Društvo
Đukić Dejanović o Pravilniku: Prilika da roditelji iznesu primedbe o nastavnicima
Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović, koja je preuzela dužnost posle tragedije u OŠ "Vladislav Ribnikar“, rekla je da je taj tragični događaj naterao sve nas da razmišljamo i da učinimo sve da se to nikada ne ponovi.
U Srbiji radi 2.600 pedagoga i psihologa. Prema zvaničnim podacima u našoj zemlji ima 3.210 osnovnih škola.
Ministarka kaže da nakon događaja u Ribnikaru, bez obzira na to ako je škola mala, ona mora imati i psihologa i pedagoga ako kadrovski potencijal te sredine to dozvoljava.
- Mi imamo drugi problem. Mali broj ljudi se opredeljuje za pedagoška zanimanja - kaže Slavica Đukić Dejanović.
Na pitanje na koji način se može vratiti ugled prosvetnim radnicima, ministarka je rekla da roditelji, prosvetni radnici, deca, Vlada svi moraju pomoći vraćanju ugleda.
- Uobičajeno je da očekujemo da dete dođe u školu sa pristojnim nivoom znanja i vaspitanja iz svoje porodice. Nažalost, disfunkcionalnih porodica je mnogo, ne samo kod nas u Srbiji, nego uopšte. Ti moderni trendovi i brzina života koju imamo, profesionalne obaveze koje imaju roditelji, često dovode decu u periode samoće koji traju po nekoliko sati - napomenula je.
Nedavno je u javnost izašao profesor fizičkog i rekao da je dobio spisak učenika sa kojima ne sme da ima fizički kontakt na časovima, što je uvek smelo kada radite neku tešku vežbu, a sa druge strane imamo primere gde roditelji dovode advokate pa se tako deci popravljaju ocene.
Ministarka kaže da je o svim ovim slučajevima obaveštena i da su u novembru doneli Zakonske dopune i izmene koje se odnose na sadržaje rada u školama.
Kako je rekla, obaveza Ministarstva je kad Narodna skupština izglasa zakon da u roku od šest meseci donese pravilnike koji će konkretizovati zakonske norme i napraviti procedure kako da se ti zakoni sprovode.
- Pravilnici su to što je ovih dana dosta aktuelno zbog toga što jedan od pravilnika koji se tiče nasilja, 22. februara stupio na snagu i on je malo izazvao određene polemike. Polemike u smislu da su jedni ocenjivali da je dobro što je taj član pet Pravilnika koji kaže da 50 odsto roditelja jednog odeljenja ako ocenjuje da nastavnik svoj posao ne radi u skladu sa pravilnicima i očekivanim ponašanjima može se obratiti školi i tražiti da škola to proveri - istakla je Đukić Dejanović.
Nakon toga, kako je pojasnila, direktor i stručno veće analiziraju tu primedbu roditelja koja je stigla i ocenjuju da li je osnovana ili nije, ako je neosnovana odbacuju je i obaveštavaju roditelja o tome, a ako je osnovana reaguju.
Ministarka je naglasila da bi se kompetentnost nastavnika jedne škole dovela do željenog nivoa, moramo jedni drugima biti malo i kontrola.
- Kontrola su pre svega unutrašnji nadzor škole, pa spoljašnji nadzor, pa inspekcijske službe, ali i roditelji mogu imati mogućnost da svoje primedbe eventualno dostave školi i škola treba da se stara o pre svega analizi, svega što je napisano eventualno u toj primedbi, posebno ako više od 50 odsto roditelja jednog razreda ima istu primedbu - navela je ministarka.
- Znanje o mentalnom zdravlju i stabilnosti mentalnog zdravlja, prepoznavanje nekog ko ima neki psihološki problem je obaveza svakog čoveka. Ulazak većeg nivoa znanja o mentalnom zdravlju u škole nikako nije zamena za časove matematike, geografije ili bilo kog predmeta. Naprotiv, to je jedna dodatna aktivnost u kojoj se radi posebno nakon kriznih situacija, traumatičnih situacija, a i u prevenciji na jačanju mentalnog zdravlja svih aktera obrazovanja. To je nešto što je prosto jedan korak napred - kaže Slavica Đukić Dejanović.