09.04.2023.

12:00

Foto:

Društvo

DRAGANA JE PORUČILA POKLON ZA KUMČE, ALI... Kada je čula kurira bila je ŠOKIRANA

Naime, nedavno su obe brze pošte uvele novu opciju - plaćanje usluge karticama, ali od toga u praksi nema ništa. Iako se na sva zvona hvale novim i modernim načinima poslovanja kako bi olakšali svojim klijentima, s druge strane, samo im otežavaju i svaku porudžbinu pretvaraju u noćnu moru.

Tako da kada naručujete preko ovih službi pazite, jer osim što ćete možda ostati bez paketa i kurir neće hteti da se popne do vašeg stana, sada rizikujete i da nećete imati mogućnosti da platite pošiljku.

Informer

Na ovakvu prevaru "D ekspresa" i "Beksa", pored mnogih, ukazala nam je Beograđanka Dragana M., koja je nekoliko puta morala da vrati poručene stvari jer im terminal za kartice nije radio!

- Često poručujem stvari preko interneta i nema nedelje da ne prođe bez dolaska kurira. Kada sam videla novu opciju plaćanja karticama, oduševila sam se, jer konačno ne moram da vodim računa o kešu, čak mogu i iznos kupovine da delim na rate. Verovala sam da su konačno počeli da rade za dobrobit potrošača, a ne protiv nas. Međutim, oduševljenje je kratko trajalo - priča Dragana i dodaje:

- Prvi put kada sam pokušala da platim karticom, kurir mi je rekao da ne radi aparat. Pomislila sam da je to možda trenutno, dešava se svuda. Posle nekoliko dana stigao mi je drugi paket, preko druge kurirske službe, i opet mi je rečeno da je baš tog dana loša konekcija i da ne mogu da vrše naplatu karticama. Sreća pa sam uvek imala novac kod sebe. Međutim, poslednji put je stvar prevršila sve mere, jer sam čekala dečiju biciklu, poklon mojoj kumici za rođendan. Zvao me je kurir, rekao da stiže, a kada sam ga pitala da li može karticom bez blama mi je rekao: "Ma kakva kartica, nema šanse. To uopšte ne radi!" Blagi nervni slom sam doživela. Jer niti sam imala 9.000 dinara kod sebe niti sam imala vremena da podignem. Drugo, odgovaralo mi je plaćanje na rate putem kartice. Poklon sam morala da vratim, i rizikovala da mi ne stigne do rođendanske proslave. Bruka i sramota!

Obmana potrošača

Domaći stručnjaci upozoravaju da je ovo tipičan primer obmane potrošača, loša poslovna praksa i prevarno oglašavanje, zbog čega nadležni organi moraju hitno da reaguju!

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević za Zaštitnik potrošača navodi da je posredi primer netačnog oglašavanja, koji i te kako podleže sankcijama.

- U pitanju je prevarno poslovanje koje potrošačima zadaje glavobolju. Možda je neko poručio televizor, grejalicu ili bilo šta, računao je da će platiti karticom, nije podigao novac kada mu je dostavljač rekao da aparat za kartice nije u funkciji i tako dolazimo do problema. Ili kao što je ova žena poručila biciklu. Nema svako novac uvek kod sebe i zbog toga bi iz ovih kurirskih službi u najmanju ruku pre nego što dođu na adresu trebalo da jave klijentu da nema mogućnost plaćanja karticom. To jest, ovo mora da bude obavezno. S druge stane, ukoliko se ove kurirske službe lažno reklamiraju da pružaju mogućnost plaćanja karticom, reč je o stvaranju nefer konkurencije i loše poslovne prakse - ističe Bogosavljević.

Prijava inspekciji

Prema njegovim rečima, potrošači bi trebalo da prijave ove kurirske službe tržišnoj inspekciji.

- Vidim da ovde ima elemenata za grupnu tužbu. Potrošači treba da reaguju i da ne dopuste da ih oni koji pružaju usluge prave budalama. Smatram da što pre treba krenuti u akciju - ističe prvi čovek Pokreta za zaštitu potrošača Srbije.

Šta kaže zakon

Zakon o poštanskim uslugama, kada je reč o oštećenju robe prilikom transporta, glasi:
* U slučaju gubitka ili potpunog ili delimičnog oštećenja sadržine registrovane pošiljke ili prekoračenja roka za prenos i uručenje registrovane pošiljke u unutrašnjem saobraćaju, poštanski operator dužan je da pošiljaocu ili ovlašćenom licu naknadi štetu, i to:
1) gubitak ili potpuno oštećenje registrovane pošiljke - desetostruki iznos plaćene poštarine za prenos te pošiljke;
2) gubitak ili potpuno oštećenje vrednosne pošiljke - iznos označen na pošiljci uvećan za naplaćenu poštarinu po vrednosti i desetostruki iznos plaćene poštarine za prenos te pošiljke;
3) prekoračenje roka za prenos i uručenje registrovane pošiljke - petostruki iznos plaćene poštarine za prenos te pošiljke;
4) oštećenje ili umanjenje sadržaja registrovane pošiljke - iznos u visini utvrđenog ili procenjenog dela oštećenja ili umanjenja sadržaja pošiljke.
* Poštanski operator oslobođen je odgovornosti ako dokaže da je do gubitka ili oštećenja registrovane pošiljke došlo usled uzroka koji se nisu mogli predvideti, pa čak i zbog krivice pošiljaoca.

Sa njim se slažu i u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS). Oni tvrde da dobijaju sve veći broj žalbi na račun kurirskih službi.

- Ovo je sramotno čime se služe kurirske službe! Zato i imamo trećinu primedbi koje se odnose na vreme za koje je isporučena roba, a sve je više i onih koji im se javljaju zbog loše usluge i isporuke oštećene robe koju oni kasnije ne uspevaju da reklamiraju i zamene. Sada imamo i zbog načina plaćanja - navode u NOPS i apeluju da se svaki vidi ovakvog poslovanja prijavi inspekciji!
Prema podacima potrošačkih organizacija, opravdanje koje kurirske službe najčešće daju kao odgovor na svoje propuste i kako bi izbegle obavezu nadoknade štete nije merodavno!