Printskrin

15:34 Auto 0

Ruska reč | 06. 04. 17.

NIVA PUNI 40 GODINA: Džip koji je osvojio severni pol!

Navršava se 40 godina otkako je proizvedeno najpoznatije sovjetsko terensko vozilo - VAZ-2121, ili kraće Niva

Printskrin

Celih sedam godina je prošlo od prve ideje o proizvodnji novog terenskog vozila do njene realizacije. Predsednik Saveta ministara SSSR-a Aleksej Kosigin dao je 1970. godine fabrici VAZ zadatak da napravi prvo sovjetsko terensko vozilo putničke klase za žitelje sela.

Prva Niva je sišla sa trake tek 5. aprila 1977. godine. Ovaj terenac nije imao konkurenciju ni u SSSR-u, ni u svetu. Audi je tek tri godine kasnije napravio model sa stalnim pogonom na sva četiri točka.

Na testiranju prelaska prepreka bez prethodnog zaustavljanja „Niva" je pokazala bolje rezultate od britanskih džipova Land Rover i Range Rover. Zato nije ni čudo što je brzo postala popularna na Zapadu. Nemci koji su hteli da kupe ovo vozilo morali su da čekaju na red. Za proteklih 40 godina preko 500 automobila je izvezeno u inostranstvo. U martu 2013. godine je u fabrici Avtovaz sišao sa trake dvomilioniti primerak LADA 4h4 (tako se sada zove Niva).

Niva je bila posebno popularna u Francuskoj, jer su francuski vozači u njoj tri godine zaredom osvajali medalje na najprestižnijem svetskom reliju Pariz - Dakar". Žan Klod Brijavoan i Andre Delijarir su 1981. godine zauzeli treće mesto, a naredne godine drugo, da bi 1983. godine njihov uspeh ponovili Andre Trosa i Erik Brijavoan. Tada je prodaja Nive u Francuskoj ušestostručena. Francuzi su kupovali 24.000 automobila godišnje (od ukupno 70.000, koliko je tada proizvodio VAZ).

Nivi pripada nekoliko svetskih rekorda u usponu. Ovaj automobil se 1998. popeo do alpinističke baze na Everestu (5.200 metara nadmorske visine). Engleski Land Rover je pokušao da obori taj rekord, ali nije mogao, pa je sajlama izvučen na 5.642 metra nadmorske visine. Godinu dana kasnije Niva je uzašla na Tibetski plato na Himalajima (5.726 metara nadmorske visine).

U aprilu 1998. godine ruski terenac je stigao na Severni pol. U okviru međunarodne padobranske akcije desantiran je na obalu Severnog ledenog okeana. Čim je auto oslobođen od užadi motor je uspešno proradio, posle čega je Niva stigla na sam krov Zemlje. Od 1990. do 2005. godine ovo terensko vozilo je korišćeno na ruskoj polarnoj stanici Belinsgauzen na Antarktiku za prevoz tereta čak i na temperaturi od -54 stepena Celzijusa.

Niva je relativno lak automobil koji dobro savladava neravan teren, ali nije dovoljno bezbedna. U kreš testu prema pravilima EuroNCAP (čeoni sudar u brzini od 64 km/h) ruski automobil je dobio nula od mogućih 16 bodova. Eksperti su izveli zaključak da vozač 'Nive u sudaru pri brzini od 64 km/h ne bi izbegao zadobijanje povreda". On može zadobiti ozbiljnu povredu lobanje. Pored toga, u sudaru opterećenje desnog bedra je jače od izdržljivosti potkolenice.

Printskrin

Tokom četiri decenije Niva je imala preko 30 modifikacija, od blindiranog modela za prevoz novca do medveđeg (ekskluzivni model bez krova za medvede moskovskog cirkusa na Cvetnom bulevaru). Najoriginalniji model je Niva-amfibija, napravljen pre 40 godina za specijalne službe i armiju. On može da prelazi preko reka srednje dubine. Doduše, ova modifikacija nije puštena u serijsku proizvodnju i pored uspešnog testiranja. Njen prototip se nalazi u vojnom muzeju automobila u Rjazanju.

Naziv Niva su vozilu dali konstruktori fabrike VAZ Petar Prusov i Vladimir Solovjov, po prvim slovima imena svoje dece: Natalija, Irina, Vadim i Andrej. Vladimir Solovjov je umro još 1975. godine, pre nego što je Niva sišla sa trake, a Petar Prusov je doživeo skoro do njene 40-godišnjice - umro je samo tri nedelje pre jubileja. 

Uzgred, japanski konstruktori kompanije Suzuki poklonili su Prusovu 1986. godine reklamni prospekt svoje fabrike sa posvetom: "Kumu ovog automobila".



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]