03.09.2024.

08:45

Foto: Uprava policije Crne Gore

Hronika

Detalji iz optužnice protiv "balkanskog kartela": Mornari gladni i žedni transportovali 5 tona kokaina na bridu "Aresa"

Kako je precizirano u optužnici devetorica crnogorskih mornara poletela su početkom decembra 2019. godine sa aerodroma u Dubrovniku za Španiju.

Najpre u Barselonu, odatle u Malagu, pa na Majorku, gde su se ukrcali na brod "Aresa", odnosno "Rus 2" u luci Las Palmas. Tamo su ih čekala dvojica zemljaka. Njihovo odredište je bila Venecuela. Nosili su čelični otpad, ali je mnogo vredniji tovar trebalo da ukrcaju i vrate u Evropu, u luku Solun. Višednevno putovanje do Južne Amerike pretvorilo se u pravi horor - bez hrane, vode i interneta.

Odiseja ovih mornara završena je kada su u vodama kod Arube uhapšeni sa tovarom od 5 tona kokaina. 

U optužnici se navodi da su organizovanu kriminalnu grupu oformili Radisav Radović, Miroslav Starčević i Mladen Lazarević, a da su u nabavci narkotika učestvovali i odbegli vođa "kavačkog klana" Radoje Zvicer, kao i Zoran Jakšić, pripadnik grupe "Amerika".

Informer

Nastavljeno pripremno ročište

U Specijalnom sudu u Beogradu juče je nastavljeno pripremno ročište pred početak suđenja pripadnicima organizovane kriminalne grupe poznate u javnosti kao "balkanski kartel", koji se sumnjiče za međunarodnu trgovinu oko sedam tona kokaina. Tužilaštvo je završilo uvodno izglanje i predložilo dokaze, dok će danas to da učine advokati odbrane. Optužnica je podignuta protiv Miroslava Starčevića, Mladena Lazarevića, Radisava Radovića, Ljubiše Lindo, Milovana Zdravkovića, Zorana Jakšića, Vladana Solda, Miloša Radosavljevića, Gligorija Peljevića, Petra Miloševića, Mirka Pavlovića, Miloša Jovanovića, Aleksandra Ilića, Dragana Đorđevića, Milana Mitića, Dragana Nikolića, Ivana Cvetkovića, Marka Radovanovića, Nikole Đorđevića i Deniza Mihajlovića, navodi se u saopštenju tog tužilaštva.

Brod "Aresa" iznajmili su od jedne ruske firme iz Sankt Peterburga, a plovio je pod zastavom Kameruna. Ono što posada, međutim, od početka nije znala, to je kolika je starost plovila, a ubrzo su se suočili i sa drugim problemima.

Iz Las Palmasa plovili su ka Dakaru, sa vrlo malo goriva. U ovoj senegalskoj prestonici trebalo je da napune rezervoare. Posada je, međutim, kako su odmicali dani, bila sve nervoznija. Kako da reše nastalu situaciju, organizatori grupe su polemisali na grupnom četu na Skaj aplikaciji.

- Krenuli su, na brodu ima hrane za dva dana, vode nema, dizela 19 tona, dnevna potrošnja je 3,1, a do Dakara imaju 850 nautičkih milja... Riskantno je zbog goriva - glasi poruka jednog od optuženih.

- Bilo bi glupo da nije neka drama... - potvrđuje drugi da situacija nije baš pod kontrolom.

- Kapetan je rekao da je jako riskantno sa ovoliko malo goriva, ali je "Sergej" rekao da iz njihovog iskustva zna da će biti dovoljno do Dakara - oglasio se i treći pripadnik grupe. "Sergej" je jedan od čelnika firme od koje su pripadnici grupe iznajmili brod. Između njega i kapetana na "Aresu" komunikacija se odvijala mejlovima.

- Hrane nemamo, ali šta je tu je... svi misle pozitivno - posle dva dana plovidbe stiže poruka sa broda.

