Društvo
Padaju cene polovnjaka u zemlji iz koje nam stiže najviše vozila: Moguće je pojeftinjenje i kod nas, ali se zabranjuje uvoz ovih automobila
Ovaj trend se veoma sporo prenosi i na našu zemlju, iako su od drugog kvartala počela da pristižu nešto jeftinija polovna vozila iz Nemačke kod nas. Čak ni sam pad potražnje nije uticao na obaranje cena.
- Cene polovnjaka u Srbiji usporavaju, a u narednom periodu se može očekivati stagnacija ili blagi pad. Na to, osim određenog pojeftinjenja ovih vozila u Nemačkoj, utiče i njihova manja prodaja u našoj zemlji. Situacija na nemačkom tržištu korišćenih automobila ima najveći uticaj na naše - ističe ekspert za automobilizam Petar Živković.
Analiza koju je sproveo jedan sajt pokazuje da je prosečna oglašena cena polovnjaka u prvom delu ove godine veća za 5,3 odsto u odnosu na isti period 2022. godine., dok je u istom periodu pad prodaje manji za 5,6 odsto.
Treba imati u vidu i da se automobili sve češće ne prodaju po ceni po kojoj su oglašeni, već ona na kraju bude niža.
Nebojša Ivanović, vlasnik jedne poznate auto-kuće iz Šapca, takođe, smatra da ne padaju cene u Srbiji, već se oseća blagi skok. On prodaje samo polovna vozila standarda evro 6, ali kaže da su poskupeli u vrlo maloj meri.
- Naš salon najviše polovnjaka uvozi iz Francuske, a tamo su cene, uglavnom, nepromenjene, ali neke i malo rastu. Osim te situacije, na blago poskupljenje ovih vozila u Srbiji utiče i rast cene transporta. Do toga je došlo zbog skupljeg goriva, ali i zato što neće da voze izvan EU zbog čekanja na granici, tako da sada manji broj njih dovozi automobile u Srbiju - ističe Ivanović.
U njegovoj auto-kući najtraženiji modeli kreću se u rasponu između 10.000 i 13.000 evra, dok najskuplje polovno vozilo kod njih košta oko 28.000 evra.
Prema rečima Petra Živkovića, u Srbiju se najviše polovnjaka uvozi iz Nemačke, a zatim iz Italije, Francuske i Švajcarske. U poslednje vreme krenula je da se razvija linija uvoza i iz Norveške. Razlog je što se u toj zemlji već uveliko masovno koriste električna vozila, pa prodaju stare automobile koje su vozili i zbog toga je ponuda velika.
- Najveći deo uvezenih polovnjaka evro 3 i 4 su iz Nemačke. Dominiraju dizelaši, iako se taj broj smanjuje u korist benzinaca. Stala je prodaja korišćenih vozila i za Rusiju zbog aktuelne situacije, tako da su Srbija i Bugarska najveći kupci automobila standarda evro 3 i 4 - kaže Živković.
Očekuje se da će od 1. januara sledeće godine biti zabranjen uvoz starijih polovnjaka u Srbiju norme evro 3 i 4, a onda će moći da se vidi uticaj na cene korišćenih vozila standarda evro 5 i 6. Takođe, država je najavila da će biti moguć uvoz i iz Kine i Amerike.
- Može se očekivati da će kineske kompanije koje ovde prodaju nova vozila iz te zemlje početi da uvoze i polovnjake iz Kine, kao što to rade i drugi. To bi moglo da utiče na blago obaranje cena - zaključuje Živković.