HRVATI NE BRINU ZA PRAVA PUTNIKA: Ako se usvoji njihov predlog avio kompanije će PLAĆATI MANJA OBEŠTEĆENJA, EVO KOLIKO

pixabay.com

15:37 Zaštitnik potrošača 0

Zastitnikpotrosaca.rs | 28. 02. 2020.

HRVATI NE BRINU ZA PRAVA PUTNIKA: Ako se usvoji njihov predlog avio kompanije će PLAĆATI MANJA OBEŠTEĆENJA, EVO KOLIKO

Ukoliko se usvoji zakon, koji je predložila Hrvatska, oštećeni putnici nadoknadu bi mogli da traže tek ako let kasni duže od pet sati, umesto dosadašnjih tri.

Putnicima u vazdušnom saobraćaju na teritoriji Evropske unije uskoro bi mogla biti smanjena prava za nadoknadu štete od avio-kompanija. Ovo će pokušati da sprovede vlada Hrvatske prilikom predsedavanja EU, piše Zaštitnik potrošača.

14 odsto građana samo zna koja su im prava u vazdušnom saobraćaju

Tako bi na primer, prema novim pravilima, putnici imali pravo na nadoknadu štete samo ukoliko avion kasni više od pet sati. Prema važećem zakonu, taj interval je tri sata.

Osudila odluku

Potpredsednica Evropskih socijalista Biljana Borzan i poslanica u Evropskom parlamentu, poznata po borbi za potrošačka prava, oštro je osudila ove najave hrvatske Vlade.

- Mislim da je ovakav predlog skandalozan! Prava putnika u vazdušnom saobraćaju su već godinama na snazi, a i dalje samo tek 14 odsto građana zna za njih.

Čak 72 odsto putnika se u slučaju problema ne žali jer smatra ili da nema smisla ili da neće biti dovoljno obeštećeni.

Smanjivati pravo koje ionako putnici ne uspeju da ostvare opasno je i bezobrazno! Ukoliko vlada nastavi s ovim predlogom, ja ću učiniti sve što je u mojoj moći da ne prođe u Evropskom parlamentu - rekla je Borzanova.

Obaveze avio-kompanije

U slučaju da očekuje da će let kasniti, obaveza avio-kompanije se ogleda u obezbeđivanju hrane i pića za putnike u količini koja odgovara vremenu čekanja, kao i kanala za komunikaciju (2 telefonska poziva, teleksa, faksa ili mejla), i to prema sledećim uslovima:
 

- kada let kasni više od 2 sata u slučaju leta do 1.500 km
- kada let kasni više od 3 sata u slučaju leta od 1.500 km do 3.500 km
- kada let kasni više od 4 sata u slučaju leta preko 3.500 km

Ona postavlja pitanje zašto bi se avio-kompanijama izlazilo u susret?!

- Uprkos ogromnoj zaradi, statistike pokazuju da avio-kompanije u samo pola slučajeva otkazivanja ili kašnjenja leta kažu putniku koja su njegova prava.

Većina putnika tako sama plati nastale troškove poput hotela ili hrane, a koji su često veći i od naknade na koju imaju pravo po zakonu.

Ovo je baš u maniru naše vlade, kojoj nije dovoljno što uništava prava potrošača u Hrvatskoj, već sad smanjuje i evropska prava na koje se naši građani mogu pozvati - kaže Borzanova.

Neorganizovanost

Evropska parlamentarka podsetila je i da su kompanije u slučaju vanrednih okolnosti poput terorističkih napada ili vremenskih nepogoda izuzete plaćanja odštete putniku, tako da su veća otkazivanja letova u zadnjih nekoliko godina posledica jedino njihove neorganizovanosti.

Putnici imaju pravo na smeštaj u slučaju da se očekuje da let poleti dan nakon onoga što je planirano po redu letenja. U slučaju da let kasni više od pet sati, putnici mogu odustati od putovanja, zatražiti punu refundaciju neiskorišćenog dela karte, refundaciju iskorišćenog dela karte, a ako je potrebno, putnici imaju pravo na besplatan povratni let do tačke započinjanja putovanja, u najranijoj prilici.

Novčana nadoknada

U slučaju kašnjenja od 3 ili više sata, putnici imaju pravo na kompenzaciju u novcu, osim ako kašnjenje nije prouzrokovano izuzetnim okolnostima - loši vremenski uslovi, velike katastrofe, sigurnosni rizici, ugrožena bezbednost leta, avionske nesreće, itd. U tim slučajevima avio-kompanije nisu dužne da obeštete putnika.

Novčane nadoknade iznose:

- 250 evra za letove do 1.500 km
- 400 evra za letove od 1.500 km do 3.500 km
- 600 evra za letove preko 3.500 km

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE
Čitajte Zaštitnik potrošača:Zastitnikpotrosaca.rs

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]