Autor: Guardian

10.07.2015

ZASTRAŠUJUĆE! Naučnici spojili mozgove tri majmuna!

Zanimljivosti

ZASTRAŠUJUĆE! Naučnici spojili mozgove tri majmuna!

Eksperiment koji neodoljivo podseća na scenario naučno fantastičnog filma uspeo je da poveže tri živa mozga majmuna u neku vrstu “kolektivne svesti”

Istraživači Djuk univerziteta veruju da će u budućnosti računari moći da se prave od skupova povezanih mozgova životinja poznatih kao “organski računari”.

U eksperimentu su mozgovi tri živa majmuna povezana u celinu, a životinje su “zajedno upravljale” robotskom rukom.

Migel Nikolelis, istraživač koji je predvodio eksperiment, razvio je interfejs koji povezuje mozak i mašinu i koji bi jednog dana mogao da dozvoli paralizovanim ljudima da kontrolišu robotske udove.

-  U suštini smo stvorili supermozak. Kolektivnu svest činili su mozgovi tri majmuna. Niko pre nas nije uspeo u tome - kaže on.

U prvom delu studije naučnici su povezali tri makaki majmuna sa mašinama koje beleže električnu aktivnost u delu mozga zaduženom za motoriku.

Svaki od majmuna nezavisno je naučio da kontroliše 3D pokrete avatara ruke prikazanog na digitalnom ekranu ispred njih. Majmuni su zatim dobili zajedničku kontrolu nad rukom, tako što je svaki od njih mogao da kontroliše dve od tri dimenzije.

Iako njihovi mozgovi nisu bili direktno povezani jedan s drugim, majmuni su intuitivno počeli da sinhronizuju aktivnosti. Sistem je funkcionisao čak i kad je jedan od majmuna bio privremeno sprečen da učestvuje.

U drugom radu objavljenom u stručnom časopisu Scientific Reports naučnici su direktno povezali mozgove pacova putem dvosmernih električnih veza koje su im omogućile da stimulišu neurone, a da istovremeno čitaju njihovu aktivnost.

Pojednostavljeno govoreći, svaki od pacova osećao je isto što i onaj drugi, samo iz “druge ruke”.

- Obično zbog filmova mislimo da je sve što je povezano s naukom strašno i opasno, ali mi neki grozan scenario ni jednom nije pao na pamet tokom eksperimentisanja - rekao je Nikolelis.