13.03.2023.

17:30

Foto: AP/Reuters/Fotoilustracija

Planeta

KAZAHSTAN NEMA DOVOLJNO NAFTE ZA EVROPU, OD KOGA BRISEL DOBIJA "CRNO ZLATO"?! PA, OD RUSIJE, samo je prepakovano u Indiji! ŠTA REĆI?!

Prema podacima državnog operatera „Kaztransoil", u prvom kvartalu 2023. zemlja će u Nemačku slati 90 odsto manje energije nego što je prvobitno planirano. Uprkos uveravanjima ministra energetike Bolata Akčulakova da republika ima mogućnost da poveća godišnje isporuke na 6 miliona tona, jedva je pronašla 20.000 tona nafte za Berlin.

Eksploatacija sirovina u Kazahstanu od kraja februara opala je za 100.000 barela dnevno. Nije bilo moguće vratiti se na prethodne količine čak ni nakon popravke na najvećem polju Tengiz u zemlji.

Da li zbog ovoga ili iz nekog drugog razloga EU je odlučila da ruska nafta može na evropsko tržište ako je prerađena u trećoj zemlji. Derivat koji se tako dobija neće nositi oznaku Made in Russia, iako će poticati sa ruskih nalazišta.

Istina, u toj trećoj zemlji ruska sirovina mora se mešati sa proizvodom porekla iz druge zemlje, ali tu odnos može biti kao u vicu o pravljenju kobasica: na jednu prepelicu - jedna svinja. Karikaturalno prikazano: na jedan tanker ruske sirovine dodati jedan kanister proizvoda porekla iz druge zemlje, od toga proizvesti derivat i slobodno ga prodavati i na evropskom tržištu.

U tom kontekstu sve su češće i aktuelnije priče o ulozi indijskih rafinerija. Indija se popela na treće mesto među najvećim svetskim izvoznicima naftnih derivata. Istovremeno, Indija se nalazi na 24. mestu na svetu na listi proizvođača nafte sa produkcijom od oko 600 hiljada barela dnevno.

Odakle Indija sada uvozi naftu? I kako se istovremeno smestila među tri najveća uvoznika nafte i izvoznika naftnih derivata?

Neverovatan je podatak, u istoriji trgovineenergentima nezabeležen, kako je uvoz jednog proizvoda za nepunih dvanaest meseci porastao 33 puta. 

Informer

Rusija ne mora da brine, kupaca za njihovu naftu i gas ima i previše

Radi se o porastu uvoza ruske sirove nafte u Indiju. Trideset i tri puta! I to sa tendencijom daljeg (vrtoglavog !?) rasta. U decembru 2002. godine indijski kupci uvezli su 1,2 miliona barela dnevno, za razliku od decembra 2021. godine kada je to iznosilo oko 35 hiljada barela. U januaru naredne godine uvoz se popeo na čak 1,7 miliona na dan.

Indijske rafinerije trenutno izvoze preko 300 hiljada barela različitih derivata dnevno (od mazuta do kerozina).

Najveći kupci derivata iz Indije su Južna Koreja, Singapur, SAD, Australija i Holandija. Među značajnijim kupcima su i Francuska, Belgija i Italija, Nemačka. 

Za neke derivate poput gasnog ulja (VGO), koje sada Indijci proizvode od ruskih resursa pa ga prodaju u SAD, već se ranije znalo.

Pametnom sve jasno!