20.03.2024.

20:48

Foto: Ap/Fotoilustracija

Planeta

Putinova odmazda, zaplenio im 400 putničkih aviona! Zapadne lizing kompanije i osiguravajuće kuće u žestokom ratu!

Putnički avioni avio-kompanija Erbas i Boing pojavili su se u Rusiji pre dve decenije, kada je zemlja želela da modernizuje svoju flotu i povrati svoje mesto na svetskoj sceni. Otprilike polovina od oko 1.000 aviona u ruskoj floti komercijalnih aviona je u vlasništvu stranih lizing kompanija.

Kada je u februaru 2022. počeo rat u Ukrajini, Evropska unija i SAD naredile su kompanijama za lizing aviona da odmah povuku svoje avione iz Rusije i "zaplene" ih kada slete na prijateljske aerodrome. Kremlj je, međutim, reagovao brže od zapadnih zvaničnika, pa je uveo zabranu međunarodnih letova za ruske avio-kompanije. Time je skoro 400 letelica vrednih 10 milijardi dolara ostalo „nasukano" u Rusiji na neodređeno vreme.

Nakon što su zapadne zemlje naredile zaplenu aviona u Rusiji, lizing kompanije su od osiguravajućih kuća zahtevale isplatu štete. Međutim, "osiguravači" su odbili da isplate potraživanja jer su sankcije uverdene Moskvi zanačile i da odustanu od pokrića u Rusiji. Osiguravači takođe tvrde da se isključenja iz rata mogu pokrenuti čak i kada se zemlje ne bore direktno jedna protiv druge. Osim toga, tvrde da je finansijska i druga podrška koju Zapad pruža Ukrajini dokaz umešanosti u sukob. 

Drugi argument je da su kompanije za lizing aviona mogle učiniti više da svoje avione izvuku iz Rusije na vreme. Na primer, američki osiguravač Čab je rekao da su lizing kompanije imale mogućnost da izvuku imovinu iz Rusije i posle 24. februara 2022, jer je Rusija tek 14. marta počela da registruje strane avione u sopstveni registar. Do tada bi lizing kompanije mogle da vrate svoje avione.

- Oni su dobrovoljno napustili svoju imovinu i stoga nisu pokriveni osiguranjem -  tvrde osiguravači. 

Lizing kompanije kažu da je bilo nemoguće vratiti avione u svim slučajevima.

Ruski avioni su registrovani uglavnom u poreskim rajevima poput Irske i Bermuda, a kada su te zemlje povukle garanciju, Rusija je 14. marta pozvala avio-kompanije da ih registruju kod kuće. Ruska vlada je takođe počela da izdaje "sertifikate o plovidbenosti" avionima u stranom vlasništvu, kojima se potvrđuje da je letelica u potpunosti održavana i da je plovidbena.

Stiven Marks iz američke advokatske firme Podhurst Orseck nazvao je tvrdnje odbrane "smešnom taktikom odugovlačenja". 

- Ako se ova situacija nastavi, moglo bi doći do domino efekta nelikvidnosti i propuštenih plaćanja - rekao je Marks za VSJ.

Osiguravači obično moraju da pokriju troškove pojedinačnih incidenata kao što su kvar opreme, oštećenje aviona ili nesreća koja je rezultirala gubitkom aviona. Ali kako je letenje postalo bezbednije tokom decenija, te premije su opadale, ostavljajući avio industriju nespremnom za događaje kao što je gubitak stotina aviona u Rusiji. 

Ruska zaplena aviona mogla bi da postane najveći gubitak pokrića u istoriji vazduhoplovstva i da promeni način na koji je avio-industrija osigurana.

U međuvremenu, ruski osiguravači počeli su da isplaćuju obračune. Irska lizing kompanija AerCap dobila je oko 70 odsto osigurane vrednosti letelice, a kritičari upozoravaju da Rusija pokušava da dobije jeftino vlasništvo nad stranim avionima.

Zapadne sankcije Rusiji takođe zabranjuju prodaju originalnih delova i usluga avio-kompanijama u Rusiji, što je onemogućavalo normalno održavanje aviona. Ruske avio-kompanije su bile prinuđene da  neke avione koriste za za delove, ostavljajući veliku mogućnost da je bezbednost značajno ugrožena. 

Lizing kompanije priznaju da je malo verovatno da će avioni ponovo moći da lete u zapadnim zemljama zbog „improvizovanog" načina na koji Rusija održava mlaznice. Naime, mlaznjaci mogu biti loše održavani i toliko oštećeni da bi avioni mogli da postanu bezvredni čak i ako uspeju da se „izvuku" iz Rusije.