ŠTA SIPAMO U REZERVOAR? EKSKLUZIVNO! Rezultati analize pokazali koji je dizel najbolji!
Podeli vest
* Analiza koju je za Zaštitnik potrošača uradila akreditovana laboratorija "Jugoinspekt Beograd" pokazala je da je dizel koji se prodaje na najvećim srpskim pumpama otporan od minus 23 pa do minus 32 stepena Celzijusa
* Međutim, prvi kristali parafina pojavljuju se kod nekih uzoraka već na minus 8 stepeni C
Niske temperature, koje bi već uskoro mogle da nas zadese, zadaju glavobolju vozačima automobila na dizel-pogon. Probleme pravi gorivo neotporno na mraz, zbog čega kola ne mogu da upale.
Analiza koju je za Zaštitnik potrošača uradila akreditovana laboratorija "Jugoinspekt Beograd" pokazala je da je dizel koji se prodaje na najvećim srpskim pumpama otporan od minus 23 pa do minus 32 stepena Celzijusa, u zavisnosti od toga za koje se gorivo opredelite.
U asortimanu firme "Zepter" nalaze se veoma skupe naočare koje, prema njihovim tvrdnjama, imaju svemoguće dejstvo. To je opasna prevara i Ministarstvo zdravlja mora reagovati, apeluju lekari i stručnjaci
28.12.2021
14:00
Inspektor "Jugoinspekta" uzorkovao je evrodizel i dizel-gorivo premijum klase sa šest benzinskih stanica koje imaju više od 50 prodajnih objekata u Srbiji. Svih 12 uzoraka zadovoljavaju zakonske parametre kvaliteta, ali postoje razlike, između ostalog, i u zimskim osobinama dizela koje su nam u ovoj analizi bile prioritet.
Za dizel-gorivo karakteristično je to da se zakonske norme menjaju u zavisnosti od perioda godine u kom se prodaje. To se posebno odnosi na filtrabilnost, odnosno na izdržljivost na niskim temperaturama. Postoji šest takvih perioda, a trenutno je na snazi kriterijum da dizel mora biti otporan na minus 10 stepeni Celzijusa. Ovaj kriterijum važi u periodu od 16. novembra, pa do 15. marta.
U klasi evrodizela uzorak sa benzinske stanice OMV je najlošiji i podnosi temperaturu do minus 25 stepeni. Sledi ga "Lukoil" sa minus 27, a "Knez" i "MOL" su bolji za jedan stepen. Na prvom mestu po ovom parametru je dizel sa "NIS" pumpi.
Kada govorimo o dizelu iz premijum klase, poredak je nešto drugačiji. Na vrhu lestvice je ubedljiv OMV-ov "max motion", koji će pokrenuti vaš automobil na minus 32 stepena. Ostali uzorci su pokazali približne rezultate, pa je tako NIS-ov i MOL premijum dizel izdržljiv na minus 29. "Knez" će paliti do minus 25, a EKO na minus 27 stepena.
"Lukoil" zaostaje sa minus 26 stepeni.
Ipak, ako ne idete u polarne krajeve, nema potrebe da bacate novac na najizdržljiviji premijum dizel, jer je on i za tri-četiri dinara skuplji po litru od svojih konkurenata koji zadovoljavaju vrlo pristojne kriterijume.
Ono što stvara problem prilikom paljenja automobila na dizel-pogon zapravo su kristali parafina koji dovode do začepljenja filtera goriva. Tačka zamućenja je pokazatelj kada počinju da se stvaraju prve parafinske čestice. Za ovaj parametar ne postoje zakonske odredbe kao kod filtrabilnosti.
Analiza evro-dizela pokazala je da u ovoj kategoriji najslabiji dizeli počinju da se mute već na minus 8 stepeni Celzijusa. Za dva stepena su otporniji evro-dizel "EKO" i "NIS".
U premijum klasi dizela ubedljivo najvišu tačku zamućeja ima onaj OMV-ov, za koji su rezultati analize pokazali da počinje da se muti na minus 11 stepeni. "NIS" dizel se našao na drugom mestu (minus 10 stepeni), treći je MOL-ov (minus 8). Četvrto mesto dele Lukoil, Knez i EKO sa minus 7.
