29.05.2024.

10:17

Foto: RINA

Društvo

Ovo prevozno sredstvo izaziva najviše nesreća! Voze ga i deca, a registrovan je kao traktor?!

Reč je o kvadovima koji se u Srbiji zakonski gledano mahom voze kao traktori, a auto-škola gde je moguće naučiti bezbedno upravljanje njima – ne postoji!

Za upravljanje ovim malim terenskim vozilima, ako su registrovani kao četvorocikl, potrebna je B1 vozačka dozvola. U Srbiji, međutim, velika većina kvadova ima zelene tablice, što znači da su zapravo registrovani kao poljoprivredna mašina, odnosno, traktor, za koji je potrebna F vozačka dozvola.

Zašto je tako, objašnjenje dobijamo u saobraćajnoj policiji. Naime, ako je registrovan kao četvorocikl, za kvad važe isti uslovi kao i za svakog drugog četvorotočkaša – od tehničkog pregleda na svakih godinu dana i obnavljanja registracije, do obavezne upotrebe zaštitne kacige.

Ali, ako je registrovan kao traktor, kako objašnjavaju, ništa od toga se ne mora i vozač bukvalno biva privilegovan, „jer je zakonski reč o poljoprivrednoj mašini“.

Zato ne čudi da su prevrtanja česta, gotovo svakodnevna. Konačno, pošto je većina kvadova registrovana kao traktor, vozači ne moraju da koriste zaštitnu opremu, a pošto se vozi „off-road“, van zvaničnih i kategorisanih puteva, onda nema ni naše kontrole ni uviđaja, a često se dešava da vozači nakon prevrtanja završe u bolnici ili u mrtvačnici – pričaju naši sagovornici iz saobraćajne policije.

I pored svih tih rizika, do dozvole za kvad se dolazi relativno lako i legalno, pogotovo, što je većinski slučaj, ako je to vozilo registrovano kao traktor.

- Za traktor je potrebna F kategorija, a za nju može da polaže omladina već sa 15 godina, da tada započnu obuku, a polažu sa navršenih 16. Za njih je predviđeno 40 časova teorijske i 20 časova praktične obuke na traktoru. Međutim, oni koji već imaju B kategoriju, da bi dobili F treba da odslušaju samo sedam časova teorijske nastave i još toliko časova praktične obuke – objašnjavaju u auto-školama.

Iako su „izjednačeni“ registracijom, ali se u praksi vožnja traktora i kvada razlikuje „kao nebo i zemlja“, u Srbiji auto-škola za kvad – ne postoji!

- To je tako jer u Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZBS) termin „kvad“ ne postoji. ZBS poznaje lake i teške četvorocikle. A pošto je većina registrovana kao traktor, mi pravu evidenciju o bezbednosti njihovog korišćenja nemamo, jer kada uđemo u bazu podataka saobraćajnih nesreća traktora, tu se nalazi i tako registrovani ti četvorocikli. Zbog toga, između ostalog, teško je napraviti studiju bezbednosti vezanu za njih – kaže za „Blic“ Damir Okanović iz komiteta za bezbednost saobraćaja.

Informer

 

Iz toga, kako navodi, proističe i problem nepostojanja obuke, a korišćenje ovih vozila otvara i brdo drugih problema.

- Jer, ako je, na primer, taj četvorocikl registrovan kao teški četvorocikl koji može da ide brže od 50 kilometara na čas, po slovu zakona on može da se vozi i po autoputu. Ali, ako je registrovan kao traktor, onda se njime ne sme ni na autoput, ni na motoput, ni na bilo koju saobraćajnicu gde je zabranjen saobraćaj traktorima, a po određenim lokalnim propisima ne bi smeli da se voze ni u urbanom delu Grada Beograda – navodi Okanović.

On se slaže da je nepostojanje veštine upravljanja četvorociklima gorući problem, te da bi zaštitna oprema trebala da se koristi i kad je kvad registrovan kao traktor i vozi se u terenskim uslovima, na livadama i u šumarcima, što je najčešće.

- Prevrtanje može biti kobno, naročito ako vozači nemaju zaštitnu kacigu jer ta vozila ne poseduju zaštitni ram – upozorava naš sagovornik.