Društvo
ZABRINJAVAJUĆE! NAJGORA SUŠA U POSLEDNJIH 500 GODINA POGODILA EVROPU! PRESUŠIO DUNAV U BUGARSKOJ Stale barže sa ugljem, gvožđem, đubrivom...
Najgora suša u poslednjih 500 godina pogodila je Evropu, a najteža situacija je u Bugarskoj, gde je Dunav gotovo presušio! Zbog toga je rečni transport u ovoj zemlji potpuno obustavljen, pa barže natovarane ugljem, gvožđem, đubrivom, metalom, žitaricama i drvnom građom stoje danima i ne mogu da prevezu robu!?!
Iako je Dunav u Srbiji plovan, zbog problema u Bugarskoj do naše zemlje ne može da stigne ugalj, koji nam je neophodan za proizvodnju struje u termoelektranama. Da bi se ovaj problem rešio što pre, Vlada Srbije pomoći će Bugarskoj i poslati bagere da očiste korito reke.
Slab uvoz
Barže i brodovi sa derivatima nafte su zarobljeni jer se delom Dunava u Rumuniji i Bugarskoj ne može ploviti
Tomislav Mićović
Pomoć Bugarskoj
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović sastao se juče u Sofiji sa potpredsednikom vlade Bugarske i ministrom saobraćaja te zemlje Hristom Aleksijevom. Naša zemlja je ponudila pomoć komšijama i dogovoreno je da bageri iz Srbije izvrše hitne radove na delu toka Dunava kroz Bugarsku.
- Dunav je naš zajednički autoput i od strateške je važnosti za obe države. Zahvaljujem se potpredsedniku bugarske vlade zato što je pokazao spremnost da njihova železnička infrastruktura omogući prednost našem kargo saobraćaju koji će nas snabdevati ugljem. Formirana je zajednička radna grupa koja će sprovoditi poslove bagerskih radova na Dunavu i železničkog transporta uglja za EPS - rekao je on i dodao:
- Srbija je trenutno pred najvećim energetskim izazovom u snabdevanju ugljem i zato nam je veoma važna podrška Bugarske!
Ništa bolja situacija nije ni kada je transport nafte i benzina u pitanju. U Srbiju trenutno stižu samo tankerice - mali brodovi, jer barže usled niskog vodostaja reke ne mogu da stignu do naših obala.
Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović kaže da je Dunav u Srbiji plovan, ali da barže sa naftnim derivatima trenutno ni prazne ne mogu da pređu preko nekih tačaka na Dunavu u drugim državama.
- Brojne barže i brodovi koji prevoze derivate nafte za Srbiju zarobljeni su prema Konstanci jer se delom Dunava u Rumuniji i Bugarskoj ne može ploviti. Pojedina plovila su zarobljena i prema Budimpešti jer i u Mađarskoj postoji jedna tačka koja nije plovna. Srpsko tržište se u najvećoj meri snabdeva derivatima iz Rafinerije u Pančevu, ali jedan ozbiljan deo doprema se iz uvoza. Ukoliko njega nema, snabdevenost može biti ugrožena - kaže on.
Slab transport Rajnom, stao uvoz iz Nemačke!
Zbog visokih temperatura i leta bez kiša niski vodostaji su veliki problem i u Nemačkoj. Reka Rajna, koja je posle Dunava najprometnija, gotovo da je presušila, zbog čega je uvoz bakra, starog gvožđa i ostalih sirovina u Srbiju dosta manji nego što bi trebalo da bude. Suša koja traje već mesecima paralisala je celu Evropu, a prema procenama, mogla bi da se nastavi i u naredna tri meseca. Stručnjaci upozoravaju da bi potpuni prekid saobraćaja na ovoj reci naneo težak udarac celoj evropskoj ekonomiji.
Preskup transport
Mićović kaže da proizvođači derivata razmišljaju o drugim načinima transporta, ali da su sve opcije mnogo nepovoljnije i skuplje.
- Svaka železnička kompozicija može da preveze daleko manje derivata nego što mogu brodovi, a nema ni dovoljno vagona da bi mogao biti zamenjen transport Dunavom. Derivati se prevoze i auto-cisternama, drumskim saobraćajem, što je tek izuzetno skupo. Dobra vest je da se za naredne nedelje najavljuju veće padavine u Nemačkoj, što bi moglo da pomogne da se nivo Dunava podigne. Očekuje se da će tada brodovi uspeti da dovezu barem izvesne količine derivata iz pravca Budimpešte i Bratislave - rekao je on.
Prevoz robe sve skuplji
Zbog suše i niskog vodostaja transport rekama je gotovo nemoguć, a i ono malo što uspe da isplovi zbog cele situacije mnogo je skuplje nego pre. Prevoz tone robe baržama nekada je koštao 20, a danas čak 94 evra!?
Drumski transport je nedovoljan i mnogo skuplji. Primera radi, za transport robe koji staje na jednu baržu, potrebno čak 40 do 100 kamiona, što će cenu prevoza, a samim tim i robe. drastično podići.