FILTRABILNOST
Ovo je najvažnija osobina dizela jer ukazuje na to kako se ponaša na niskim temperaturama. U toku godine postoji šest perioda - leto, zima i četiri prelazna. Budući da smo uzorkovanje radili u zimskom periodu (od 16. 11. do 15. 3), gorivo je testirano na maksimalnoj temperaturi od minus 10 stepeni Celzijusa. Ukoliko je filtrabilnost loša, dolazi do izlučivanja kristala parafina, usled čega se zapuše cevi za dovod goriva i filteri.
TAČKA ZAMUĆENJA
Tačka zamućenja predstavlja najnižu temperaturu na kojoj se, prilikom hlađenja, pojavljuju prvi sitni kristali parafina, odnosno gorivo počinje da se muti. Parafin se u dizel-gorivu na niskim temperaturama kristalizuje, a ti kristali začepljuju pore filtera goriva. Što je temperatura niža, kristali postaju veći. Kad se povećaju dovoljno da blokiraju protok goriva kroz filter, ne možete pokrenuti motor ili proradi samo na trenutak i ugasi se.
Vozačima je bitna potrošnja goriva, ali i snaga motora koju gorivo daje. To se prikazuje kroz cetanski broj, odnosno gustinu dizela. Ukoliko vam nije važna samo otpornost na niske temperature, važno je da pogledate šta su po ovom pitanju pokazale analize. Onaj koji se pokazao kao najotporniji na mraz, prema drugim parametrima kvaliteta ne svrstava se u vrh lestvice. Isto je i ako govorimo o ekonomičnosti evrodizela. Najekonomičniji evrodizel je sa MOL pumpi, a za njim slede "Knez" i "Lukoil". U premijum klasi OMV je na vrhu liste, dok je EKO zauzeo poslednje mesto.
Analizirali smo i sadržaj sumpora koji ukazuje na to koji dizel najviše šteti okolini, ali i metalnim delovima motora, jer što je sadržaj sumpora veći, to je i dizel štetniji za ljude, ali i za kola.
Analizirali smo i tačku paljenja koja predstavlja najnižu temperaturu na kojoj on može da ispari i formira zapaljivu smešu u vazduhu. Da bi se obezbedila dovoljna sigurnost kod transporta i skladištenja, dizel gorivo mora imati tačku paljenja iznad 55 stepeni.
Svi uzorci zadovoljavaju ovaj kriterijum i kreće se od 57,5 pa sve do 65,5 stepeni Celzijusa.
CETANSKI BROJ
Cetanski broj se odnosi na lakoću samopaljenja. Što je veći cetanski broj, to je lakše paljenje goriva. Veći cetanski broj utiče na bolje sagorevanje goriva, povećanje snage motora i smanjenje potrošnje. Minimalni cetanski broj je 51.
GUSTINA
Gustina dizela izražava se u kg/m3 na temperaturi od 15 stepeni. Važno je da gustina dizela bude u propisanim granicama - od 820 do 845 kilograma po kubnom metru. Ukoliko govorimo o zakonskim normama, povećanje gustine goriva može pozitivno da utiče na povećanje snage motora.
SADRŽAJ SUMPORA
Sadržaj sumpora utiče na povećanje istrošenosti motora, stvaranje taloga, nemogućnost rada filtera čestica i katalizatora, te do povećane emisije štetnih gasova. Maksimalni dozvoljeni udeo sumpora je 10 mg/kg. Takođe, povišeni udeo sumpora izaziva koroziju metalnih delova automobila.
Niže temperature donose različite izazove za vozače dizel motora, često stavljajući na probu performanse i efikasnost njihovih automobila.
07.03.2024
15:21
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
U asortimanu firme "Zepter" nalaze se veoma skupe naočare koje, prema njihovim tvrdnjama, imaju svemoguće dejstvo. To je opasna prevara i Ministarstvo zdravlja mora reagovati, apeluju lekari i stručnjaci
Levičarski radikali zapalili su letnjikovac na placu koji pripada direktoru odbrambenog koncerna „Rajnmetal“ Arminu Papergeru i povezali napad sa time što ova kompanije isporučuje oružje Ukrajini, objavio je list Bild.
Kandidat pokreta Kreni-promeni za gradonačelnika Beograda Savo Manojlović izjavio je, gostujući na opozicionoj N1, kako opozicija samo priča o krađi izbora, a sedi u Skupštini i prima milione.
