Društvo
Oluja vam je uništila automobil? Stručnjak otkriva: Na ovaj način možete naplatiti štetu
Jak vetar je poobarao mnogo drveća, a neka od njih su padala na automobile. I sada je pitanje kako naplatiti štetu i od koga.
Najvažnije je obratiti pažnju gde parkirate svoj automobil, te da u slučaju eventualne štete reagujete adekvatno i na vreme. Ali to nije uvek moguće, a niti ste stručnjak da procenite koje je drvo sklono padu ili grana. U svakom slučaju obavezno napravite fotografiju i pozovite policiju i zatražite da uradi uviđaj, a veštak da proceni štetu.
Kako je ranije objasnio stručnjak za bezbednost u saobraćaju Damir Okanović prvo se vozač u mirnom postupku obraća odgovornom licu, bilo da je to JKP ili fizičko lice. Ukoliko se to ne reši vansudski, onda je neophodna naplata štete pred sudom.
- Vlasnici oštećenih vozila imaju tu mogućnost da se obrate nadležnima u slučaju štete. Ukoliko je drvo koje je palo na automobil na javnoj površini onda se obraćaju Gradskom zelenilu, tačnije Gradu Beogradu. Ipak, ako je drvo koje je palo na automobil palo sa privatne parcele onda se obraćaju vlasniku te parcele. U tom slučaju da li će oni dobiti naknadu ili ne zavisi od dobre volje vlasnika parcele - rekao je Okanović za Informer i dodao:
- Međutim, u slučaju da se obraćaju Gradu Beogradu, nadležni mogu da prihvate nadoknadu štete, ili pak ne učine, vlasnici oštećenih vozila imaju pravo da pokrenu parnični postupak, koji dalje preuzma nadležni sud.
Štetu računa veštak, u nju ulaze cena štete i rada. Ukoliko je vozilo totalno uništeno, gleda se vrednost vozila na dan incidenta, od čega se umanjuje vrednost olupine, jer se auto može prodati u staro gvožđe, pa tako vlasnik dobija 30% manje od vrednosti svog automobila. Sudski sporovi traju dve do tri godine.
Kako navodi naš sagovornik, u slučaju da je drvo palo sa parcele koja pripada Gradu Beogradu od velikog značaja je karakter sile zbog koje je drvo oboreno.
- Da li ovo vremena ima karakter više sile ili ne? Ukoliko ima karakter više sile onda u tom slučaju Grad Beograd nema obavezu da isplati štetu. Međutim, i u takvim slučajevima vlasnici oštećenih vozila imaju pravo da pokrenu parnični postupak za koji opet nadležni sud donosi krajnju odluku - zaključuje Okanović.
U slučaju da se drvo koje je oštetilo vozilo nalazi na površini koja je u privatnom posedu, neophodno je pozvati policiju koja sačinjava zapisnik. Na osnovu zapisnika, odšteta se potražuje od vlasnika nepokretnosti, a to obično podrazumeva tužbu i sudski postupak protiv fizičkog lica na čije se ime vodi posed.
Naplata štete od osiguranja
Najpovoljnija i najmanje komplikovana situacija je ukoliko je vozilo kasko osigurano. U tom slučaju, lica čija su vozila pretrpela štetu istu mogu naplatiti direktno od osiguravajućeg društva kod kog je vozilo osigurano. Procedura je uobičajena – za veće štete potrebno je sačekati policiju, koja na licu mesta radi uviđaj i sačinjava zapisnik.
Ako je u pitanju manja šteta, ne mora se čekati policijska patrola, dovoljno je otići u MUP i prijaviti slučaj. Nakon toga, oštećeni se javlja osiguravajućoj kući u kojoj je vozilo kasko osigurano, popunjava obrazac za prijavu štete i prilaže zapisnik od MUP-a. Procenitelj štete potom donosi rešenje kojim se utvrđuje visina naknade za štetu na vozilu.
Ukoliko pak vozilo nije kasko osigurano, procedura za naplatu štete je nešto komplikovanija.