stocksnap.io

19:09 Lifestyle 0

Ljubav&Zdravlje | 04. 09. 2017.

TAKO MI SE NE RADI! Kako pobediti depresiju nakon godišnjeg odmora?

S poslom počnite postepeno, obavljajući prvo lakše zadatke, poput čitanja mejlova i odgovaranja na njih, što će vas motivisati za zahtevnije zadatke

Shutterstock

Povratak obavezama i svakodnevnim aktivnostima nakon godišnjeg odmora kod većine zaposlenih uzrokuje depresivno raspoloženje, mrzovolju, otpor prema zadacima i obavezama, pa čak i netrpeljivost prema kolegama. Kod nekih su ovi simptomi toliko izraženi da se odomaćio termin "postodmorna depresija".

Većini zaposlenih dobro je poznato da prvih dana, pa i nedelja, po povratku sa godišnjeg odmora osećaju mrzovolju, anksioznost, nemotivisanost, pad koncentracije... A istraživanja pokazuju da sve veći broj zaposlenih prolazi kroz ovakav period. Iako je reč o uobičajenoj pojavi, ukoliko simptomi potraju ili budu jače izraženi, nije naodmet potražiti pomoć stručnjaka.

Zašto se javlja "postodmorna depresija"?

Brz tempo rada i života uopšte, mnogobrojne obaveze, stres, ekonomski problemi dovode do velike iscrpljenosti organizma, a za mnoge je jedino godišnji odmor vreme kada mogu da se opuste i oslobode nagomilanog stresa. Ipak, zbog tolike iscrpljnosti mnogima je vreme predviđeno za odmor nedovoljno, u smislu da pripreme za početak odmora i kasnije za nastavak rada ostavljaju tek desetak dana za pravo opuštanje.

Istraživanja su pokazala da već i samo zamišljanje mesta gde se osećate dobro donosi pozitivne rezultate

Iako je vreme potrebno za obnovu energije i oporavak tela i duha krajnje individualno, većini ljudi je odmor od dve-tri sedmice nedovoljan da konsoliduju svoje snage i potpuno obnovljeni opet krenu na posao. Mnogi ne uspevaju da se potpuno opuste i uživaju u odmoru, a kada se takvi vrate na posao, blaga depresija, razdražljivost i anksioznost su potpuno očekivane reakcije. Takođe, onima koji ne vole svoj posao povratak obavezama mnogo teže pada.

Inače, ovakva osećanja i reakcije nisu vezani samo za povratak na posao već se javljaju i kod učenika na početku školske godine ili kod studenata posle duže pauze u učenju i spremanju ispita. Sama pojava zagrevanja za rad je nešto što je u psihologiji podrobno ispitano i predstavlja vreme potrebno da organizam dostigne optimalni nivo radne sposobnosti. Dakle, reč je o jednom normalnom procesu, ali krajnje individualnom u pogledu trajanja, intenziteta i posebnih karakteristika.

Saveti

Iako ne možete izbeći ovaj problem, možete sebi olakšati adaptaciju i što bezbolnije proći kroz nju. Neki od saveta psihologa su sledeći:

Zamišljajte sebe s nogama u plićaku na vašoj omiljenoj plaži

Dajte sebi vremena

Ne osećajte se frustrirano ako je vaš kolega odmah krenuo u petoj brzini da obavlja poslove kao da s posla nije ni otišao. Vreme prilagođavanja je individualno. Budući da tokom odmora vreme teče drugačije, povratkom u rutinu može vam se činiti kao da ništa ne stižete i da vam baš sve teško pada. S poslom počnite postepeno, obavljajući prvo lakše zadatke poput čitanja mejlova i odgovaranja na njih, što će vas motivisati za zahtevnije zadatke.

Iskoriste nova iskustva

Uključivanjem najboljih delova vašeg odmora u svoju svakodnevnu rutinu, možete sećanje iskoristiti kao pomoć vašem umu i životu, tako da ne ispari već pri prelasku naplatnih rampi. To može biti odluka o pečenju ribe svake nedelje kod kuće jer ste u njoj toliko uživali tokom godišnjeg odmora ili učenje španskog jezika (ako ste, recimo, bili u Španiji), pa možete da upišete kurs jezika ili pratite španske radio-stanice na internetu. Za održavanje tog načina života morate biti uporni, a pomoći će vam i poseta ribljem restoranu ili gledanje španskog filma, ako ništa drugo.

Shutterstock

Samo planiranje putovanja može dovesti do poboljšanja raspoloženja

Zamišljate sebe na lepom mestu

Neurološka istraživanja pokazala su da već i samo zamišljanje mesta gde se osećate dobro donosi pozitivne rezultate. Imaginacija, kad se svesno koristi da vas dovede u opušteno stanje uma, može vam izazvati osećaj koji će prevladati stres i anksioznost. Neće biti naodmet svaki čas zamišljati sebe s nogama u plićaku na omiljenoj plaži, uključivši pritom sva čula - miris, dodir, vid i sluh...

Planirajte sledeće putovanje

Prema istraživanjima, samo planiranje putovanja može dovesti do poboljšanog raspoloženja. Stoga, umesto da očajavate jer ćete narednih godinu dana sedeti u kancelariji, podignite sebi raspoloženje proučavajući sledeću potencijalnu destinaciju ili gastronomiju nekog lokalnog vikend-odredišta na koje možete skoknuti.

Pronađite vremena za opuštanje

Naučnici su takođe otkrili da su ljudi koji su bili srećni tokom odmora vrlo opušteni i kod kuće. Nije uvek moguće pronaći novac ili sredstva za izbegavanje svakodnevne rutine, ali postoje jednostavni načini za prenošenje osećaja odmora i kod kuće. Vruća kupka ili tuš su prirodni oblici opuštanja koji takođe mogu smanjiti osećaj usamljenosti. Osim toga, uvek možete otići na kratku šetnju, za koju istraživanja pokazuju da može podići vaše raspoloženje čak i kad to najmanje očekujete.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]