Planeta
(VIDEO) Kazahstan pravi "srednji koridor" i zabija nož u leđa Rusiji! Osveta Moskve zavisi od Kine i Irana!
Kazahstan, Azerbejdžan i Turska igraju duplu igru koja nije povoljna za Rusiju. Ipak, Moskva ima svoje adute koji će na kraju oslabiti pozicije Kazahstana u Centralnoj Aziji.
Dupla igra
Srednji koridor je postao važna maršruta između Evrope i Azije jer je ponudio značajne ekonomske povoljnosti i skratio vreme tranzita. TMTK otvara nove mogućnosti za robne tokova u Aziji jer omogućuje dotur robe na Bliski Istok, Severnu Afriku i Mediteran zahvaljujući integraciji lučkih konekcija u Turskoj.
Trenutno Kazahstan iza leđa Rusiji pokušava da poveća transport robe iz Kine u Evropu preko Centralnoafričke Republike, Azerbejdžana i Turske.
- Nameravamo sistematski da povećamo obim prevoza robe tim maršrutama i izađemo na nivo do 500 000 kontejnera godišnje do 2030. godine - izjavio je predsednik Kazahstana Kasim Žomart Tokajev u govoru na prvom samitu Saveta za saradnju država Centralne Azije i Persijskog zaliva u Džedi u Saudijskoj Arabiji.
Osim toga, vlada Kazahstana odlučila je da ide i korak dalje. Ima nameru da ubrzano poveća kapacitete naftovoda "Baku-Tbilisi-Džejhan" s ciljem "diversifikacije izvoza" energenata po neruskim maršrutama.
Bez obzira na nepoštenu igru Astane, Bakua i Ankare koju očigledno ne vode u interesu Moskve, Rusija ima instrumente da na to utiče.
Rusija može, u saradnji sa Kinom, da potpuno odustane od paralelnog uvoza sa teritorije Kazahstana. Na osnovu podataka glavne carinske uprave NRK, robna razmena između Rusije i Kine za prvo polugodište 2023. godine povećala se više od 40 posto. Takav uspon za Kinu je bio najznačajniji među svim ostalim trgovinskim partnerima: obrt NRK sa Singapurom, porastao je za 23, a sa Kanadom svega za 17 procenata.
Postoje perspektive i za razvoj rusko-iranskog koridora iz Kaspijskog mora "Sever-Jug". To pomaže da ove države uspostave izvoz poljoprivrednih proizvoda namenjenih tržištima Bliskog Istoka.
Luka Čabahar
S tim ciljem Iran i Rusija se ujedinjuju i pristupaju tešnjoj koordinaciji u infrastrukturnim projektima takvim kao što su železnički i drumski putevi. Šta više, koridor "Sever - Jug" dobija zasluženu pažnju i razvoj. Bez obzira na teškoće, Rusija je spremna da ulaže u dalji razvoj trgovinskog koridora koji u skoroj budućnosti može biti osnovni trgovniski put za uvoz robe u RF.
Ovome treba dodati da je Uzbekistan doneo odluku o izgradnji terminala u iranskim lukama Bender Abas i Čabahar. Direktor Centra za istraživačke inicijative Ma'no, Bahtijor Ergašov, smatra da je to značajan prodor i dodaje da sledeći zajednički projekat mora biti modernizacija železničkog terminala Tedžen-Serahs gde se zamenjuju železničke osovine sa sovjetskog koloseka na iranski i obrnuto.
Ergašov poziva da sve zemlje, Centralne Azije, Kina i Rusija, u budu uključene u tu ideju. Zajedničkim naporima zainteresovanih država biće omogućeno da se formira multimodalni transportni koridor.
- To može biti zajednički projekat sa učešćem Irana, država Afrike, Rusije i Kine. I ako izgradnja železničke pruge Čabahar-Zahedan uz modernizaciju prelaza Tedžen-Serahs, dobićemo ozbiljni multimodalni transportni koridor sa izlazom na okeansku luku Čabahar" - zaključuje direktor Direktor Centra za istraživačke inicijative Ma'no iz Taškenta.
Analitičari američkog časopisa Foreign Policy ističu da realizacija te inicijative radikalno smanjuje zavisnost Rusije od Turske i daje joj mogućnost da poveća izvoz žitarica i fosilnih goriva zaobilazeći Bosforski prolaz.
Ističemo da je ne malo važno da razvoj maršrute prema Čabaharu takođe, uz visoki nivo verovatnoće, isključuje učešće Turkemenije u projektu TMTK što će značajno oslabiti pozicije Kazahstana u Centralnoj Aziji.