• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: A. Crnomarković

25.02.2020

16:49

SAMI SEBE HVALILI, PA GRDNO PRETERALI! TV reklamom za supe obmanjuju javnost, tvrde da su najbolji, A NIKOM NIJE JASNO ZAŠTO?!

Zaštitnik potrošača

SAMI SEBE HVALILI, PA GRDNO PRETERALI! TV reklamom za supe obmanjuju javnost, tvrde da su najbolji, A NIKOM NIJE JASNO ZAŠTO?!

Podeli vest

U TV spotu za "Nestle" "C kokošiju supu" iz kesice iznosi se tvrdnja da je navedeni proizvod "No 1 kokošija supa". Ovo se može okarakterisati kao obmanjujuća reklama, jer potrošač ne zna zbog čega je baš ta supa najbolja, kažu u NOPS

Kompanija "Nestle" u svojim reklamama tvrdi da je njihova "C kokošija supa" "broj jedan", čime obmanjuje potrošače, dovodi ih u zabludu i prevarno se oglašava, saopštila je Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS).

Prema istraživanjima kompanije "Nilsen", "C kokošija supa" je prodata u dva puta manjoj količini od najprodavanije supe - 117.500 kilograma prema 231.000 kilograma
Goran Papović, NOPS

Oni su alarmirali javnost o ovom slučaju višestrukog kršenja Zakona o zaštiti potrošača i pozvali nadležne organe da što pre reaguju i sprovedu sve propisane mere.

Ukoliko se potvrdi da je "Nestle" sprovodio nepoštenu poslovnu praksu i prevarno se oglašavao, za svaki od ovih prekršaja su propisane novčane kazne od 300.000 do 2.000.000 dinara, a inspektori uz to imaju pravo i da zabrane spornu reklamu.

Brojke ih demantuju

Predsednik NOPS Goran Papović detaljno nam je objasnio ovaj slučaj i napomenuo da je apsolutno nejasno na čemu kompanija "Nestle" temelji svoje tvrdnje da je njihova supa najbolja, kad relevantna istraživanja to ne pokazuju.

 

 

- Na televiziji često možemo da vidimo razne oglasne poruke koje se pozivaju na različita istraživanja javnog mnjenja, stručna mišljenja, laboratorijske analize i slično. Malo detaljnije smo analizirali jedan od takvih primera i došli do sledećih saznanja - u reklamnom televizijskom spotu za "Nestle" "C kokošiju supu" iz kesice iznosi se tvrdnja da je navedeni proizvod "No 1 kokošija supa".

Ova oglasna poruka, koja je formulisana na nerazumljiv i dvosmislen način, uskraćuje potrošačima neophodan nivo obaveštenosti i može ih navesti da donesu ekonomsku odluku koju inače ne bi doneli. Navedena oglasna poruka, prema Zakonu o zaštiti potrošača i Zakonu o oglašavanju, može se okarakterisati kao obmanjujuća, budući da pojam "No 1" može ukazivati na različita svojstva proizvoda i prosečnom potrošaču ne može biti potpuno jasno po čemu je, primera radi, "Nestle" "C kokošija supa" "broj jedan" - rekao nam je Papović.

 

 

NOPS ukazuje na istraživnje tržišta koje je sproveo "Nilsen", a koje demantuje tvrdnje kompanije "Nestle".

- Prema istraživanjima kompanije "Nilsen", takozvanom revizijom maloprodaje za prošlu godinu, "Nestle" "C kokošija supa" je prodata u dva puta manjoj količini od supe koja bi, ako se kao kriterijum uzme količina prodatog proizvoda na tržištu, bila "No 1 u Srbiji" - 117.500 kilograma prema 231.000 kilograma.

2.000.000 dinara je maksimalna kazna po svakom prekršaju ukoliko se dokaže kršenje zakona

 

Kada se prodaji "C kokošije supe" pridoda i promo-pakovanje, koje sadrži dve kesice po povoljnijoj ceni, i dalje se ovaj proizvod proda u manjoj količini i manjoj vrednosti od najprodavanijeg iz ove kategorije u Srbiji.

Neophodno je napomenuti da "Nilsenova" istraživanja maloprodaje koristi većina trgovaca i dostupna su svim akterima na tržištu radi objektivnog upoređivanja međusobnih odnosa i kretanja na tržištu.

Kompanija "Nestle" se u svom TV spotu očigledno poziva na neko drugo, jednokratno istraživanje druge agencije, pri čemu se kao glavni parametar koristi subjektivno mišljenje potrošača o njihovom proizvodu, a koje nije dostupno konkurentima - jasan je Papović.

 

 

Prvi čovek NOPS je rekao da su sada na potezu nadležni organi, koji moraju što pre da utvrde i sankcionišu kršenje zakona.

