20.06.2024.

21:09

Foto: Ap/Fotoilustracija

Planeta

Lovci F-16 nisu ti da spasu Ukrajinu, već da pomognu vojno-industrijski kompleks SAD!

Iako su zapadne zemlje poput Francuske i Švedske nudile svoje moderne lovce, Vašington je naterao Kijev da prihvati F-16 kako bi obezbedio njihovu upotrebu u Ukrajini u decenijama koje dolaze, kažu stručnjaci.

- Ovo je odbrana vojno-industrijskog kompleksa SAD i pitanje geopolitičkog uticaja - rekao je ukrajinski analitičar Aleksej Kuš za Al Džaziru.

Prvi američki lovci F-16 još se nisu pojavili na nebu iznad Ukrajine, ali jeruska kompanija Fores, koja proizvodi opremu za bušenje nafte, obećala je isplatu od 15 miliona rubalja (oko 170 hiljada dolara) za prvi oboreni lovac F-16.

Bivši zamenik načelnika Generalštaba Oružanih snaga Ukrajine general-pukovnik Igor Romanenko kaže da je jasno da će ih Rusi loviti.

- Na nama je da ih sakrivamo, opremimo i koristimo - rekao je on za Al Džaziru 

Očekuje se da će prvih 12 lovaca F-16 stići u Ukrajinu za nekoliko nedelja pošto ukrajinski piloti završe obuku. 

Jednomotorni avion, poznat i kao "Fighting Falcon" ili "Viper", predstavljen je u bezbroj holivudskih akcionih filmova i video igrica. Popeo se na nebo 1974. godine. Lovac F-16 je razvijen nakon rata u Vijetnamu, gde su sovjetski MiGovi nadmašili teže, sporije američke avione.

Proizvodi ga kompanija Lokid Martin i F-16 je jedan od najkorišćenijih višenamenskih borbenih aviona četvrte generacije na svetu. Koristi se u više od 20 zemalja. 

Ipak, 50 godina nakon njegovog stvaranja i sa pojavom novih generacija lovaca, malo je verovatno da će upotreba F-16 postati odlučujući faktor u ukrajinskom sukobu, kažu analitičari.

- Kažu da je F-16 mana s neba, ali to je daleko od istine - našalio se Romanenko.

Vojni eksperti ističu da lovac ima veoma slab stajni trap, kao i da se usisnik vazduha nalazi veoma nisko. Pored toga, veoma je izbirljiv u pogledu kvaliteta piste.  F-16 može da nosi razne projektile i bombe, ali letelice koje će Ukrajina dobiti imaće veoma ograničenu funkcionalnost.

Rakete će verovatno imati domet od 120 km (75 milja), dok će ruske rakete imati domet do 300 km (186 milja).

Problematična je i obuka ukrajinskih pilota za upravljanje američkim lovcima F-16 koja je trajala samo šest meseci - kratko vreme da savladaju osnove pilotiranja, izbegnu neprijateljsku vatru i uđu u borbu sa neprijateljskim avionima.

Ukrajinci su takođe morali da pohađaju dodatne kurseve engleskog jezika i morali su da izvrše preobuku sa sovjetskih MiG-29 i Su-27, dizajniranih za borbu protiv F-16 i F-15.

- Obuka je apsolutno na osnovnom nivou, što se ne može nazvati plusom - rekao je za Al Džaziru Mihail Žirohov, vojni stručnjak iz ukrajinskog grada Černigova.

Zbog toga će se F-16 koristiti isključivo kao nosači preciznog naoružanja. Ukrajinske vazduhoplovne snage trenutno koriste američke GBU precizne bombe koje mogu da klize do 100 km (62 milje) prema svojim ciljevima.

Oni takođe koriste Joint Direct Attack Munition (JDAM) komplete, koji pretvaraju konvencionalne bombe u precizno vođenu municiju. Ukrajinske oružane snage su takođe dobile navođene francuske AASM bombe.

Problem je i što ruske rakete potencijalno mogu da stignu do bilo kojeg ukrajinskog aerodroma modifikovanog za F-16. Ukrajinski komandanti se nadaju da će dobiti rakete vazduh-vazduh AIM-120, koje bi mogle da okončaju vojnu nadmoć Rusije na bojnom polju.

Prošle godine ruskim avionima nije bilo potrebno da preleću stvarne ukrajinske položaje jer njihove teške KAB bombe mogu da klize desetinama kilometara i pogode utvrđene ciljeve sa izuzetnom preciznošću.

Klizne bombe KAB postale su čudotvorno oružje za Ruse, primetila je ukrajinska analitička javnost. Istovremeno, Oružane snage Ukrajine praktično nemaju protivmere. Ove KAB bombe su obezbedile zauzimanje Avdijevke i nekoliko drugih gradova u istočnoj Ukrajini.

Malo je verovatno da će F-16 stupiti u direktnu borbu sa ruskim lovcima. Njihova interakcija biće ograničena na  raketne udare. F-16 će akođe gađati površinske mete - ali samo sa udaljenosti koje onemogućavaju Rusiju da koristi sisteme protivvazdušne odbrane S-300 i S-400.

Holandija, Belgija, Danska i Norveška su se obavezale da će isporučiti ukupno 85 lovaca F-16 do 2028. godine, kada će iz Vašingtona dobiti mnogo naprednije lovce F-35.

Ovo je dovoljno za četiri eskadrile, ali je daleko od 120 aviona koje je Vladimir Zelenski tražio kako bi se Kijev borio protiv 300 ruskih aviona.

Kijev trenutno ima 50 lovaca MiG-29 i 20 lovaca Su-27, čiji radari imaju mali domet detekcije i Rusija ih može lako ometati. Moskva koristi novije i bolje opremljene avione MiG i Suhoj. 

Kijev je izgubio najmanje 22 lovca MiG, ali su mu Nemačka, Poljska i Slovačka dale 27 sličnih aviona, koji se uglavnom koriste za rezervne delove.