa devojkom dogovarali oko letovanja ili kupovine odela "iskoče" reklame baš za te stvari.

Lociranje

Kompanije najčešće lociraju naše mobilne telefone preko blututa i NFC-a, koji se koristi za punjenje telefona preko pokretnog punjača
Dragan Varagić, IT stručnjak

Nedavno je građane zbunio i zabrinuo "Telenor", jer je posle velikog broja komentara nezadovoljnih ljudi kojima je smetalo što dobiju poruku na mobilni telefon o njihovoj akciji čim prođu pored prodavnice, priznao da pomoću baznih stanica i GPRS-a locira uređaje potrošača u marketinške svrhe, tvrdeći da je sve po zakonu.

Poznati IT stručnjak Dragan Varagić objasnio je da kompanije najčešće lociraju naše mobilne telefone preko blututa i NFC-a, koji se koristi za punjenje telefona preko "pokretnog" punjača.

ŠPIJUNIRALI NAS I PREKO IGRICA! Progovorio bivši menadžer Fejsbuka: Profili korisnika su "roba" koja se svaki dan PRODAJE!

- Poenta je u tome što ljudi na ovim savremenim telefonima imaju uključen veliki broj opcija, a da to i ne znaju. Kod ovog primera sa "Telenorom" i ostalim kompanijama koje to rade imamo situaciju da oni lociraju uređaj nekog čoveka. To se retko radi preko GPRS-a i lokatora jer nisu kod svih ljudi uključeni i najčešće lokaciju telefona saznaju preko blututa i NFC-a, koji se takođe koristi za povezivanje telefona i drugih uređaja najčešće kada koristite eksterni pokretni punjač. Tako da bi ljudi trebalo da isključuju GPRS lokaciju, blutut, da ne koriste NFC, što je u modernom vremenu jako teško - rekao je Varagić i dodao:

Poverenik treba da ispita slučaj

Pošto je u toku izbor za novog Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, koji je ujedno najkompetentniji da priča o ovoj temi i odgovara na ova pitanja, konsultovali smo ombudsmana Zorana Pašalića, koji je dao sledeći komentar:
- Ako su ljudima stizale poruke kada prolaze pored "Telenora", onda je to svakako slučaj kojim Poverenik mora da se pozabavi. Video sam i objavu "Telenora", oni kažu da su obrađivali podatke u skladu sa Zakonom, a sad je na Povereniku da iznese svoj stav i sud da li je to baš tako ili nije - kratak je bio Pašalić.

- Što se tiče Fejsbuka i drugih društvenih mreža, iskreno sumnjam da neko prisluškuje telefone, ali rade drugu stvar. Prate svaku stranicu koju posetimo i sve što "guglamo" i na osnovu toga "iskaču" reklame. Ljudi se uplaše jer taj dan pričaju sa ženom telefonom o moru i na Fejsbuku im izlaze ponude za more, ali to je zato što su sigurno ukucali nešto u pretraživaču u vezi s tim i zaboravili, a ne zato što im neko prisluškuje razgovore - objašnjava Varagić.

Marketinški stručnjak Saša Borojević kaže za naš list da prema važećem Zakonu mora da postoji saglasnost korisnika društvenih mreža da njihovi podaci budu prosleđeni bilo kojoj kompaniji.

- Podaci o korisnicima kojima raspolažu "Gugl", "Fejsbuk" i velike kompanije omogućavaju targetiranu ponudu usluga određenoj ciljnoj grupi. Usluge ovih kompanija koristi većina domaćih i svetskih firmi, to je takozvano "Gugl", "Fejsbuk" ili "Instagram" oglašavanje. GDPR, odnosno Zakon o zaštiti podataka o ličnosti reguliše ovu oblast u smislu da zahteva saglasnost korisnika da njihovi podaci budu ustupljeni nekoj kompaniji i to, sa druge strane, obavezuje firme da te podatke čuvaju, obrađuju i koriste ih po unapred utvrđenim pravilima. Marketing definitivno ide u pravcu personalizovanih ponuda za svakog korisnika, dok tradicionalni kanali imaju sve manji značaj - rekao je Borojević.

Informer ZP

Informer ZP

On se je rekao da je slična situacija i sa mobilnim operaterima, samo što oni preko baznih stanica lociraju telefone. Uz to je savetovao ljude da isključe lokatore na telefonima kako bi izbegli ove neprijatnosti.

Oprez je obavezan

Isključite lokatore na telefonima kako biste izbegli ove neprijatnosti
Saša Borojević, marketinški stručnjak

- Situacija sa mobilnim operaterima je slična, ali manje drastična. Prateći GDPR propise i lokalnu regulativu, a i u skladu sa potpisanim Ugovorom koju korisnici imaju sa operaterom, oni obrađuju podatke korisnika. To u pojedinim slučajevima može da uključuje i podatak o lokaciji bazne stanice u okviru koje se korisnik nalazi. U skladu sa tim, može poslati promotivnu poruku kad se korisnik nalazi u dometu konkretne bazne stanice ili ima da ponudi neki proizvod, uslugu ili benefit. Ovakva vrsta promotivnih ponuda karakteristična je za sve potrošačke industrije, ne samo za mobilnu telefoniju, zahteva saglasnost korisnika, ali i daje mogućnost da se korisnik odluči da ne želi da ih više prima. Stoga, savet svim korisnicima mobilnih telefonija jeste da čitaju na šta daju saglasnost, a drugi savet je da isključe lokator - kaže Borojević.

TEORIJA ZAVERE VIŠE NIJE TEORIJA! Konačno imamo dokaz - DA, VAŠ TELEFON VAS ŠPIJUNIRA!

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević je istakao da niko nema prava da u marketinške svrhe prati, špijunira i prisluškuje ljude i da je to neophodno što pre zabraniti.

- Sva vrhunska tehnološka dostignuća zloupotrebljena su od strane marketinških agencija. Smatram da je ovde situacija alarmantna i da su prava potrošača i njihova privatnost izuzetno ugroženi. Pa da li je normalno da vam "Telenor" locira telefon da bi vas obavestio o akciji, pa ko vam garantuje da oni posle toga neće da vas prate? Ko to sme da radi bez vaše saglasnosti? Isto je i sa oglasima na društvenim mrežama. Odakle marketinškim agencijama pravo da gledaju sve što vi pretražujete, čitaju dopisivanja, slušaju razgovore? Pa tako se krše sva pravila privatnosti i ko može da zna da li će taj koji nešto pročita ili čuje da zloupotrebi neku informaciju iz vašeg života. Ovakva praksa pod hitno mora da se zabrani i da se izreknu drakonske kazne jer se krše i Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, i Zakon o informisanju i Zakon o konkurenciji, jer oni koji vam agresivno lociraju telefone imaju prednost u odnosu na one firme koje fer posluju. Ali očigledno su tu umešane određene interesne grupe kojima se ovo dozvoljava - jasan je Bogosavljević.



Smrad

28.06.2019. 11:31

Većih gluposti ne pročita danas. NFC radi do 15 santimetara i nema nikakve veze sa eksternim punjačima.


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]