Public

18:50 Auto 0

jutarnji.hr/informer.rs | 08. 04. 15.

SAMO ZA ELITU Mercedes 600 bio omiljen među kraljevima i diktatorima

Luksuzan, tehnički napredan i siguran, Mercedes 600 su obožavali svi, od kraljeva do diktatora. U ovom automobilu imate gotovo isti osećaj kao da se vozite u Kadilaku, Rols Rojsu ili Jaguarui. To je bila kombinacija koju niko do tad nije napravio. Jedinstveno iskustvo za vozača, putnike i sve one koji su samo pogledom pratili tu ekstravaganciju na točkovima

Bio je to nastavak tradicije dinastije luksuza, snage i ekskluzivnosti koja je počela 1924. s Mercedesom 24/100/140 PS te se preko novih automobilskih superlativa poput modela 770 nastavila sve do posleratnog 300 sa 4 vrata (W 186), poznatijeg i kao Adenauer. Prvi pisani tragovi projekta W 100 vode skroz do 1955., kad je glavni inženjer fabrike Fric Nalinger predložio projekt reprezentativnog auta s V8 motorom snage oko 300 KS i direktnim ubrizgavanjem goriva, kojim bi kompanija mogla američku konkurenciju savladati i na njihovom terenu

Public

Ozbiljna potraga za naslednikom Adenauera krenula je tek nakon tragedije sa 300 SLR u Le Mansu 1955., najsmrtonosnije nesreće u autotrka. Daimler-Benz se tada povukao iz autosporta i preko noći ostao bez slave koju su talentovanii trkači u superiornim bolidima godinama skupljali širom svieta i tako Fabrici iz Štutgarta donosili pozitivan imidž i prepoznatljivost. Tada je došlo vreme za izgradnju novog korporativnog identiteta, a fabrika je odlučila graditi kroz prestiž i tehničku superiornost. Da je to stvarno tako potvrdio je i šef karoserijskog dela Karl Vilfert, kad je na premijeri 1963. izjavio: Model 600 preuzima sad odgovornu ulogu naših sportskih bolida!

Public

PULLMAN JE DOBIO IME PO SPAVAĆIM KOLIMA 

Public

Premda je u Americi između 1903. i 1917. postojala istoimena marka automobila, termin Pullman u autoindustriji ipak se ponajviše veže upravo za Mercedes-Benz 600. Samo ime potiče iz sasvim drugog konteksta, od Amerikanca Džordža Pulmana, koji je nakon jedne vrlo neudobne noćne vožnje vozom odlučio to iz korena promeniti, pa je u svojoj fabrici Pullman Co. pod motom Putovanje i spavanje uz sigurnost i udobnost 1864. počeo proizvoditi spavaća kola - prve svetske zaista luksuzne železničke vagone, opremljene poput hotela.

Premda je 1956. bio tek projekat na papiru, plan je bio da se 600 na tržištu nađe već krajem 1958. Razvoj tog superautomobila ipak je potrajao čak osam godina, uz ukupno utrošenih preko 100 miliona nemačkih maraka. U nameri da postigne vrhunsku udobnost Mercedes se nije odlučio za Citroenovu hidrauliku nego za pneumatiku sa regulacijom nivoa. Tehnički jednako zahtevan zadatak bio je i konstrukcija celog niza pomagala koja su u to doba bila sastavni deo američke najluksuznije ponude. Servo uređaj nije bio namenjen samo za upravljač i kočnice, već je trebao biti sveobuhvatan - pomagati i u zaključavanju vrata, otvaranju i zatvaranju prozora, krovnog otvora, prtljažnika, morao je dati podršku i pri nameštanju sedišta i nizu drugih zadataka. Ravnopravno su se razmatrale varijante sa elektromotorima i takozvana komfort hidraulika. Na kraju je prednost ipak dobila hidraulika, zbog kompaktnosti i manje težine. Zato je motor morao paralelno pokretati i dva alternatora te još čak pet pomoćnih sastava.

Public

Javnosti je 600 predstavljen krajem 1963., na auto salonu u Frankfurtu, ali do početka proizvodnje prošla je još cela godina. Prvobitni plan predviđao je godišnju proizvodnju i prodaju između 1200 i 1800

Public

automobila, što bi, da je ostvareno, u 17 godina proizvodnje doseglo najmanje 30.000 primeraka. Na kraju ih je proizvedeno tek 2677, ni 10 posto ambicioznog plana. Šestotka se nudila kao kao limuzina sa četvoro vrata i osovinskim razmakom od 320 cm, namenjena prvenstveno za vlasnikovu samostalnu vožnju, sa 70 cm dužim osovinskim razmakom, četvoro ili šestoro vrata sa staklom koje je putnike delilo od profesionalnog vozača. Landaulet je, pak, bio poseban ekskluzivitet u stilu paradnih konja, protokolarni auto sa četvoro ili šestoro vrata i mogućnošću spuštanja zadnje trećine krova.

Public

Prodaja nije krenula briljantno. Ali je ubrzo za 600 stigao niz narudžbi od brojnih kraljeva i državnika, a vreme je pokazalo da je najmiliji bio diktatorima, kako komunističkima, tako i onima iz najsiromašnijih zemalja trećeg sveta, od Markosa i Envera Hohe do Bokase i Kima Il-sunga. Njima nije bio skup ni najbogatije opremljen i blindiran. A, podsetimo, kratki 600 startovao je

Public

1964. s cenom od 56.500 nemačkih maraka, obični Pullman od 63.500, dok je za Landaulet na to trebalo dodati još najmanje 50.000. Poređenja radi, Rols Rojs Silver Shadow tad je koštao 88.700 nemačkih maraka, a Opel Kadett u poređenju sa njima smešnih 5075, čak hiljadu manje od iznosa koji se na Mercedes-Benzu 600 davao samo za klima-uređaj... A cene su iz godine u godinu rasle, pa je 1979. za kratku limuzinu trebalo već 144.368, a za Pullman 166.700 nemačkih maraka. Upravo to, odnosno mala produkcija i visoki troškovi proizvodnje, glavni su razlog i što je početkom osamdesetih 600 ukinut. U junu 1981. poslednji je sišao s proizvodne trake, ali ni on nije otišao u salon nego direktno u fabrički muzej...

 



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]