DA LI SU OVI NORMALNI? PRODAJU SOKOVE 100% VEGAN: Slučaj proizvođača Duga fruit iz Kruševca ZAVRŠIO PRED INSPEKCIJOM!

Shuterstock

15:33 Zaštitnik potrošača 0

Zastinikpotrosaca.rs | 30. 10. 2019.

DA LI SU OVI NORMALNI? PRODAJU SOKOVE 100% VEGAN: Slučaj proizvođača Duga fruit iz Kruševca ZAVRŠIO PRED INSPEKCIJOM!

Navođenje podatka na ambalaži soka da je veganski je apsurdno i dovodi potrošače u zabludu, zbog čega se sokovima "dagio" bavi inspekcija ministarstva poljoprivrede

Kompanija "Duga fruit" iz Kruševca prodaje voćne sokove "dagio" sa oznakom "100% vegan", što, osim što je apsurdno, dovodi u zabludu potrošače!

Da stvar bude još gora, osim što za voćni sok ističu da je veganski, što je opšte poznato, na amabalažama ovih napitaka ne zna se ni tačan procenat voća, bio on od pomorandže, jabuke ili šumskog voća. Jedino poznato na deklaraciji jeste prisustvo masti, šećera, ugljenih hidrata, kalorija i soli. Domaći stručnjaci smatraju da je ovo ozbiljno kršenje zakona i dovođenja potrošača u zabludu!

Oznaka "100% vegan" je ozbiljna zabluda, jer po zakonu ne smete da na pakovanju ističete nešto što se podrazumeva
Petar Bogosavljević, Pokret potrošača

Kako Zaštitnik potrošača nezvanično saznaje, zbog ovakvog poslovanja, nepotpune deklaracije, ali i dovođenja potrošača u zabludu inspekcija Ministarstva poljoprivrede pokrenula je postupak protiv ove kompanije i ispituje sastav ovog napitka, kao i deklaraciju.

Podneta prijava

- Jedno potrošačko udruženje podnelo je prijavu, odnosno zatražilo da se ispita sastav ovih sokova, ali i sam njihov naziv, kao i deklaracija na ambalaži. Postupak je pokrenut zbog sumnje da oni oznakom i davanjem osobine "100% vegan" zapravo dovode potrošače u zabludu, jer svako zna da voće u sebi nema apsolutno nikakvih tragova životinjskog porekla, i svako zna da ne postoji vegansko voće, niti sok može biti mesnat.

Shuterstock

 

Drugo, idu na tu činjenicu da naši kupci nisu baš precizni kad kupuju i da uglavnom napamet stvari stavljaju u korpu, pa su zato i istakli oznaku "100 odsto" koja može imati razna značenja, a malo njih će pomisliti da je u pitanju vegansko poreklo - otkriva naš izvor dobro upućen u ovu situaciju.

- Zaista jedna sumanuta situacija i loš pokušaj proizvođača da se što bolje plasira na tržištu i da pobedi konkurenciju. Ovde imamo brojne propuste, od nepoštene poslovne prakse, obmane potrošača, lošeg deklarisanja proizvoda, preko kršenja zakona o odnosu voća u soku. Jer nije poznato da li ovaj napitak zaista ima 100 odsto voća ili samo jedan određeni procenat, i na tome inspekcija trenutno radi.

"Duga fruit" već imala problem sa kvalitetom

Ovo nije prvi put da postoji problem sa sokovima ove kompanije. Pre nekoliko godina ista ova kruševačka kompanija nije zadovoljila zakonske norme, što je utvrđeno prilikom analize sokova na našem tržištu.

Istraživanje je pokazalo da od 30 uzoraka sokova različitih proizvođača, čak deset sadrži manje voća od količine koja je navedena na pakovanju, zbog čega su nadležni organi tada smatrali da je to obmana potrošača, koji umesto voća piju šećernu vodicu. Verovali ili ne, najdrastičniji primer su bili sokovi kompanije "Duga fruit" iz Kruševca.

Ispitivanjem je utvrđeno da svih pet testiranih uzoraka sokova tog proizvođača ne sadrže količinu voća koja je navedena na ambalaži, zbog čega su svrstani u kategoriju neispravnih.

Tako se manje od 50 odsto voćnog sadržaja tada pokazalo u litarskom soku od jabuke "Duga fruit", a slično je bilo i s litarskim nektarom narandža na kom je navedeno da ima 50 odsto voća, što nije bilo tačno.

Nije isto kada vi pijete napitak od 100 posto voća i kada je u njega stavljen samo delić voća, to onda i ne možemo da nazovemo voćnim sokom. I bitna stvar je, ako se tvrdi da je "100 odsto vegan", onda taj sok ne bi smeo da ima ni veštačke dodatke, ni emulgatore, ni boje ni pojačivače ukusa i mirisa - navodi naš sagovornik.

Zabrana prodaje

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević napominje da je ovo nedopustivo ponašanje kompanije "Duga fruit" i da je ovde prekršen Zakon o bezbednosti hrane, tačnije stavka deklarisanja!

- Proizvođač je dužan da na deklaraciji jasno, vidljivo i potpuno istakne svaki deo proizvoda, šta sadrži, u kolikom procentu, koje dodatke, rok trajanja... I to svaki potrošač mora da vidi, a ne da zagleda. Obmana je, čak i prevara, kada se služite dovosmislenim trikovima kako biste privukli kupci.

Ovde je oznaka "100% vegan" ozbiljna zabluda, jer po zakonu ne smete da na pakovanju ističete nešto što se podrazumeva. To vam je isto kao kada na proizvod koji je očigledno bez glutena stavite tu oznaku. Tipičan primer dovođenja potrošača u zabludu, ali i obmana - naglašava Bogosavljević.

- Sjajna je stvar što nadležni organi već rade na ovom slučaju, jer su potrošači na prvom mestu. Ukoliko se pored ovih propusta utvrdi i neadekvatan odnosa voća u soku, onda ovi napici više ne bi smeli da se nađu na rafovima dok ne izmene svoj sastav i kvalitet - navodi naš sagovornik.

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE
 
Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE
 
Čitajte Zaštitnik potrošača: Zastitnikpotrosaca.rs


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]