Shutterstock

21:56 Porodica 0

Ljubav & zdravlje/Nataša Lazović | 27. 08. 18.

AZBUKA NIJE NAJVAŽNIJA: Šta dete treba da zna pre polaska u školu?

Možda zvuči pomalo apsurdno, ali zaista je važnije da u školu dođe sa određenom samostalnošću nego sa znanjem brojeva, saglasni su stručnjaci

Ako vaše dete uskoro kreće u školu, verovatno ste fokusirani na to da svog mališana opremite za školu, nađete mu kvalitetnu torbu, pribor za školu i slično. Roditeljima se nameće i veliki broj pitanja, od toga da li može da izdrži 45 minuta mirno na stolici do toga da li je već trebalo da nauči da čita. Možda zvuči pomalo apsurdno, ali zaista je važnije da u školu dođe sa određenom samostalnošću nego sa znanjem brojeva, saglasni su stručnjaci.

Brojke i slova

Dete ne mora da zna da piše pre nego što krene u školu, ali je potrebno da zna kako da pravilno drži olovku, da zna da uradi vežbe poput precrtavanja figura ili praćenja smernica za crtanje linija. Dete treba da ima svest o pravcu pisanja na papiru, da zna da povuče liniju odozgo nadole ili sleva nadesno. Kada je reč o brojevima, mališani bi trebalo da znaju da broje do 20, unapred i unazad, da piše brojeve u nizu, kao i da sabiraju i oduzimaju do 10. Potrebno je da umeju da prepoznaju simbol broja, kao i da povežu količinu da određenim brojem, odnosno da povežu količinu sa odgovarajućim brojem. Takođe bi trebalo da znaju da reprodukuju do šest brojeva u nizu unapred i do četiri unazad.

Kraće pesmice

Rečnik predškolaca se sastoji od oko 2.500 do 3.000 reči. Rečenica u proseku ima od pet do šest reči i većinom se koriste složene rečenice. Takođe, dete može da zapamti kraće pesmice i da ih kasnije reprodukuje. Dete bi trebalo da zna da vrši analizu reči koje se sastoje od 4-5 slova, da zna od kojih slova se reč sastoji, koje je prvo slovo, koje je poslednje, kada mu se izolovano kažu glasovi koji čine reč.

Bilo bi poželjno da zna koje reči se rimuju jedna sa drugom, kao i da poznaje suprotnosti (recimo, šta je suprotno od reči "crn" ili "veliki"). Ukoliko mališan ne izgovara pravilno sve glasove, treba potražiti pomoć logopeda.

Shutterstock

Prostor/vreme

Svaki prvak bi trebalo da je već ovladao vremenima, da zna da imenuje godišnja doba i da ume da objasni razliku između njih, da nabroji mesece u godini (ne nužno), da zna koji je dan u nedelji pre ili koji je dan posle. Korisno je da zna i adresu stanovanja i broj telefona roditelja, kao i da pročita i napiše svoje ime.

Briga za sebe

Dok je u vrtiću ili kod kuće, dete obično može da traži pomoć kod odlaska u toalet, dok će u školi ovo morati da obavlja samo. Svako dete bi pre polaska u školu trebalo da zna da da se obriše nakon velike nužde, opere ruke posle korišćenja WC-a, pravilno se obuče (recimo pri promenama temperature, da zna kada treba da skine džemper, a kada da ga obuče), izduva nos i pokrije usta i nos kada kije ili kašlje.

Briga za lične stvari

Mališani treba da budu u mogućnosti da brinu za svoje stvari, ali i stvari druge dece. To znači da znaju šta se baca u kantu, gde drže užinu, da stave poklopce na flomastere i olovke, drže knjige i sveske urednim i na svom mestu i da uvek znaju gde se nalazi školska torba.

Fina motorika

Dete ovog uzrasta bi trebalo da koristi pribor za jelo, uključujući i nož, kao i makaze za decu. Takođe, trebalo bi da zna da veže pertle i zakopča dugme, ali i oljušti bananu ili otvori jogurt, a da pritom ne poprska sve oko sebe.

Shutterstock

Društvene veštine

Da bi se bolje snašlo u školi i osetilo delom grupe (razreda) prvak bi trebalo da zna kako da komunicira sa drugom decom, da deli, pomaže, bori se za sebe, oprašta, ali i kako da razgovara sa odraslima. Treba da razume pravila, odnosno šta je to prihvatljivo ponašanje u školi.

Prvi dan u školi

Idealno bi bilo da i roditelji i deca polazak u školu prihvate kao nešto što je dobro za dete, što i jeste, smatra Danica Stojković, klinički psiholog i psihoterapeut. Ukoliko roditelji ne prave sebi preveliki stres oko toga i detetu će biti lakše.
- Mogu da par dana pred polazak u školu prošetaju sa detetom do škole. Tako će dete imati priliku da počne sa približavanjem novoj sredini. Roditelji mogu i da pričaju detetu o raznim interesantnim stvarima koje će moći tu da nauči, kao i o svojim lepim iskustvima iz tog perioda. Svakako ih ne treba zastrašivati - opominje psihoterapeut.
Dobro je da u pripremama za školu učestvuju i roditelji i deca - u kupovini radnog stola, školske torbe, nalaženju prostora za učenje, radnog kutka.
- Prvi dan u školi je važan događaj i za dete i za roditelje, ali ne treba dizati preveliku prašinu oko toga. Dete može doručkovati uobičajeno, obući nešto što nije baš za igru, ali nije i presvečano. Neko od roditelja, ili oba, mogu otići sa detetom do škole i sačekati ga kasnije. Treba dete pustiti da nam samo ispriča kako je protekao taj dan, ne treba ga zasipati pitanjima. Dobro je da se zadržimo na onome što mu je bilo prijatno i interesantno, ali ne treba odbacivati i minimizirati ono što mu se nije dopalo ili čega se uplašilo - poručuje Danica Stojković.




Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na web[email protected]