- Brate, objasni im da su to brodovi za vitku liniju, nema tamo debljanja... to je jedno šest dana plovidbe, post, neka uživaju samo, morski vazduh i meditacija... - usledile su poruke na Skaj aplikaciji, dok se za to vreme na brodu odvijala prava drama, pa je višečlana posada razmatrala i da smeni kapetana.

U prepisci se videlo čak i da ih je ruska kompanije prevarila za starost plovila. "Aresa" je imala gotovo pola veka i bila je u lošem stanju, ali im je poručeno "da posada treba da se stavi iznad svega toga, jer znaju šta im je plan i posao, brodovi se raspadaju, jer da su bolji, niko ih ne bi dao za ovaj naš "posao". Ipak, posle nekoliko dana, uplovili su u Dakar. Da bi se izbegli sukobi, organizatori OKG se međusobno dogovaraju da se "odradi budžet i troškovi podele proporcionalno" i da se nekom od članova posade dodeli "uloga blagajnika", kako "ne bi bilo zloupotreba". Pored "Aresa", odnosno "Rusa 2", pod njihovom kontrolom je i brod "Rus 1", gde je, čini se, situacija još gora:

 Vidi, onda, sa njima koliko da im se doda, da bude mir na brodovima i da se te stvari, koje mogu da se pojavljuju u hodu, a oni mogu sami da rešavaju, da imaju kod sebe lovu... Nekih 20.000 - 30.000 dolara. Ali da se to da čoveku u kog imamo poverenja.

- Molim te, hrana mora biti isporučena danas. Oni su gladni, oni su bez hrane... - teče rasprava. Ono što je posebno interesantno jeste činjenica da "Aresa" sve vreme prenosi neki tovar: cement, gvožđe, čelik... ali da često gubi internet konekciju (a tako im stižu mape i koordinate) i mobilni signal, što još više unosi nervozu među ionako besnu posadu. Uprkos problemima, "Aresa" staje još u nekoliko luka u Africi, a potom se upućuje ka Punto Fiji, na granici sa Kolumbijom i Venecuelom. Tamo treba da istovari cement, utovaren u Maroku i Alžiru, i da utovari otpad gvožđa, koji treba da preveze do Grčke. Sve vreme preko "Skaja" dogovara se i dokumentacija, koja treba da isprati sve ove tovare, ali i ugovori sa firmama od kojih se kupuje roba. Paralelno, dok se prati putanja "Aresa" ka venecuelanskoj luci na granici sa Kolumbijom, teče kupovina i organizacija transporta kokaina, koji treba da se utovari u povratku. Ruski brod, sa crnogorskom posadom, već je mesec i po dana na moru.

- Brate, kakva je situacija sa oba broda? Molim te, imamo veliki pritisak od Kolumbijaca, premestili su robu na plažu. Moramo stići tamo što pre, molim te, ubrzaj sve - glasi jedna od poruka na grupnom četu organizatora grupe.

Prema planu organizacije transporta narkotika, "Aresa" je trebala na otvorenom moru, u blizini granice između Kolumbije i Venecuele, da čeka manje čamce u kojima su bili džakovi sa kokainom. Droga je već čekala na obali, ali u tom trenutku je bila dopremljena samo tona i po. Istovremeno se odužilo i isplovljavanje "Aresa" iz venecuelanske luke. Drugi deo ekipe "Balkanskog kartela" gotovo u isto vreme nadgleda utovar kokaina na manje ribarske čamce, koji treba da je prebace do "Arese".

Informer

Sredina je februara 2020. i na obali je uskladišteno više od tri tone. Nabavka belog praha je dogovorena sa dve kolumbijske ekipe, jer jedna nije bila u stanju da isporuči više od tone i po.

- Brate, morali smo da utovarimo tri tone, da bi ovaj posao uspeo, inače bismo išli u minus - glasi jedna od poruka na "Skaju".

- I mi smo sa tom drugom grupom dogovorili toliko koliko nam treba da se pokrijemo, jer nismo mogli da čekamo pet do 12. Brate, ovaj doterao robu sat vremena pred posao. Nismo mogli da dozvolimo da pošaljemo pet miliona i na kraju, kad uradimo posao, da budemo
milion evra u minusu.