Kandidat pokreta Kreni-promeni za gradonačelnika Beograda Savo Manojlović izjavio je, gostujući na opozicionoj N1, da treba dopreti do što većeg broja ljudi koji nemaju prilike da gledaju ovu "kanalizaciju".
Brajan Brković iz pokreta "Bravo" poznat po svojim antisrpskim stavovima, te skrnavljenu srpske zastave najavio kako ide "zajedno i jako" sa Milošem Jovanovićem.
Mandatar za izbor Vlade Srbije Miloš Vučević ocenio je danas da priča dela opozicije o bojkotu izbora za njega nije ništa drugo osim rašomonijada i ocenio da to što neko bira gde će izaći, a gde neće ne znači ništa drugo osim da procenjuju gde bi možda mogli da pobede i gde mogu da kontrolišu svoje odbore.
U parku pobede u Moskvi otvorena izložba oružja zaplenjenog oružja. Iz ugla zapadnih medija, Rusi ismevaju NATO. Za to vreme, rat u Ukrajini intenzivno se vodi bez nade za skorašnji mir. Na ovu temu u emisiji "Rat uživo" govorili su istoričar Miloje Pršić i politički filozof Dragoljub Kojčić. Putem vajber uključenja, uživo u program uključio se i novnar i ratni reporter Danijel Simić koji je govorio o tome kako trenutno izgleda front kod Časovog Jara.
Svakog maja se setimo Tita. Neki se sete 1. maja, neki 4. maja, a neki 25. maja. Gosti "Info dana" Titov unuk Joška Broz i istoričar Nebojša Dimitrijević govorili su o tome ko je zapravo bio Josip Broz Tito. Šta je veća misterija: njegov identitet ili istorijska uloga.
Da li ste založili vatru u čast radničkih prava ili za neke vladare iz senke? Na temu Prvog maja u "Info danu" govorio je profesor Bojan Dimitrijević, ekonomista.
U Info jutru o prijemu lažne države u Savet Evrope i kršenju međunarodnog prava, govorio je Veljko Odalović predsednik Vladine komisije za nestala lica.
Joksim Dragomirović, pradeda Danke Ilić (2) oglasio se rekavši da su u prethodnom periodu bili uznemireni, a da su sada više zbunjeni, te da je "moguće da se telo Danke ilić nikad ne pronađe".
Specijalista Opšte hirurgije u Opštoj bolnici u Sremskoj Mitrovici Nikola R. saslušan je danas u Višem tužilaštvu i njemu je zbog sumnje da je počinio krivično delo teško delo protiv zdravlja ljudi, određen kućni pritvor uz elektronski nadzor, pišu portali.
Mandatar za sastav Vlade Srbije Miloš Vučević rekao je danas da će nova vlada kada je reč o sportu nastaviti kontinuitet prepoznavanja tog važnog segmenta za zdravlje nacije i da će kroz program Skok u budućnost izvršiti značajna ulaganja u sport, kao i da je predviđeno da nagrada za svaku zlatnu olimpijsku medalju u Parizu bude 200.000 evra.
Pomenom u Imoli danas je obeležena 30. godišnjica smrti trostrukog svetskog šampiona Formule 1 Ajrtona Sene, na stazi na kojoj je poginuo, tokom trke za Veliku nagradu San Marina.
Nema jake Evrope bez nacija, poručila je predsednica poslaničke grupe francuske stranke Nacionalno okupljanje Marin Le Pen u svom govoru povodom Prvomajskih praznika.
Skoro svako ko kupi sladoled i uspe da ga ne pojede odjednom, kanticu ili kutiju će u zamrzivač odložiti uspravno, onako kako je i stajala u prodavnici.
Uprkos dešavanjima koja su u prdohodnih mesec i više dana potresala čitav istok Srbije posebno najveće selo na području grada Bora, Zlot, iz koga su osumničeni za monstruozno ubistvo dvogodišnje Danke Ilić , tradicionalna ,,Bakljada,, u organizaciji Mesne zajednice je održana.
Čačanin Rato Smiljanić (75), penzionisani TV mehaničar, kuću svojih roditelja pre nekoliko godina pretvorio je u jedinstveni muzej nostalgije i sećanja.
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.