Društvo
Flaša "ariela" dopola prazna! "Prokter end gembl" prevršio svaku meru sa navlakušama za kupce
U Srbiji ih niko ne dira, pa nas lažu i mažu kako stignu. Taman kad smo se pomirili sa kesicama čipsa punim vazduha, polupraznim kanticama krema i sličnim trikovima, neprijatno su nas iznenadili proizvođači kućne hemije.
Ipak, ono što radi kompanija "Prokter end gembl" prešlo je sve granice. Primer na koji su nam ukazali naši čitaoci je tečni deterdžent "ariel"! Naime, flaša je napunjena samo dopola. Ovu obmanu je teško uočiti dok je proizvod na rafu, ali dovoljno je da je uzmete i okrenete prema svetlosti i biće vam jasno da je boca dvostruko većeg kapaciteta od one količine tečnosti koja je sipana. U pitanju je pakovanje tečnog deterdženta za pranje obojenog veša od 3,3 litre.
Na ovu obmanu potrošača ukazala nam je Beograđanka Milena M., koja je ostala zatečena tokom jedne kupovine u marketu kada je odabrala veliko pakovanje za koje je, kada ga je podigla i pogledala, mislila da je već otvoreno i korišćeno. Međutim, ubrzo je shvatila da je svako pakovanje identično, da je flaša poluprazna.
Ko će da meri
- Za šareni veš koristim tečni prašak i često kupujem baš veliko pakovanje zbog ekonomičnosti, ali ostala sam zatečena kada sam na svetlosti videla da u pakovanju fali skoro pola. Jasno se ocrtava granica između plave tečnosti i velikog praznog prostora do vrha - priča naša sagovornica.
Ona dodaje da ne može sa sigurnošću da tvrdi koliko deterdženta ima u toj flaši, da li količina odgovara onom što piše na ambalaži.
- Mada ne bi me čudilo i da nas potkradaju. Pa kome će da padne na pamet da meri koliko litara ima. Sve i da ima koliko piše, čemu onda duplo veća flaša? Valjda da nas navedu da pomislimo kako su izdašniji od drugih - priča Milena M. i dodaje da je primetila slične obmane i kod drugih proizvoda, kao što su omekšivači za veš ili sredstvo za čišćenje kuće.
Domaći stručnjaci napominju da je ovo tipičan primer obmane potrošača i da nadležni organi moraju da reaguju! Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača kaže da proizvođači na taj način obmanjuju kupce, vodeći se time da ambalaža prodaje gramažu.
- Proizvođači uvećanjem same ambalaže vizuelno stvaraju utisak potrošačima da njihov proizvod automatski sadrži veću gramažu. Naravno, gramaža je, kao i kod sličnih proizvoda, uvek ista. Godinama ukazujemo na to da ambalaža prodaje gramažu. Potrošači ne čitaju šta je unutra, već poneseni samim pakovanjem kupuju proizvod misleći da u njemu ima više sadržaja. Ako proizvođači već to rade, onda ta pakovanja moraju biti ili drugačije označena ili da budu upadljivija kako bi se razlikovala od onih koje je potrošač već navikao da kupi - navodi Bogosavljević.
Dvostruka dobit
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović napominje da je u pitanju zloupotreba navike potrošača zbog koje proizvođači imaju dvostruku dobit.
- To je nepoštena poslovna praksa. Tu imamo još jedan segment. Proizvođači su smanjili gramažu, a format pakovanja ostao je isti. Primera radi, kesice supe nekada su bile dovoljne za četiri osobe, a danas jedva za tri tanjira, a cena je ostala nepromenjena. Na taj način imaju dvostruku dobit, smanjili su troškove, a cena proizvoda ostala je ista - objašnjava Papović.
S druge strane, na ambalaži proizvođači su napisali pravu težinu određenog proizvoda i time zadovoljili pravilnike o deklarisanju.