14.08.2021.

08:00

Foto: Reuters

Planeta

ZAŠTO BAŠ SADA? Zakerberg nam sprema budućnost kakvu ne možemo ni da zamislimo! Ovo neće biti jedini svet u kojem će ljudi živeti...

Reč je o koncepti budućeg interneta gde se sadržajima pristupa kroz virtuelnu stvarnost. To znači da će doneti digitalne ili virtuelne svetove koje će mnogo ljudi moći da "naseli" istovremeno svojim hiperrealističnim avatarima, 3D svet za virtuelno druženje, zabavu, komunikaciju i interakciju ili za rad.

Zakerberg ne želi da se samo ulogujete na proizvode njegove kompanije, piše Blumberg, on želi da živite, radite, pa čak i vežbate unutar njih. Zarada? Osnivač Fejsbuka smatra da će vrlo verovatno dolaziti od oglasa, kao i sada u slučaju njegove kompanije tj. društvene mreže koja je u 2020. godini imala prihod od gotovo 90 milijardi dolara. Njena tržišna kapitalizacija ove je godine premašila bilion (1.000 milijardi) dolara.

Kako za CNN tumači jedan od nezaisnih stručnjaka, reč je o celom ekosistemu koji će paralelno graditi različite kompanije, i to pomoću različitih tehnologija za virtuelnu i proširenu stvarnost.

Delovi ekosistema biće međusobno povezani i interoperabilni, a rezultat će biti da ćemo moći naoko da živimo i u nekom alternativnom, ne samo u realnom svetu. Zasad je to ipak naučna fantastika, nešto poput obećanja virtualne teleportacije, razvoj bi mogao da potraje godinama, tim pre štp su to investicije teške milijarde dolara, ali kad se time bave u nekima od najpoznatijih kompanija današnjice valja obratiti pažnju. Ako ni zbog čega drugog, onda zato što će taj koncept sa sobom doneti dodatna pitanja povezano s privatnošću naših podataka i njihovom sigurnošću.

Informer

Naočare za virtuelni svet

Ambicije oko virtuelne i proširene realnosti ima niz velikih kompanija, guraju se tu Epl, Gugl, Amazon, Majkrosoft i drugi, ali taj segment još nije stekao komercijalizaciju koja bi opravdala ulaganja. Uređaji i softver koji omogućavaju "život" u virtualnom svetu narednih godina će se nesumnjivo usavršavati kako bi korisnici bili spremniji, recimo, da provedu radni dan, odmor ili fitnes trening prikopčani na neki od njih, kao i da hodaju naokolo s naočarima za proširenu stvarnost u kojoj će sve izgledati stvarno.

One će biti slične običnim naočarima, a pitanje je kako u njih ugraditi sve što je potrebno za život u metaverzumu. To će, prema rečima Zake3rbega, u idućih deset godina biti jedan od najvećih tehnoloških izazova industrije kojoj pripada.

"Zapravo, mislim da je minijaturiziranje stvari kako bi superračunalo stalo u naočare jedan od najvećih izazova. Kad se to postigne, kad imate takve naočare i VR set, to će omogućiti mnoge zanimljive načine korišćenja", rekao je.

Dok ga slušaju, deo američkih komentatora u čudu se pita zašto je Zakerberg baš ovog leta navalio naveliko da najavljuje velike investicije u metaverzum, čija je funkcionalna verzija još prilično daleko i podsećaju da tamošnje vlasti upravo rade na setu propisa koji bi trebalo da rezultiraju suzbijanjem prevelike moći novih tehnoloških divova, među kojima je i Fejsbuk, koji bi rado razlomile i ograničile mu akvizicije kojima po pravilu guta moguće manje rivale.

Informer

"Rijaliti laboratorija"

Drugi smatraju da Fejsbuk, zapravo, trenutno i nema najbolje tehnološke i softverske karte u trci za osvajanje metaverzuma te upiru prstom u Epl, Epik Gejms i Nvidiju.

Deo Fejsbuka unutar kojeg je sada grupa za metaverzum, Rijaliti Labs, već se godinama bavi virtuelnom i proširenom stvarnošću, a njihovi proizvodi poput Okulusa i Portala prvi su koraci prema zamišljenom novom internetu.

"Laboratoriju" vodi Endrju Bosvort, koji kaže da im je namera da stvori iskustvo za korisnike koji će iz fizičkog ulaziti u digitalni svet lakoćom kojom ulaze i izlaze iz soba u svojim domovima, a trenutno naveliko zapošljava stručnjake za virtuelnu i proširenu stvarnost.

Forb piše kako je ideja o takvom "mestu" već popularna među kompanijama koje se bave videoigrama, a posebno tu spominju Epik Gejms i njihov "Fortnajt".