Društvo
PROPUŠTENA ŠANSA ZA DOVOĐENJE VELIKIH INVESTITORA! "Volvo" odustao od fabrike u Srbiji - Lažni ekolozi onemogućili iskopavanje litijuma
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić kaže da je to bila pogrešna odluka i da smo propustili šansu da u Srbiji pravimo električna vozila.
- Kineski "Volvo" bio je spreman da dođe u Inđiju i tu otvori fabriku električnih automobila, ali su posle protesta grupe ljudi koji su bili usmereni protiv rudarenja litijuma odustali i odlučili se za komšijsku Rumuniju! Toliko sam se nadao tom poslu i država je bila spremna na velika ulaganja. Ipak, neću sada o razlozima, ali odbijanje da iskopamo litijum u Loznici pogrešan je potez. Velika kompanija će sada graditi fabriku u jednoj od članica EU. Kriv sam što sam dozvolio da po tom pitanju pobedi neko sa ulice - naveo je predsednik Srbije.
Bacali bi pare
Predsednik Vučić navodi da bi, da je započeto sa iskopavanjem litijuma, meštani i čitava zapadna Srbija postali mnogo bogatiji.
- Pričam šta smo izgubili, mogli smo ceo lanac u proizvodnji da napravimo. Ljudi na zapadu Srbije izgubili su mogućnost da imaju platu od 1.000 do 1.600 evra. Prinosi za opštinu i grad bili bi i po tri-četiri puta veći nego sada - zaključio je Vučić.
Stručnjaci su saglasni da bi ova investicija dovela i mnoge druge i da bi bila značajna za razvoj cele zemlje.
Ekonomista Aleksandra Tomić kaže da je levo-zelena koalicija organizovala agresivne proteste protiv iskopavanja litijuma samo da bi na izborima 2022. godine ušla u politiku kroz poslanike u parlament Srbije.
- Širenjem straha u narodu o litijumu i napadima na investitore urušena je mogućnost ekonomske saradnje sa vodećim automobilskim kompanijama, bez strateške procene uticaja na životnu sredinu. To je velika šteta za našu ekonomsku budućnost. To je rušenje Srbije, prvo ekonomski, a onda i politički - zaključuje Tomićeva.
Profesor na Mašinskom fakultetu doktor Aleksandar Jovović kaže da je problem sa litijumom taj što je taj projekat potpuno zaustavljen i što više niko ne priča o tome.
- Litijum jeste ključna komponenta za proizvodnju litijumskih baterija za električne automobile. Ranije se nije mnogo koristio u te svrhe, ali u poslednje dve-tri godine, zbog veće tražnje, cena je počela da mu raste, sada je od 50.000 do 70.000 dolara po toni. Taj naš potencijalni rudnik ima dobar kapacitet i prihod bi verovatno bio ogroman. To je bila dobra namera Vlade, da kada se završi sama eksploatacija litijuma, da se taj lanac proizvodnje proširi na proizvodnju baterija. Međutim, posle svega, sada o tom projektu više niko ne priča - zaključuje Jovović.
Uložili bi 2,4 milijarde
Projekat "Jadar" podrazumevao je eksploataciju novog minerala jadarita, iz koga se dobijaju, pre svega, litijum i bor, a kako je tada saopšteno, u okolini Loznice otkriveno je jedno od tri najveća nalazišta na svetu.
Britansko-australijski rudarski gigant "Rio Tinto" imao je nameru da u Srbiji razvije rudnik litijuma u području Jadra, kod Loznice, vredan 2,4 milijarde dolara. Izgradnja rudnika i postrojenja za preradu bila je najavljena za 2021. godinu, a uz eksploataciju minerala, najavljivana je i proizvodnja litijumskih baterija.
Usledili su ekološki protesti, nakon čega su nadležni državni organi stavili van snage sve pojedinačne odluke u vezi sa tim projektom povezane sa kompanijom "Rio Tinto", a 20. januara 2022. ukinuta je Uredba o utvrđivanju Prostornog plana područja posebne namene za realizaciju projekta "Jadar".
Cena litijuma skočila šest puta
Potražnja za litijumom poslednjih godina bila je u porastu, sa rastom proizvodnje električnih automobila koji koriste punjive litijum-jonske baterije. U januaru, kada je Vlada Srbije "raskrstila" sa projektom "Jadar", agencija Blumberg prenela je da je cena tone litijum-karbonata u Kini, koja je najveći svetski proizvođač baterija, dostigla 47.000 dolara. To je bilo povećanje od šest puta u odnosu na januar 2021. Sada se cena kreće i do 70.000 dolara po toni.