18.09.2023.

11:25

Foto: Prinrtskrin

Društvo

Udar na roditelje: Đačke ekskurzije nikad skuplje! Dva noćenja na Zlatiboru koštaju kao vikend za dvoje u Italiji!

Kako kažu sagovornici Informera, već godinama se postavlja isto pitanje - šta zaista toliko košta. Kada se svi troškovi iz ponude saberu, ispada da je zarada agencije i do 40 odsto.

Da je reč o pljački roditelja, ukazuju i primeri da roditelji za dva noćenja osmaka u Donjem Milanovcu moraju da izdvoje 20.000 dinara, a da izlet za petake do Svilajnca, Resavske pećine i Manasije košta 6.200 dinara, i to bez dnevnice nastavnika, koja je 1.000 dinara po detetu.

Tražite detalje

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović kaže da svakodnevno dobija pritužbe roditelja na cene đačkih ekskurzija jer su počele da koštaju kao luksuzno putovanje.

- Roditelji, kada dobiju ponudu, treba sve da stave na papir i provere koliko to putovanje zapravo košta. Primeri ponuda koji stižu iz škola govore da je trodnevni izlet u Srbiji skuplji od vikenda u Italiji za dvoje. Ako put i pun pansion za dva dana iznose 100 evra, postavlja se pitanje gde ide ostatak para. Roditelji moraju da traže da im se detaljno iznese struktura cene po kategorijama, odnosno šta je sve uračunato u nju - kaže Papović.

Prema njegovim rečima roditelji obavezno moraju da tražite da agencije navedu tačno koji tip smeštaja je u pitanju.

Morate znati gde i u kom objektu će boraviti dete, kakav je sadržaj putovanja, koliko iznose dodatni troškovi kao što su ulazak u muzej, zoološki vrt ili neku drugu instituciju. Bitno je da se naglasi da li su u cenu uračunati osiguranje i dnevnice za nastavnike, koje se kreću od nekoliko stotina do nekoliko hiljada dinara po detetu - ističe Popović.

On dodaje da mnogi roditelji budu dodatno iznenađeni kada im na već visoku cenu osnovice dodaju i ovu obavezu jer retke su agencije koje u startu pošteno iznesu pravo stanje.

Informer

Provera agencija

Prema njegovim rečima, najviše pažnje treba usmeriti ka proveri agencija koje se angažuju za realizaciju ekskurzija, mada se na tenderu pojavljuje samo njih nekoliko i nema prave konkurencije.

- Veliki broj agencija koje su se bavile realizacijom ekskurzija u "lokalu" zatvorene su i sada su to preuzele veće firme - ističe Popović.

Da je u poređenju sa trenutnim ekonomskim uslovima cena ekskurzija prilično visoka, saglasni su i u udruženju "Roditelj" i kažu da iz godine u godinu cene neprestano rastu i da su roditelji u nepovoljnoj poziciji.

- Za izbor turističke agencije koja će voditi đake na ekskurziju škola raspisuje tender, a odluku o destinaciji donosi Savet roditelja, birajući najpovoljniju ponudu. Nije uvek najniža ponuda i najpovoljnija. Jedan od bitnih faktora na kojem treba insistirati jeste bezbednost dece, odnosno starost i ispravnost autobusa, kao i stanje smeštaja - kažu iz udruženja i napominju da je najbitnije odabrati agenciju koja ima licencu za realizaciju ekskurzija.

Poskupelo je sve, pa i ekskurzije

Petar Knežević iz Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) kaže da je mnogo faktora koji utiču na povećanje cena učeničkih izleta, ekskurzija i rekreativnih nastava u osnovnim i srednjim školama.

- Poskupelo je sve, gorivo, hrana, smeštaj i ugostiteljske usluge. Cenu, recimo, rekreativne nastave vrlo opterećuju porezi i doprinosi koji se plaćaju na ugovor o delu za vaspitače, učitelje, rekreatore, animatore, lekare i pratioce. Ukoliko škola isplaćuje dnevnice svojim zaposlenima, onda se za njih ne plaća dodatno osiguranje jer oni su već zaposleni i osigurani i otprilike oko 10 odsto na iznos neto dnevnice plaćala bi škola. Ali kada to isplaćuje agencija, to je ugovor o delu i stavka je 58 odsto od neto iznosa, a to je nešto što roditelj plaća - rekao je Knežević.