- Zakon o zaštiti potrošača ističe pravo na obaveštenost. Obaveštenost podrazumeva raspolaganje tačnim podacima, koji su neophodni za razuman izbor ponuđene robe i usluga. Zbog toga televizijski spot o "Nestle" "C supama" smatram spornim i očekujem od nadležnih organa da u ovom i brojnim drugim slučajevima reaguju u skladu sa zakonom i utvrde postojanje nepoštene poslovne prakse i obmanjujućeg oglašavanja, koji su zabranjeni zakonom. Tim povodom obratili smo se i Regulatornom telu za elektronske medije (REM) i očekujemo odgovor - kaže Papović.

 

 

Drakonske kazne

Pravnik NOPS Mladen Alfirović objasnio je za Zaštitnik potrošača da su i za nepoštenu poslovnu praksu i za obmanjujuće oglašavanje kazne od 300.000 do 2.000.000 dinara, s tim što u ovom drugom slučaju inspektor ima pravo da zabrani spornu reklamu.

- U ovom slučaju Nacionalna organizacija potrošača Srbije je, kao što je i njena obaveza, alarmirala javnost i pozvala nadležne organe da reaguju u skladu sa zakonom. Ukoliko nadležni utvrde da je ovde bilo nepoštene poslovne prakse i da su potrošači nekom netačnom informacijom dovedeni u zabludu da donesu odluku i kupe neki proizvod koji inače ne bi pazarili, onda se to kažnjava prekršajno od 300.000 do 2.000.000 dinara i tu je nadležna Tržišna inspekcija.

 

 

Takođe, ukoliko se utvrdi i potvrdi da je reč i o obmanjujućem oglašavanju, tu je predviđena identična materijalna kazna od 300.000 do 2.000.000 dinara, a uz to inspektor ima ovlašćenje da rešenjem zabrani takvo oglašavanje i naloži otklanjanje nepravilnosti, uključujući uklanjanje oglasne poruke - detaljno nam je objasnio Alfirović.

U kompaniji "Nestle" kažu da je "Ipsos stratedžik marketing doo" tokom 2019. godine uradio istraživanje tržišta - i to slepi test dva proizvoda. Kako su objasnili poređena su dva proizvoda: "C kokošja supa" i još jedna supa drugog proizvođača..

- Ovaj vid istraživanja podrazumeva da ispitanici nisu unapred znali koju marku supe probaju. Na kraju su potrošači izneli svoju preferenciju. Nalaz ovog istraživanja je da ispitanici u direktnom izboru statistički znatno češće preferiraju "C kokošju supu" - kažu u Nestle i dodaju:- Uzorak je obuhvatio 309 ispitanika, oba pola, starosti 25 do 45 godina u tri grada u Srbiji: Beogradu, Novom Sadu i Nišu, što su tri najveća grada, koji reprezentuju regione Srbije 

- Ispitanici su imali prihode koji su bili najmanje srednje niski prema njihovoj percepciji. Ispitanici su bili korisnici dehidriranih supa iz kesice, koji ih najmanje 2-3 puta nedeljno jedu, a dehidriranu kokošju supu iz kesice jedu najmanje jednom nedeljno.

 

 

Oni su određivali svoj izbor prema ukusu. Na osnovu ovog relevantnog rezultata istraživanja, kompanija "Nestle" s ponosom je svoj proizvod "C kokošja supa" dodatno označila znakom "Broj 1 supa u Srbiji". U kompaniji Nestle tvrde da je izvor istraživanja jasno naveden i u TV reklami.

Borojević: Kompanije sprovode ekonomski genocid

Marketinški stručnjak Saša Borojević rekao je da kompanije prevarnim marketingom vrše ekonomski genocid i da su potrošače svele na nivo životinja koje moraju da uključe "šesto čulo" i da o svemu paze i sve proveravaju jer ne mogu da se oslone na podatke iz lažnih istraživanja koje koriste brojne firme.

- Mnoge kompanije su marketing poistovetile sa prevarom konzumenata. Poznato je da se marketing sastoji od strategija i taktika za identifikaciju, stvaranje i održavanje zadovoljstva potrošača, koje za rezultat daje korist i potrošača i proizvođača. Nažalost, mi na tržištu u Srbiji srećemo sve češće manipulaciju i laž od strane mnogih firmi.

 

 

Ta vrsta "marketinga" koju sprovode brojne kompanije dobija novi oblik, ali i naziv ekonomski genocid. Prosečan građanin sveden je na nivo životinje - da mora sve svoje vreme da upotrebi kako bi preživeo i osigurao najkvalitetnije za sebe i porodicu jer ne sme da se osloni na lažna istraživanja mnogih kompanija - objašnjava Borojević.

 

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE
 
Čitajte Zaštitnik potrošača:Zastitnikpotrosaca.rs



Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Izbori 2024

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija