30.12.2023.

07:00

Foto: Rojters

Planeta

(VIDEO) Ruski nebeski predator Su-57! Najmoćniji lovac na svetu mesecima je prva tema američkih vojnih eksperata!

Ministarstvo odbrane Rusije je 27. decembra primilo poslednju partiju lovaca pete generacije Su-57, čija je isporuka zakazana za 2023. godinu. Saopšteno je da je ove godine fabrika aviona u Komsomolsku na Amuru proizvela 12 aviona. Ovo predstavlja uspešno udvostručenje proizvodnje od 2022. godine, kada je isporučeno samo šest aviona, a ukupna flota iznosi 22 aviona.

Državna kompanija United Aircraft Corporation saopštila je da su inicijative 2023. godine za poboljšanje proizvodne linije Su-57 pomogle u proširenju proizvodnje, povećanju proizvodnje i uklanjanju uskih grla u proizvodnom ciklusu. Ovo je uticalo ne samo na radnju za završnu montažu, već i na ceo proizvodni proces. Ključno za ovo je bilo rešavanje problema sa snabdevanjem visokotehnoloških komponenti iz fabrika dobavljača i istraživanje opcija za poboljšanje tehnologija montaže.

Izvršni direktor Ujedinjene avio-kompanije Jurij Sljusar  istakao je tekuću modernizaciju proizvodnih pogona, pri čemu se očekuje da će nekoliko ključnih struktura biti pušteno u rad 2024. godine koje će bolje podržati buduće projekte tehničke preopreme u vezi sa programom Su-57.

Rusko ratno vazduhoplovstvo dobilo je svoj prvi lovac Su-57 2020. godine, zatim još tri 2021. i još šest 2022. godine, čime je veličina flote do početka 2023. dostigla deset lovaca. Očekuje se da će dalje značajno proširenje proizvodnje na kraju povećati isporuke za više od 20 aviona godišnje, što će omogućiti da flota poraste na 76 aviona 2027. godine, ostavljajući prostor za izvoz.

Više izvora kaže da je Alžir već naručio. Međutim, obim ruske proizvodnje aviona će ostati mali ne samo u poređenju sa mnogo manjim američkim jednomotornim lovcem F-35, koji se proizvodi u tri glavne varijante za više od deset kupaca po stopi od preko 140 letelica godišnje. , ali i u poređenju sa teškim kineskim dvomotornim lovcem J-20, koji se proizvodi u tri glavne varijante za više od deset kupaca po stopi od više od 140 letelica godišnje, iako se proizvodi isključivo za domaću upotrebu, očekuje se da premaši 120 aviona do 2024.

Prvobitno se očekivalo da rusko vazduhoplovstvo počne da dobija Su-57 pre 2012. godine, ali je to kasnije odloženo do 2015. godine, kada je planirano da 50 aviona uđe u upotrebu do 2020. godine, a 200 do 2025. godine. Kašnjenja su usledila nakon potpunog kolapsa prethodnog Ruski program za stvaranje lovca pete generacije, MiG 1.42, čiji je razvoj započeo kasnih 1970-ih i bio je mnogo ambiciozniji za svoje vreme.

Uprkos značajnim kašnjenjima u razvoju, raspoređivanje Su-57 u operacijama u Ukrajini učinilo je rusko vazduhoplovstvo jedinom službom na svetu sa iskustvom u radu lovaca pete generacije u intenzivnim borbenim okruženjima.

Borbeno raspoređivanje je veoma široko prijavljeno od marta 2022. godine, pri čemu je prijavljeno da Su-57 obavlja uloge kao što su napadi, potiskivanje vazdušne odbrane, podrška naporima elektronskog ratovanja, pa čak i van vizuelnog dometa borbe vazduh-vazduh.

Kasniji izveštaji pokazuju da je moćan paket senzora aviona, koji integriše šest AESA radara i infracrveni senzor, takođe omogućio da služi kao veoma vredna platforma za rano upozoravanje i kontrolu u vazduhu, deleći podatke sa prijateljskim jedinicama u pozorištu.

Izveštaj Ministarstva odbrane Ujedinjenog Kraljevstva objavljen u januaru 2023. godine potvrdio je da su Su-57 „ispalili rakete dugog dometa vazduh-zemlja ili vazduh-vazduh u Ukrajinu" i da su to činili „najmanje od juna 2022.", i britanska konzervativna publikacija The Conversation je kasnije sredinom februara objavila da su Su-57 ispalili rakete na ukrajinske avione izvan vidnog dometa.

S obzirom da se očekuje da će prva puna snaga biti postavljena početkom 2024. godine, ostaje da se vidi mnogo o budućnosti programa Su-57, uključujući i koliko će se on proizvoditi, gde i kojim službama će biti raspoređen i kada će proizvodnja biti prelazak na naprednu varijantu Su-57M ostaje neizvestan.